سلامت خانواده

این داروها ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که داروهای رایجی که برای کنترل کلسترول، قند خون و فشار خون بالا استفاده می شوند نیز ممکن است خطر سکته مغزی را در افراد کاهش دهند.

مهر در گزارشی به نقل از هلث دی نیوز نوشت: محققان خطر ابتلا به آنوریسم های مغزی را که باعث سکته های هموراژیک در بیماران می شود، ارزیابی کردند.

برای این مطالعه، آنها سوابق پزشکی نزدیک به 4900 بیمار سکته مغزی را بررسی کردند و آنها را با نزدیک به 44000 نفری که هرگز آنوریسم مغزی نداشتند مقایسه کردند.

آنها چهار داروی خاص را شناسایی کردند که به نظر می رسد پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر، خطر ابتلا به آنوریسم مغزی را کاهش می دهند:

• داروی فشار خون لیزینوپریل خطر را تا 37 درصد کاهش داد.

• داروی کلسترول سیمواستاتین خطر را تا 22% کاهش داد.

• داروی دیابت متفورمین خطر را تا 42 درصد کاهش داد.

• داروی پروستات تامسولوسین خطر را تا 45 درصد کاهش داد.

Jos Peter Canning از مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت در هلند، محقق ارشد این مطالعه گفت: “ما فوراً به راه‌هایی برای پیشگیری از این نوع سکته نیاز داریم که در سنین پایین‌تر و با نرخ مرگ و میر بالاتری نسبت به سایر انواع سکته‌های مغزی رخ می‌دهد.” ما یک جدید داریم.”

کنینگ در بیانیه خبری دانشگاه افزود: درمان‌های جراحی فعلی ما برای آنوریسم‌های مغزی خطر ناتوانی دائمی و مرگ را به همراه دارد که اغلب بیشتر از مزایای بالقوه آن است، بنابراین جلوگیری از پارگی با یک داروی غیرتهاجمی بسیار سودمند خواهد بود.

از سوی دیگر، چهار دارو خطر سکته مغزی هموراژیک را افزایش دادند: وارفارین رقیق‌کننده خون، ونلافاکسین ضد افسردگی، پروکلروپرازین ضد روان‌پریشی و کودامول آرام‌بخش.

کانینگ گفت: برای بررسی این ارتباط و تعیین اینکه آیا این داروها در کاهش خطر سکته مغزی هموراژیک موثر هستند یا خیر، به تحقیقات آینده نیاز است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا