سلامت خانواده

چرا بدن به گوشت قرمز حساسیت دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، آلرژی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی فرد به موادی که برای بدن خطرناک نیستند پاسخ ایمنی بدهد. پاسخ ایمنی مانند برخورد با عوامل بیماری زا است که در پدیده حساسیت نیز دیده می شود. در برخی موارد، سیستم ایمنی می تواند عوامل خارجی را که برای بدن خطرناک نیستند شناسایی کرده و سعی در از بین بردن آنها کند.

ایسنا در خبری نوشت: گوشت قرمز سرشار از مواد مغذی از جمله پروتئین و کربوهیدرات است. برخی از این مواد می توانند باعث آلرژی شوند. نکته جالب این است که حساسیت به گوشت قرمز یکی از آلرژی های نادر است و در تعداد کمی از مردم دنیا مشاهده می شود.

حساسیت به گوشت قرمز می تواند به دلیل حساسیت فرد به پروتئین موجود در گوشت قرمز باشد. گوشت قرمز حاوی پروتئین های مختلفی است که برخی از آنها می توانند باعث ایجاد حساسیت در بدن برخی افراد شوند.

آنتی بادی ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند که در اثر شناخت عوامل خارجی ایجاد می شوند و در موارد دیگر که با عوامل خارجی سروکار دارند با روش های مختلف آنها را از بین می برند.

نام آنتی بادی که پروتئین های گوشت قرمز را شناسایی می کند، ایمونوگلوبولین E است که خود ماهیتی پروتئینی دارد. زمانی که مصرف گوشت قرمز چندین بار اتفاق می افتد، بدن فردی که به آن حساسیت دارد به دلیل فعالیت آنتی بادی های مربوطه دچار حساسیت می شود و واکنش های آلرژیک ایجاد می کند.

آلرژی به گوشت قرمز تنها به دلیل پروتئین های موجود در آن نیست، بلکه مواد دیگری نیز وجود دارند که می توانند باعث ایجاد حساسیت به گوشت قرمز شوند.

یکی دیگر از مواد موجود در گوشت قرمز که باعث ایجاد حساسیت در برخی افراد می شود، کربوهیدراتی به نام گالاکتوز است.

البته این کربوهیدرات به عنوان یک گروه کلی شناخته می شود و اگر بخواهیم دقیق تر بگوییم کربوهیدرات های گالاکتوز آلفا 1، گالاکتوز آلفا 3 و آلفاژل از جمله کربوهیدرات هایی هستند که باعث ایجاد حساسیت می شوند. علائم آلرژی ناشی از این کربوهیدرات ها در فرد با تاخیر طولانی همراه است و به همین دلیل تشخیص حساسیت به گوشت قرمز دشوارتر است.

علائم حساسیت به گوشت قرمز

افرادی که به گوشت قرمز حساسیت دارند ممکن است پس از مدتی علائمی از خود بروز دهند. در ادامه این مقاله به معرفی و بررسی برخی از علائم حساسیت به گوشت قرمز می پردازیم.

آبریزش بینی بعد از مصرف گوشت قرمز

یکی از مهم ترین و رایج ترین واکنش ها در هنگام مصرف مواد حساسیت زا آبریزش بینی و اشک است. این وضعیت زمانی اتفاق می‌افتد که سیستم ایمنی بدن به معرفی یک آلرژن پاسخ دهد و ماست سل‌ها در بدن هیستامین ترشح کنند. ماست سل ها نوعی از سلول های ایمنی هستند و هیستامین ماده ای است که باعث آبریزش بینی می شود.

هر چه حساسیت بدن به گوشت قرمز و مواد موجود در آن بیشتر باشد، هیستامین بیشتری ترشح می شود و در نتیجه آبریزش بینی افزایش می یابد.

کهیر

کهیر یکی از شایع ترین علائم حساسیت به گوشت قرمز است. کهیر معمولاً در طی واکنش های آلرژیک در بدن ایجاد می شود. هنگامی که پوست دچار کهیر می شود، برجستگی های قرمز زیادی ایجاد می شود. مناطقی از پوست که کهیر دارند بسیار خارش دارند.

کهیر در مدت زمان کوتاهی ایجاد می شود و جای نگرانی نیست. هیستامین عامل ایجاد کهیر است. هنگامی که هیستامین آزاد می شود، جریان خون در سیاهرگ ها و مویرگ ها افزایش می یابد و سیاهرگ ها گشاد می شوند. در این صورت خون زیادی از سیاهرگ ها خارج می شود و باعث قرمزی و کهیر در سطح پوست می شود.

حالت تهوع

استفراغ یکی از مکانیسم های دفاعی بدن برای حذف مواد ناخواسته از دستگاه گوارش است. حالت تهوع می تواند نشانه ای از این مکانیسم دفاعی باشد. برخی از افرادی که به گوشت قرمز حساسیت دارند پس از مصرف آن دچار حالت تهوع می شوند و حتی ممکن است بدن بخواهد واکنش شدیدتری نشان دهد و از مکانیسم استفراغ استفاده شود.

راه درمان حساسیت به گوشت قرمز

درمان قطعی برای از بین بردن حساسیت در بدن وجود ندارد، اما علائم ناشی از حساسیت به گوشت قرمز با روش های مختلفی قابل درمان است. در ادامه در مورد روش های درمان حساسیت به گوشت قرمز صحبت خواهیم کرد.

عدم مصرف گوشت قرمز برای درمان حساسیت به گوشت قرمز

وقتی فردی به گوشت قرمز حساسیت دارد، واضح است که بهترین راه برای پیشگیری از آلرژی، پرهیز از خوردن گوشت قرمز است. در این صورت دیگر ماده حساسیت زا وارد بدن نمی شود و در نتیجه واکنش دفاعی ایجاد نمی شود. بنابراین اگر حساسیت شدید به گوشت قرمز دارید از مصرف آن اجتناب کنید.

استفاده از اپی نفرین برای درمان حساسیت به گوشت قرمز

اپی نفرین و اپی نفرین دو هورمون بدن انسان هستند که در قسمت مرکزی غده فوق کلیوی ساخته می شوند. اگر فردی که به گوشت قرمز حساسیت دارد با گوشت قرمز تماس پیدا کند یا آن را مصرف کند. ممکن است آلرژی داشته باشد. در حساسیت های شدید و خطرناک با تزریق هورمون اپی نفرین می توان از شدیدتر شدن حالت سیستمیک جلوگیری کرد و بدن به تدریج به حالت عادی باز می گردد.

اگر به گوشت قرمز حساسیت شدید دارید، بهتر است همیشه اپی نفرین همراه خود داشته باشید.

استفاده از دارو برای درمان حساسیت به گوشت قرمز

یکی از مهم ترین عوامل ایجاد حساسیت در بدن هیستامین است. با مصرف داروهای آنتی هیستامین می توان از فعالیت هیستامین جلوگیری کرد و در صورت بروز شرایط آلرژیک می توان با مصرف آنتی هیستامین ها آن را درمان کرد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا