سلامت خانواده

روشی جدید برای پیش بینی زوال عقل

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان به روش جدیدی دست یافته اند که زوال عقل را 9 سال زودتر از تشخیص بالینی علائم این بیماری در فرد مبتلا پیش بینی می کند.

ایسنا در گزارشی نوشت: در این روش جدید اتصالات مغز را در حالت «بیکار» بررسی می کنند. این تست توسط کارشناسان دانشگاه “کوئین مری” لندن انجام شده و دقت و صحت آن 80 درصد است. همچنین از تست های حافظه و اندازه گیری کوچک شدن مغز دقیق تر است.

به گفته متخصصان، این روش با شناسایی افراد در معرض خطر زوال عقل و درمان آنها قبل از ظهور علائم، خلاء بزرگ پزشکی را پر می کند. این تیم تحقیقاتی به سرپرستی «چارلز مارشال» اسکن مغزی بیش از 1100 نفر را بررسی کردند. اسکن مغز از Biobank بریتانیا، یک پایگاه داده حاوی اطلاعات ژنتیکی و سلامتی 500000 نفر در بریتانیا به دست آمده است.

در این مطالعه، متخصصان الگویی را پیدا کردند که پیش‌بینی می‌کند کدام فرد در این گروه‌ها دچار زوال عقل می‌شود. آنها به الگوهای اتصالات مغزی به نام شبکه حالت پیش فرض مغز (DMN) نگاه کردند. این شبکه زمانی فعال می شود که مغز در «حالت بیکار» یعنی عدم تمرکز بر روی یک موضوع خاص باشد. از بین 103 نفری که به زوال عقل مبتلا بودند، اسکن مغزی 81 نفر از پنج ماه تا هشت سال و نیم قبل از تشخیص رسمی این بیماری، زوال عقل را نشان داد. بر اساس نتایج، ارتباطات کمتری در “شبکه پیش فرض مغز” افراد مبتلا به زوال عقل وجود داشت.

این روش کمک می کند تا با دقت بیشتری مشخص شود که آیا فردی به زوال عقل مبتلا خواهد شد یا خیر و اینکه بیماران اولیه چگونه می توانند از روش های درمانی بهره مند شوند. به گفته پروفسور مارشال، این آزمایش می تواند اولین قدم در درمان این بیماری باشد. او می گوید هیچ درمانی برای زوال عقل وجود ندارد، اما این آزمایش ممکن است به متخصصان در یافتن درمان کمک کند. به گفته وی، ما در حال حاضر از این روش برای شناسایی افراد در معرض خطر استفاده می کنیم که می توانند تحت آزمایشات درمان های احتمالی بازداشت کننده زوال عقل قرار گیرند.

به گزارش ایندیپندنت، پروفسور مارشال تاکید کرد: این روش به تشخیص دقیق‌تر اینکه آیا فردی دچار زوال عقل می‌شود یا خیر و بیماران اولیه چقدر می‌توانند از روش‌های درمانی بهره ببرند، کمک می‌کند.

دکتر ریچارد اوکلی، متخصص دیگر نیز در این زمینه می گوید: اگرچه درمان های اصلاحی جدیدی برای این بیماری داریم، اما تنها برای افرادی مفید است که در مراحل اولیه بیماری هستند، یعنی در مراحل اولیه بیماری هستند. بنابراین، تشخیص زودهنگام کاملاً حیاتی است.

زوال عقل یک بیماری مغزی است که در آن فرد حافظه خود را از دست داده و گاهی اوقات آنقدر شدید می شود که توانایی فرد را برای انجام فعالیت های ساده روزانه تحت تاثیر قرار می دهد.

سال گذشته، کارشناسان فهرستی از عوامل خطر آلزایمر را فهرست کردند که شامل: سن، تحصیلات، سابقه دیابت، سابقه افسردگی، سابقه سکته مغزی، سابقه زوال عقل والدین، استاندارد زندگی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، زندگی به تنهایی و جنسیت

بر اساس آمارهای رسمی، بیش از 55 میلیون نفر در سراسر جهان به زوال عقل مبتلا هستند و سالانه نزدیک به 10 میلیون مورد جدید از این بیماری گزارش می شود.

آمارهای سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز نشان می دهد که بیش از 60 درصد افراد مبتلا به زوال عقل از کشورهای کم درآمد یا متوسط ​​هستند.

به گفته این سازمان، زوال عقل اصطلاحی برای چندین بیماری است که بر حافظه، تفکر و توانایی انجام فعالیت های روزانه تأثیر می گذارد.

سازمان جهانی بهداشت نیز در این باره اظهار داشت: این بیماری با گذشت زمان بدتر می شود و همچنین عمدتا افراد مسن را درگیر می کند، اما همه افراد با افزایش سن به آن مبتلا نمی شوند. بیماری آلزایمر یکی از شایع ترین انواع زوال عقل است.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا