امسال چگونه 14 هزار و 437 داوطلب در کنکور پزشکی پذیرفته خواهند شد؟

براساس گروه اجتماعی آژانس خبری TASNIM ، دکتر علی جعفاریان اظهار داشت كه در سال 1400 و 1401 شورای عالی انقلاب فرهنگی هر سال ظرفیت دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی را در مقایسه با سال قبل تصویب می كند. سال 1400 ما حدود 8000 ظرفیت پذیرش دانشجویان پزشکی داشتیم که در سال 1404 مجبور شد به بیش از 16000 دانش آموز برسد ، حدود 100 درصد افزایش پذیرش در مقایسه با 1400. این آیین نامه نیز با اولویت پذیرش مناطق محروم تأیید شده است.
وی افزود: “در این فرمان بیان شده است كه لازم است اقدامات لازم را برای مواجهه با بحران پیری جمعیت در آینده ، از بین بردن كمبود پزشک ، جلوگیری از كارمندان درمان و كاهش آسیب پذیری سیستم بهداشتی در مواجهه با بحران ، افزایش دسترسی به اقشار مختلف فیزیکدان و تنظیم ظرفیت دانشگاه ها و دانشکده های پزشکی در سن 10 سالگی انجام شود.
مشاور عالی و معاون وزیر بهداشت اظهار داشت: این حکم پس از چهار سال ماندن ثابت یا افزایش ظرفیت با پیشنهاد برنامه علمی جامع کشور تصمیم می گیرد.
وی گفت: قطعنامه به دست آمده از شورا در سال 1403 ، دکتر ظفرگندی ، پس از سال 1404 و کاهش تعداد داوطلبان پذیرفته شده در سالهای گذشته متوقف شد. دکتر ظفرگندی با بیان اینکه پایان سال است و داوطلبان در مورد افزایش ظرفیت هایی که پخش شده اند ، این قطعنامه را پذیرفته اند و اعلام کرده اند که ما با کاهش دو سال پیش این قطعنامه را اجرا خواهیم کرد. هیچ تصمیمی جدید در مورد اصل مصوب وجود ندارد و به سه سال بعد به تعویق افتاد.
مشاور عالی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در سال 1403 ، با توجه به دستاوردهای این مصوبات بیش از اهداف تعیین شده ، ظرفیت باقیمانده توسط 1404 به اتمام خواهد رسید و برای سه سال متوالی از 1405 ثابت خواهد بود. یعنی 1405 باید در حوزه پزشکی عمومی حدود 16،000 نامزد پذیرفته شود. یعنی 1405 ، حدود 2،000 داوطلب باید بیش از امسال پذیرفته شوند.
جعفاریان خاطرنشان کرد: در طی این سالها ، 3000 مورد اضافی پذیرفته شد که 2250 دانشجوی خارجی در 5250 مازاد پذیرفته شدند. ما این 5250 را از 16000 ، حدود 11000 کاهش دادیم و به اعضای شورا از جمله آقای Khosrowpanah گفتیم که تصمیم گرفتیم این کار را انجام دهیم ، اما به محض اینکه جزوه داوطلبان ، همه ، از جمله خانه ، اعتراض کردند که چرا ظرفیت را کاهش دادید!
مشاور عالی وزیر بهداشت اظهار داشت: پس از تشکیل جلسات مختلف و توافق بین دستیار آموزشی وزارت بهداشت و وضعیت نقشه جامع علمی انقلاب فرهنگی ، اعلام شد که ما می توانیم امسال برای 13405 داوطلب پزشکی درخواست کنیم و گفتند که 2250 دانش آموز خارجی به امسال اضافه شده اند و دو گروه 500 سال را توافق کردیم. بنابراین ، وزارت بهداشت امسال کاربردهای پزشکی را بر اساس 13405 نفر ایجاد کرده است. اما کمیسیون اعتراض ماده 90 و مطابق با محاسبات آن ، به ما گفت که امسال باید بیش از 15000 دانشجوی پزشکی را بپذیرید. نمایندگان سپس با آنها تماس گرفتند و اعلام کردند که وزارت بهداشت نقض شده است و اعلام شد که آنها در حال نوشتن شکایتی به قوه قضاییه هستند.
جعفاریان ، با اشاره به اینكه براساس شورای عالی شورای انقلابی فرهنگی ، پذیرش 13400 داوطلب در امتحان ورودی 1404 ، اما طبق توافق با ستاد برنامه علمی جامع كشور ، این تخلف نبود ، آقایان به توافق نرسیدند و اعلام كردند كه باید این شورا را اجرا كند. در روز جمعه ، 15 سپتامبر ، وزیر و وزیر برای تصمیم نهایی تصمیم گرفتند. ما باید شماره ها را به حساب آوریم و سرانجام با بررسی تأیید شورا ، تعداد داوطلبان پزشکی در آزمون ورودی به 14437 رسیده است.
مشاور ارشد و جانشین وزیر بهداشت گفت: علیرغم مخالفت ما با افزایش ظرفیت ، ما اکنون با تمام تعهدات خود به شورا تحقق می یابیم و می گویند: “با این شماره ما در این قطعنامه به مبلغ 51000 داوطلب پزشکی خواهیم رسید و ما به کسی یا نهاد بدهی نخواهیم داشت.”
وی افزود: واقعیت این است که ما انتظار داریم که جامعه دانشگاهی در برابر این حکم بایستد و آن را اجرا نکند ، اما برای اجرای آن ، باید وارد یک نهاد بالادست شود تا ما نتوانیم قطعنامه را اجرا کنیم. ” ما امسال این هزار نفر را کاهش دادیم. با اقدام ما در سال جاری ، تفسیر ما از وزارت بهداشت بدتر نخواهد شد ، اما با نگاهی واقع بینانه در خارج از مجموعه ، بهتر نیست انجام شود. افزایش ظرفیت پذیرش پزشکی از این طریق فکر می کنم از ابتدا اشتباه بوده است ، اما ما واقعاً نتوانستیم کاری انجام دهیم ، و ما مجبور شدیم وضوح 1403 را اجرا کنیم ، اگرچه اعتراضات در سیستم بهداشت به دلیل کمبود زیرساخت ها و کمبود بودجه زیاد است.
وی ادامه داد: برای توزیع این ظرفیت ها مطابق با شورای عالی انقلاب فرهنگی ، باید 20 ٪ افزایش ظرفیت با اولویت مناطق محروم اعمال شود. بنابراین ، تا زمانی که مناطق محروم به آنها احتیاج داشته باشند ، باید در اولویت قرار بگیرند. به عنوان مثال ، تعداد سرانه پزشکان سیستان و بلوچستان تعداد پزشکان نسبت به جمعیت آن کمتر از همه جا و در افزایش ظرفیت اولویت است. سال گذشته ، حدود 4700 و امسال 4900 از کل ظرفیت پذیرش به مناطق محروم اختصاص داده شد. در مطالعه ادارات آموزشی سیستان و بلوچستان ، خوزستان ، گلستین ، کردستان ، کوهکیلویه و بویر احمد ، استان های هورموزگان و بوشر کمترین پزشکان سرانه را در این کشور دارند.
وی افزود: “معاون آموزشی در جزوه اول این استانها را در اولویت قرار داد و این منجر به اعتراض به استان های دیگر شد.” البته ، مدل توزیع ظرفیت 20 ٪ تأیید شده توسط شورا در مناطق محروم در همه دانشگاه ها با تعهد به خدمت در این مناطق است ، زیرا Suniistan و Bluchistan نمی توانند دانشجویان مورد نیاز خود را بپذیرند.
جعفاریان افزود: “به عنوان مثال ، 255 دانش آموز Alborz 15 دانش آموز سیستان و بلوچستان هستند که 10 نفر از آنها به زابول ، 5 چاباهار اختصاص داده شده اند. بنابراین ، دانشجویی که پس از فارغ التحصیلی در کاراج از این سهمیه پذیرفته شده است ، فقط باید فقط به مدت 7 و نیم سال در زابول یا چابار خدمت کند.
مشاور عالی وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: “داوطلبان این موارد را اعلام کرده اند و ما خاطرنشان کردیم که داوطلب می داند این زمینه چه چیزی را انتخاب می کند و روز بعد از اتمام مدرسه ، من نمی توانم در منطقه کار کنم و به نمایندگان محترم.” جعفاریان گفت که در این مدل سهمیه دریافت داوطلبان استان کاهش یافته است ، و افزود که این سهمیه ها در واقع حذف شده و به مناطق محروم اضافه شده اند.
مشاور عالی وزیر بهداشت افزود: می توان آن را به عنوان دانشجوی مرحله ای از راه ، که دارای سطح علمی بسیار متفاوتی است ، تعبیر کرد: سهمیه رایگان ، راه پله سهمیه استانی و راه پله استان های محروم در استان های دیگر. مشکل دیگر ما عدم خوابگاه و امکانات برای دانشجویانی است که از سهمیه بومی یک استان استفاده می کنند اما در استان یا شهر دیگری تحصیل می کنند. به عنوان مثال ، یک داوطلب خوزستان ممکن است در ارومیا تحصیل کند تا پزشک در ایرانشهر شود.
وزیر بهداشت ادامه داد: “پس از دریافت بازخورد از داوطلبان ، دانشگاه ها و نمایندگان مجلس ، جلسات ما خلاصه شده است که اکنون که ما باید ظرفیت شورا را افزایش دهیم ، اول از همه ، ظرفیت روزانه در هر زمینه ای در سال گذشته کاهش نمی یابد ، شاید مهمترین چیز در ما و حتی تقریباً در همه دانشگاه ها”. سال گذشته ، ظرفیت روزانه 6427 نفر امسال به 7570 نفر رسیدند. یعنی 1100 نفر نیز افزایش یافتند.
وی افزود: “در مرحله دوم ، پذیرش بومی پنج استان محروم اصلاح شد و به جای ظرفیت بیش از 3500 نفر برای این پنج استان ، ما ظرفیت آنها را به سه برابر سال گذشته افزایش دادیم.”
جعفاریان ادامه داد: اگر امسال سیستان و بلوچستان 200 داوطلب بومی دریافت کنند ، حدود 700 دانشجو بومی در دانشگاه های دیگر استخدام می شوند. البته نه به نظر نمی رسد که 50 داوطلب بومی استان ناگهان در استان دیگری دانشجو شوند.
مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: “بنابراین ، 3406 ظرفیت بومی برای خود استانها ایجاد شد ، هر استان خود را می پذیرفت ، نه برای استان دیگر و البته کمترین نسبت ظرفیت بومی دانشگاه های تهران.” 1500 ظرفیت برای آن 5 استان محروم نیز در نظر گرفته شد.
دکتر جعفاریان اظهار داشت: علاوه بر این ، ما 1523 شهریه خواهیم داشت. با 3406 پذیرش بومی استانی و 7570 ظرفیت پذیرش داوطلبان رایگان و 438 ظرفیت پذیرش قانون عدالت آموزشی Majlis ، در مجموع 14437 نفر در پزشکی عمومی 1404 نفر خواهند بود.
وی افزود: “بنابراین امسال ما ابتدا ظرفیت داوطلب آزاد را به 1100 نفر افزایش دادیم ، ثانیا ، پذیرش بومی استانها در مقایسه با سال قبل اصلاح شد و در کل افزایش یافت.” در مورد دندانپزشکی ، محاسبات مشابه دارو و ظرفیت کل 2507 نفر در سال جاری است.
مشاور بهداشت و درمان وزیر بهداشت گفت: “ما قطعنامه این شورا را مانند سرباز مجروح که باید برای تسخیر سنگر بعدی خونسرد باشد ، اجرا کرده ایم.” پس از ورود این دانشجویان به آموزش بالینی که اکنون در حال انجام آنها هستند ، شرایط بسیار سخت تر خواهد بود زیرا با روند فعلی بستر آموزشی ، ما در اکثر دانشکده های پزشکی تنوع و دانشکده کافی نخواهیم داشت.
دکتر جعفاریان افزود: “ما در کتاب آزمون بیانیه ای صادر کرده ایم که به دلیل افزایش ظرفیت و احتمال پذیرش دانش آموزان در ماه اکتبر ، کمبود فضا و امکانات برای تقسیم دانش آموزان در دو سال وجود دارد. همچنین به دلیل محدودیت ها ، دانشگاه ها تعهد به تهیه اسکان برای دانش آموز نخواهند داشت. تاریخ گذشته نشان می دهد که تعدادی از اعترافات به طور مسلماً به نامه مطالعه اشاره دارند و مهمتر از همه پس از فارغ التحصیلی ، ده ها دلیل برای تغییر خدمات وجود دارد و دوستانی که اصرار دارند این مصوبات اکنون در آن زمان از این درخواست ها حمایت می کنند.
وی گفت: “متأسفانه ، دانشگاه هایی که دارای امکانات متوسط و محدود هستند مجبور به پذیرش تعداد زیادی از دانشجویان می شوند.” به عنوان مثال ، شهرهایی مانند Torbat Heydariyeh 50 ، BAM 90 ، Babylon 286 ، Urmia 277 ، Zanjan 273 ، Bandar Abbas 198 ، Bushehr 139 ، Jiroft 81 و Jahrom 149 دانش آموز خواهند داشت.
مشاور ارشد وزیر بهداشت گفت: “با این میزان پذیرش ، به نظر می رسد که تنها هدف کوچک در برنامه توسعه هفتم که می توان به آن دست یافت ، همان سرانه 2.3 پزشک در هر هزار نفر از جمعیت خواهد بود.”
جعفاریان گفت: “آموزش پزشکی یک فرایند طولانی و پیچیده است و بنابراین مقایسه آن با سایر فرایندهای آموزش عالی صحیح نیست.” آموزش پزشکی و دندانپزشکی علاوه بر دانش اساسی که باید در کلاس و آزمایشگاه تدریس شود ، به یک محیط بالینی نیاز دارد که به یک معلم و انواع بیماری های سرپایی و بیمارستان نیاز دارد. حتی با یک دیدگاه تحول آمیز به آموزش ، این نیاز هنوز با تغییر فرایندهای آموزش است. ساختار فعلی آموزش پزشکی ظرفیت این حجم از دانشجویان در محیط بالینی را ندارد و حتی با معیارهای نسبتاً ساده ، برای آموزش بالینی کافی نخواهد بود. نتیجه این امر در آموزش ، نسلی از پزشکان است که نه تنها قادر به درمان بسیاری از بیماری ها خواهند بود ، بلکه حتی ممکن است توانایی شناسایی افراد نیازمند مراجعه به مراکز تخصصی و فوریت های فوریت های پزشکی را نداشته باشد ، این به معنای آسیب به افراد است.
وی افزود: متأسفانه ، كسانی كه ما را متهم به تضاد منافع می كنند ، علاوه بر این كه بعید به درک كلمه هستند ، در زمان وقایع فوق هیچ مسئولیتی را نمی پذیرند. ” نتایج این تصمیمات ناگهانی و بدون به دست آوردن نظر متخصص از هواداران جامعه پزشکی که حسن نیت و فداکاری آنها در پنج دهه گذشته بارها اثبات شده است و آخرین جنگ 12 روزه گذشته ، زمانی خواهد بود که ما نخواهیم بود. وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای اصلاح این روند انجام می دهد ، ضمن تأکید بر تأمین منابع کافی برای ایجاد زیرساخت های اساسی آموزش ، و معتقد است که یک دانش آموز پزشکی که در شرایط نامساعد تحصیل می کند ، نمی تواند انتظار یک پزشک کامل را برای دانش ، مهارت ها و رفتار حرفه ای داشته باشد.
پایان پیام/