سلامت خانواده

درمان سوختگی 10 میلیون تومان!

به گزارش خبرآنلاین، در حالی که وزارت بهداشت از افزایش حمایت از بیماران سوختگی خبر می دهد، بیماران از گرانی پانسمان و درمان سوختگی گلایه دارند.

فارس در خبری نوشت: وقتی به سوختگی های بدنم نگاه می کردم و درد می کردم، پرستارها به سمتم می آمدند، گریه می کردم و از درد جیغ می زدم، همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد و حالا تمام بدنم می سوخت. اینها اظهارات پسر 18 ساله ای است که در سانحه کار دچار سوختگی شده است.

محمدجواد فاطمی رئیس انجمن حمایت از بیماران سوختگی می گوید: پانسمان های سوختگی مفیدی که می تواند از مرگ بیماران جلوگیری کند و عوارض آن را کاهش دهد تحت پوشش بیمه نیست، این پانسمان ها به قدری گران هستند که اکثر بیماران توان خرید آن را ندارند. .

بر اساس اعلام سازمان اورژانس کشور، تنها در چهارشنبه آخر سال 1402، در همین مدت 3253 نفر دچار سوختگی شدند و 14 نفر جان خود را از دست دادند. همچنین انجمن سوانح سوختگی ایران اعلام کرده است که سالانه 30 هزار نفر در کشور دچار سوختگی شدید و بستری می شوند که نزدیک به 3 هزار نفر از این تعداد جان خود را از دست می دهند.

از 27000 نفر باقیمانده، حدود 50 درصد افراد هنگام ترخیص از درجات مختلف ناتوانی رنج می برند. یعنی سالانه حدود 13 هزار و 500 معلول بر اثر سوختگی به جامعه اضافه می شود. همچنین به گفته مسئولان وزارت بهداشت، هر درصد سوختگی 10 میلیون تومان هزینه بر بیمارستان تحمیل می کند و یک بیمار سوختگی اتباع خارجی حدود 200 میلیون تومان برای بیمارستان هزینه دارد.

میزان بروز سوختگی در کشور ما 8 برابر نرخ جهانی است. همچنین در کشورهایی که مراکز درمانی پیشرفته دارند، تنها 3 درصد کودکان بر اثر سوختگی جان خود را از دست می دهند، اما این رقم در ایران حدود 12 درصد است.

محمداسماعیل کاملی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت می گوید: 90 درصد هزینه های درمان سوختگی در مراکز دولتی توسط بیمه سلامت پرداخت می شود. همچنین پوشش بیمه ای داروها بر اساس بسته خدماتی، تعهد سازمان های بیمه گر محاسبه و پرداخت می شود. این در حالی است که مصطفی دهمردی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و سوختگی می گوید هزینه 20 تا 50 گرم پماد ضد سوختگی برای سه روز 2 میلیون تومان است.

یعنی ماهی 20 میلیون تومان! پانسمان های جدید، پمادهای ضد سوختگی و برخی داروها و لباس های سوختگی به هیچ عنوان مشمول بیمه نیستند. مسعود یاوری، رئیس بیمارستان جراحی پلاستیک 15 خرداد می گوید: درمان سوختگی بیمار را تحت فشار اقتصادی قرار می دهد. بیمه ها باید تمامی اقدامات درمانی، درمانی و دارویی را پوشش دهند. همچنین حمایت روانی از این افراد و تامین هزینه های زندگی آنها در طول درمان باید مورد توجه دولت و موسسات خیریه باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا