سلامت خانواده

آمار سالانه سقط جنین غیرقانونی اعلام شد/ هزینه سقط غیرقانونی بین 10 تا 150 میلیون تومان است.

به گزارش خبرآنلاین، موضوع سقط جنین غیرقانونی تنها مختص ایران نیست. در بسیاری از کشورها هنوز اجماع قانونی در این زمینه حاصل نشده است و در شرایط کنونی که اکثر کشورها با بحران جمعیتی مواجه هستند، پیشگیری از سقط جنین سخت گیرانه شده است.

تجارت نیوز در خبری نوشت: بر اساس آمارهای غیررسمی که اتفاقا از سوی مقامات رسمی اعلام شد، سالانه بیش از 600 هزار سقط غیرقانونی در ایران انجام می شود. این به معنای خطر زندگی برای افرادی است که این کار را غیرقانونی انجام می دهند. یعنی سالانه بیش از 600 هزار نفر در کشور در معرض مرگ و یا از دست دادن سلامت جسمانی قرار می گیرند.

وقتی نگاهی به مفاد قانون جوانان بیندازیم مشکل پیچیده تر می شود. بر اساس این قانون نه تنها سقط جنین کاملاً غیرقانونی است، بلکه دیگر وسایل پیشگیری از بارداری به صورت رایگان در مراکز بهداشتی درمانی توزیع نمی شود. از سوی دیگر، حتی سقط جنین های قانونی نیز با موانع زیادی مواجه است و تا زمانی که پزشکان مورد اعتماد قوه قضاییه، سقط جنین را تایید نکنند، نمی توان این کار را انجام داد.

همه این قوانین سختگیرانه تنها به یک نتیجه منجر می شود و آن افزایش سقط جنین غیرقانونی در کشور است. سقط جنین هایی که اکنون توسط ماماها به جراحان عمومی ده ها میلیون نفر انجام می شود. اما اگر این افراد از سوی وزارت بهداشت یا نظام پزشکی شناسایی شوند، مجوز آنها برای همیشه لغو می شود.

اما مشکل اینجاست: فردی که برای به دست آوردن پول هنگفت ریسک می کند و با مجوز مامایی و پزشکی قمار می کند حتی اگر پروانه کارش باطل شود قطعا به فعالیت های غیرقانونی خود ادامه می دهد. عدم نظارت صحیح و تدوین قوانینی که به طور کامل بررسی نشده و شرایط جامعه در آن لحاظ نشده است، باعث بروز چنین مشکلاتی می شود.

هزینه سقط جنین توسط ماما از 70 تا 150 میلیون است

اگر تاکنون بحث دخالت پزشکان عمومی در جراحی های زیبایی مطرح می شد، اکنون سقط جنین غیرقانونی توسط ماماها، جراحان عمومی و … نیز به مشکلات قبلی اضافه شده است. زمانی این سقط ها به صورت زیرزمینی توسط افراد غیرمتخصص انجام می شد و اغلب منجر به مرگ می شد، اما اکنون دیگر بحث سقط جنین در بین افراد فقیر مطرح نیست. موضوع حاملگی های خارج از ازدواج و عدم تمایل به بچه دار شدن در بین خانواده های ثروتمند و … باعث شده هم میزان این سقط ها به طرز باورنکردنی افزایش یابد و هم افرادی که در این حرفه حضور دارند به این کار روی بیاورند.

لیلا ماما است، در مطبش سقط جنین غیرقانونی انجام می دهد. وی در پاسخ به سوال خبرنگار تجارت نیوز می گوید برای دادن قیمت سقط جنین باید ابتدا سونوگرافی فرد باردار را ببیند و با توجه به مدت زمان بارداری و مشکلات مربوط به آن قیمت را اعلام کند.

وی اضافه می کند: البته اگر همه چیز عادی باشد، زیر سه ماه، تقریبا 70 میلیون و بالای 4 ماه، فقط یک هفته بیشتر از 4 ماه با مبلغ 150 میلیون کار را انجام می دهد. لیلا اطمینان می دهد که تمام وسایل لازم را در مطب دارد و جای نگرانی برای خونریزی بعد از سقط جنین و … نیست.

این ماما که فکر می کند با پرونده ای که به دنبال سقط غیرقانونی است صحبت می کند، خاطرنشان می کند که بهتر است متقاضی کمی بیشتر فکر کند و در صورت امکان جنین را سقط نکند.

جراح عمومی 120 میلیون سقط جنین غیرقانونی انجام می دهد

علیرضا جراح عمومی است. او می گوید: مشکل این است که حتی بسیاری از زوج های جوان وقتی ناخواسته باردار می شوند، به دنبال سقط جنین هستند. مشکل طرز فکر افرادی است که تغییر کرده اند و فکر می کنند چون نمی توانند آینده خود را داشته باشند پس بچه دار شدن کار درستی نیست و همچنین اینکه برخی بچه ها را دردسرساز می دانند و در نهایت وجود دارند. افرادی که خارج از ازدواج باردار می شوند.

وی درباره هزینه این عمل ها می گوید: هزینه سقط غیرقانونی تا 4 ماهگی 120 میلیون تومان است. البته افرادی هم هستند که چنین پولی ندارند، اما چون ممکن است جانشان در خطر باشد، حاضرم کار را با هزینه کمتری انجام دهم. اما اگر افرادی با توان مالی بالا برای این کار اقدام کنند بیش از 120 میلیون از آنها می گیرم.

علیرضا در پاسخ به این سوال که آیا ترسی از شناخته شدن و از دست دادن پروانه پزشکی ندارد، می افزاید: حتی برای افرادی که مرتکب جنایات بزرگ تری مانند قتل می شوند، همیشه برای اولین بار ترس وجود دارد. اما من کاری که انجام می دهم را خیانت نمی دانم. من با کسانی طرف هستم که اکثراً خارج از ازدواج باردار شده اند و این باعث می شود فکر کنم یک زندگی را نجات داده ام. در مورد پروانه پزشكي شايد هزينه بالاي انجام اين كار دليلي بر اين باشد كه در صورت باطل شدن پروانه پزشكي باز هم بتوانم از پس مخارج زندگي ام برآيم.

سقط جنین توسط پرستار با 10 میلیون تومان

مهناز، پرستار یکی از بیمارستان های تهران نیز دستی در آتش سوزی سقط جنین دارد. او خیلی کمتر هزینه می گیرد و بیشتر افرادی که به او مراجعه می کنند از خانواده های فقیر هستند. این پرستار در پاسخ به این سوال که آیا نمی ترسد برای فردی که سقط جنین می کند اتفاقی بیفتد و جانش به خطر بیفتد، می گوید: من سال هاست که این کار را انجام می دهم و به چیز خاصی برخورد نکرده ام. مورد تا کنون من کارم را بلدم و البته مواردی را که باید کمتر از سه ماه باشد را می پذیرم و به این ترتیب با روش هایی که بلدم به راحتی می توانم این کار را انجام دهم.

مهناز دوست ندارد در مورد روش های سقط که استفاده می کند صحبت کند و فقط به این موارد اشاره می کند: بسته به شرایط فرد و آخرین سونوگرافی که انجام داده یا از قرص و شیاف یا آمپول استفاده می کنم اما در هر صورت روشی که انجام می دهم. هزینه زیادی ندارد و برای هر سقط ممکن است 10 میلیون تومان دریافت کنم.

او درباره خطرات این کار می گوید: همه ما آدم های مشکلی هستیم. من به خاطر مسائل مالی مشکل دارم و فردی که برای سقط جنین به من مراجعه می کند یک جور دیگر مشکل دارد. بنابراین من این را به عنوان یک کار اشتباه نمی بینم. مشکلات را هم کم می کنیم!

مهناز در پاسخ به این سوال که چند درصد از افرادی که برای سقط جنین مراجعه می کنند رابطه خارج از ازدواج دارند، می گوید: بیشتر آنها به همین دلیل برای سقط جنین مراجعه می کنند و این نیز باعث می شود که در انجام آن احساس راحتی بیشتری داشته باشم. زیرا قطعا بسیاری از آنها در خانواده هایی زندگی می کنند که چنین مسائلی می تواند به قیمت جان آنها تمام شود.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا