اخبار سلامت

چرا “محرمانگی کامل” در جریان “اهدای تخمک” حاکم است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، بررسی خبرنگار تسنیم از فعالیت برخی صفحات در فضای مجازی حاکی از آن است که در برخی از این صفحات، افرادی به عنوان دلال اهدای تخمک بین اهداکننده و گیرنده تخمک (فرد نابارور) عمل می کنند. ) بخشی از پول دریافتی از گیرنده. تخمکی را که دریافت کرده اند به اهدا کننده می دهند و از این راه کسب درآمد می کنند!

سلامت جو هفته گذشته در گزارشی با عنوان «خرید و فروش تخم مرغ تا 20 میلیون تومان» به بررسی بخشی از ابعاد این موضوع پرداخت.

در ادامه و برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع با دکتر تبار علی صادقی; مدیر مرکز درمان ناباروری ابن سینا گفتگویی داشتیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

تسنیم: آقای دکتر ابتدا توضیح دهید که چند زوج نابارور در کشور داریم؟

بر اساس مطالعات انجام شده توسط جهاددانشگاهی کشور، حدود 20.2 درصد از زوج های ایرانی نابارور هستند که یکی از دلایل بالا بودن آن، آلاینده ها و عوامل زیان آور محیطی در شهرهای صنعتی و بالا بودن سن ازدواج است.

تسنیم: چند درصد از این زوج ها به درمان های پیچیده ناباروری نیاز دارند؟

تسنیم: روند اهدای تخمک چگونه انجام می شود؟

از آنجایی که تنها راه حل درمانی تعداد قابل توجهی از زوج های نابارور، استفاده از تخمک یا جنین یا رحم جایگزین است، مرکز فوق تخصصی ابن سینا برای اولین بار در کشور کلینیک اهدایی را برای رفع نیاز این گروه از زوج ها افتتاح کرد. به صورت مرکزی راه اندازی شد.

سلامت عمومی طبیعی اهداکننده، شباهت خصوصیات ظاهری (فنوتیپی) اهداکننده و گیرنده و غیره “محرمانه نگه داشتن هویت اهدا کننده از گیرنده” مورد توجه این کلینیک است.

در این مرکز پس از تشخیص ضرورت درمان جایگزین (اهدا) و رعایت شاخص های لازم در انتخاب اهداکنندگان و گیرندگان، به ارزیابی، پذیرش یا رد درمان گیرنده و اهداکننده می پردازد.

فرآیند اهدای تخمک زیر نظر معاونت پیوند وزارت بهداشت انجام می شود و جزو درمان های ناباروری محسوب می شود و شکل صحیح آن در مراکز درمانی ناباروری مانند مرکز ابن سینا اجرا می شود که این فرآیند طبق آن انجام می شود. مطابق مقررات وزارت بهداشت.

اولین اصل اهدای تخمک، حفظ محرمانه بودن اهداکننده و گیرنده است و بیمار، واسطه ها و اطرافیانشان نباید بدانند اهدا کننده و گیرنده کیست زیرا این اطلاعات امنیت این کودک را در آینده به خطر می اندازد! این فرآیند با رعایت اصول علمی، دینی و اخلاقی و در بسیاری از موارد عمدتاً با مجوز قوه قضائیه انجام می شود.

در فرآیند اهدا، مشاوره ها و توصیه های تخصصی در زمینه های مختلف زنان و زایمان، جنین شناسی، آندرولوژی، داخلی، غدد درون ریز، بیماری های عفونی، ژنتیک، روانپزشکی، حقوق و پزشکی اجتماعی در تصمیم گیری در مورد پذیرش، رد یا چگونگی انجام آن مد نظر قرار می گیرد. برای درمان.

تسنیم: کدام زنان نیاز به دریافت تخمک اهدایی دارند؟

بسیاری از زنان با مشکلاتی مانند هیپرگنادوتروپی، نارسایی زودرس تخمدان، سابقه جراحی اوفورکتومی (برداشتن تخمدان ها) یا سابقه درمان با شیمی درمانی یا پرتودرمانی، وجود علائم قطعی ذخیره تخمدان کم، از داشتن فرزند محروم هستند. سقط های مکرر غیر قابل درمان و غیره به این روش نیاز دارند.

تسنیم: این روزها شاهد فعالیت برخی از صفحات اینستاگرام در خرید و فروش تخم مرغ هستیم! این موضوع علاوه بر احتمال عدم رعایت اصل رازداری، ممکن است بعد تجاری اهدای تخمک را برجسته کند. آیا برای اهدای تخمک در مراکز درمانی ناباروری مبلغی به اهداکننده پرداخت می شود؟

ممکن است برخی از مراکز اصول رازداری را رعایت نکنند، اما در اکثر مراکز درمان ناباروری این اصول نقض نمی شود.

در مراکز درمان ناباروری، اهداکنندگان می توانند پس از معاینات کامل جسمی و روحی و اخذ تاییدیه های لازم مندرج در آیین نامه اهدا، به شرط سالم بودن تخمک اهدا کنند.

در این مراکز پرداخت هزینه مربوط به خرید و فروش تخمک و جنین نیست، بلکه هزینه رفت و برگشت، هزینه های اقامت فرد و زمان و تلاشی که فرد متحمل می شود.

فردی که در فرآیند اهدای تخمک شرکت می کند قطعا اهداف بشردوستانه دارد و فقط کسب درآمد از این راه مشکلی ندارد زیرا راه های زیادی برای کسب درآمد از طریق فضای مجازی وجود دارد. بسیاری از اوقات افراد اهداکننده با مشکلات زوج های نابارور آشنا هستند و به همین دلیل تخمک اهدا می کنند. اینکه انگیزه هر فرد برای اهدای تخمک چیست را نمی توان به طور قطع گفت، اما آنچه مسلم است انگیزه خوبی در انجام کار خیر وجود دارد.

در مورد برخی از مراکز درمانی که ممکن است فعالیت واسطه هایی را بپذیرند که از گیرنده تخمک پول دریافت می کنند و اهدا کننده و گیرنده ممکن است از اطلاعات یکدیگر مطلع شوند. بخش پیوند مسئول نظارت بر مراکز درمان ناباروری است. زیرا فرد بخشی از بافت بدن خود را به دیگران اهدا می کند.

مراکز درمان ناباروری مجوز خود را از این معاونت وزارت بهداشت دریافت می کنند و باید از این اداره در مورد میزان نظارت سوال شود، اما در مرکز ما و بسیاری از مراکزی که با آنها ارتباط داریم، اصل محرمانه بودن اطلاعات دهنده و گیرنده مشاهده می شود. و فعالیت برخی افراد سودجو نباید باعث ایجاد دید منفی نسبت به این روش علمی شود.

تسنیم: اخیراً معاون رئیس‌جمهور وزارت بهداشت به تسنیم اعلام کرده است که با توجه به چالش‌های قانونی فرآیند اهدای تخمک و نبود قانون مصوب در این زمینه، در مجوزهای جدیدی که به مراکز درمان ناباروری ارائه می‌شود، موضوع اهدای تخمک در حال حاضر تا زمان تکلیف لایحه اهدای تخمک ممنوع است. تعیین شود؛ چه فکری در این باره دارید؟

آنچه مهم است این است که اهدای تخمک بدون مطالعه قطع نشود چرا که درمان اهدای تخمک نیز مدت زمان مشخصی دارد و برای رفع چالش های موجود در این زمینه باید ضمن ارائه خدمات به زوج های نیازمند معیارهای جدیدی را تعیین کرد. درمان ناباروری، زیرا بسیاری از افراد در این دوران دوران باروری خود را می گذرانند و طولانی شدن مدت تصویب این لایحه ممکن است به فرزندآوری بسیاری از خانواده ها آسیب برساند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا