سلامت خانواده

استاتین ها و متفورمین خطر سکته مغزی را کاهش می دهند – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از سلامتی دی نیوز، محققان ریسک آنوریسم سلام آنها مغزی را که باعث سکته های هموراژیک در بیماران می شود، ارزیابی کردند.

برای این مطالعه، آنها سوابق پزشکی نزدیک به 4900 بیمار سکته مغزی را بررسی کردند و آنها را با نزدیک به 44000 نفر که هرگز سکته نکرده بودند مقایسه کردند. آنوریسم آنها مغزی برای مقایسه نداشتند.

آنها چهار داروی خاص را شناسایی کردند که به نظر می رسید پس از در نظر گرفتن سایر عوامل خطر، خطر را افزایش می دهند آنوریسم آنها مغز را کاهش می دهند:

• داروهای فشار خون لیزینوپریل این خطر را تا 37 درصد کاهش داد.

• داروی کلسترول سیمواستاتین این خطر را تا 22 درصد کاهش داد.

• داروی دیابت متفورمین این خطر را تا 42 درصد کاهش داد.

• داروی پروستات تامسولوسین این خطر را تا 45 درصد کاهش داد.

«آب میوه پیتر کنسرو کردنمحقق ارشد مرکز پزشکی دانشگاه اوترخت وی در هلند گفت: ما باید از این نوع سکته مغزی که در سنین پایین‌تر و با میزان مرگ و میر اتفاق می‌افتد پیشگیری کنیم. میر بیشتر از سایر انواع سکته مغزی رخ می دهد، ما نیاز فوری به راه های جدید داریم.”

کنسرو کردن دانشگاه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «درمان‌های جراحی فعلی ما برای آنوریسم‌های مغزی خطر ناتوانی دائمی و مرگ را به همراه دارد که اغلب بیشتر از مزایای بالقوه آن است، بنابراین جلوگیری از پارگی با یک داروی غیرتهاجمی بسیار سودمند خواهد بود».

از سوی دیگر، چهار دارو خطر سکته مغزی هموراژیک را افزایش دادند: وارفارین رقیق‌کننده خون ونلافاکسین ضد افسردگی، پروکلروپرازین آنتی سایکوتیک و کودامول مسکن.

کنسرو کردن گفت: تحقیقات آینده برای بررسی این رابطه و تعیین اینکه آیا این داروها خطر سکته مغزی را کاهش می دهند یا خیر. هموراژیک این که آیا آنها موثر هستند یا نه، مورد نیاز است.”

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا