سلامت خانواده

اگر بالا رفتن از پله ها باعث تپش قلب شما می شود، این مقاله را بخوانید

به گزارش خبرآنلاین، یک فرد سالم (که مشکل قلبی ندارد) و ورزش نمی کند، پس از بالا رفتن از پله ها دچار تپش قلب می شود. حتی بالا رفتن آهسته از پله ها می تواند ضربان قلب را در یک فرد سالم افزایش دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان در خبری نوشت: بالا رفتن از پله برای افرادی که اضافه وزن دارند سخت است و انتظار می رود ضربان قلب او بسیار بالا باشد. اگر بالا رفتن از پله ها علاوه بر افزایش ضربان قلب، علائم دیگری مانند درد قفسه سینه، حالت تهوع و غش ایجاد کند، جای نگرانی وجود دارد.

قلبي كه عادت به فعاليت ندارد، در شرايط خاصي مي‌تپد، حتي اگر هيچ ناهنجاري در قلب وجود نداشته باشد و فرد بيماري قلبي يا بيماري ديگري نداشته باشد.

چه کار باید بکنیم

شاید همین الان تصور کنید که در طول روز فعالیت های زیادی انجام می دهید، از جمله بالا و پایین رفتن از پله های خانه در روز صد بار. اما استفاده از پله در فعالیت های روزمره زندگی برای از بین بردن تپش قلب کافی نیست.

برنامه ریزی برای جلوگیری از تپش قلب هنگام بالا رفتن از پله در یک فرد سالم

دو بار در هفته ورزش های با شدت بالا انجام دهید. تمرین تناوبی با شدت بالا (HIIT) به قلب شما می آموزد که چگونه خود را با حملات شدید و کوتاه مدت سازگار کند و فوراً بهبود یابد.

تمرینات تناوبی با شدت بالا در مقایسه با تمرینات هوازی یکنواخت برای این نوع آمادگی قلبی موثرتر است.

برای بهترین نتیجه، تمرینات تناوبی با شدت بالا را با استفاده از پله انجام دهید. یکی از ورزش هایی که می توانید انجام دهید و بسیار موثر است این است که دمبل را در دست بگیرید و سریع از پله ها بالا بروید. اما اگر برای شما خیلی سخت است، می توانید با سرعت معمولی از پله ها بالا بروید.

هدف این است که این تمرین را تا جایی که می توانید سریع انجام دهید (حتی اگر در سرعت کم هستید). در بالای پله ها و بعد از هر بار تلاش برای بالا رفتن، قلب شما باید تند تند باشد و این هدف است. اگر قلب شما پمپاژ نمی کند، سرعت خود را افزایش دهید یا وزنه ها را افزایش دهید. البته اگر احساس درد قفسه سینه، حالت تهوع یا حالت تهوع دارید، فعالیت را متوقف کنید.

اگر بعد از مدتی مثلاً با یک وزن پنج کیلویی، قلب شما حتی با سرعت هم نمی تپد، وزن را افزایش دهید و به تدریج این روال را ادامه دهید.

هنگامی که به بالای پله ها رسیدید، وزنه ها را پایین بیاورید و یک یا دو دقیقه راه بروید، سپس ست بعدی را شروع کنید (در مجموع چهار تا پنج ست).

در طول دوره استراحت بین ست ها از نشستن یا ایستادن خودداری کنید و حرکت کنید. برای مبتدیان سالم، پله ها باید حداقل 30 پله (دو پله یا بیشتر) باشند، اما پس از 30 ثانیه، هنوز از پله ها بالا نروید. تمرینی که انجام می دهید قرار است کوتاه و شدید باشد نه طولانی و شدید.

برای اینکه هنگام استفاده از پله ها در زندگی روزمره (مثلاً در محل کار یا آپارتمان) قلب خود را از تپش دور نگه دارید، باید هفته ای دو بار با تمرینات تناوبی با شدت بالا ضربان قلب خود را بالا ببرید و این کافی است. البته توصیه می کنیم هفته ای یک یا دو بار ورزش هوازی را با شدت یکنواخت انجام دهید. به یاد داشته باشید که تمرینات هوازی با شدت یکنواخت (مدت طولانی) به تنهایی نمی تواند نتایج تمرینات تناوبی با شدت بالا را به همراه داشته باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا