سلامت خانواده

رشد بیش از حد مغز می تواند در اوتیسم نقش داشته باشد – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو به نقل از دارو net، محققان اخیرا گزارش دادند که کودکان نوپا با اوتیسم آنها دارای قشر مغز هستند که اغلب به عنوان ماده خاکستری شناخته می شود، که تقریباً 40٪ بزرگتر از کودکان بدون اختلال رشد است.

علاوه بر این، هر چه اندازه ماده خاکستری کودک نوپا بزرگتر باشد، علائم اجتماعی و زبانی آنها در مراحل بعدی زندگی شدیدتر می شود.

«آلیسون موتریمحقق و مدیر برنامه سلول‌های بنیادی در دانشگاه کالیفرنیا، برکلی، می‌گوید: «مغز بزرگ‌تر لزوماً بهتر نیست».

موتری وی در نشریه خبری دانشگاه خاطرنشان کرد: نتایج نشان می دهد که در کودکان نوپا با اوتیسمسلول های بیشتر و گاهی نورون های بیشتری وجود دارد و این همیشه بهترین نیست.

یکی از رازهای ادامه دار اوتیسم به همین دلیل است که برخی از کودکان مبتلا به این اختلال علائم عمیقی مانند تاخیر انداختن همانطور که رشد می کنند، مبارزات اجتماعی و ناتوانی در صحبت کردن را تجربه می کنند، در حالی که دیگران علائم خفیف تری دارند که با گذشت زمان بهبود می یابند.

برای این مطالعه، محققان از سلول های بنیادی خون 10 کودک نوپا 1 تا 4 ساله برای ساختن استفاده کردند. ارگانوئیدها قشر مغز مورد استفاده – مدل های سه بعدی از قشر کودکان، ایجاد شده از طریق کشت سلولی آزمایشگاهی.

به گفته محققان، ماده خاکستری قشر بیرونی مغز را می پوشاند. ده‌ها میلیارد سلول عصبی را در خود جای داده است و مسئول عملکردهای اساسی مانند هوشیاری، تفکر، استدلال، یادگیری، حافظه، احساسات و حواس است.

آنها این هستند ارگانوئیدها با دیگران ارگانوئیدها تولید شده از سلول های بنیادی شش کودک نوپا بدون اوتیسم مقایسه کردند

محققان گزارش می دهند که ارگانوئیدها همه کودکان با اوتیسمبدون توجه به شدت، تقریباً سه برابر سریعتر از کودکان بدون اوتیسم آنها رشد کردند

برخی از بزرگترین ارگانوئیدها مغزها – از جمله کودکان مبتلا به شدیدترین موارد اوتیسم – نیز تشکیل سریع نورون را تجربه کردند.

هر چه اوتیسم کودک نوپا شدیدتر است، ارگانوئید آنها سریعتر رشد می کنند، گاهی اوقات تا جایی که نورون های زیادی ایجاد می شود.

محققان آن اندازه را پیدا کردند ارگانوئید قشر کودک نوپا که در آزمایشگاه رشد می کند با ساختار مغز بزرگتر دیده شده در اسکن MRI مطابقت دارد.

علاوه بر این، کودکان نوپا با ارگانوئیدها قشر بیش از حد بزرگ شده در مقایسه با کودکان بدون اوتیسمآنها در نواحی اجتماعی، زبانی و حسی مغز حجم بیشتری از حد معمول داشتند.

اکنون که محققان ثابت کرده اند هستند که رشد بیش از حد مغز در رحم رخ می دهد، آنها امیدوارند که دقیقاً دلیل این اتفاق را مشخص کنند. پس از کشف آن، درمان ممکن است علائم باشد اوتیسم کاهش آن ممکن می شود

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا