ضرورت احیای نقش حکیم در طبابت

به گزارش خبرگزاری بهداشت ، جلسه مشترک ادارات اخلاق و آموزش پزشکی به صورت حضوری و مجازی در آکادمی علوم پزشکی برگزار شد. در این جلسه موضوع “تأثیر آموزش و استفاده از رویکرد عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در بهبود خدمات درمانی” بحث شده است.
در این جلسه ، Alireza Oliai Manesh ، عضو ثابت آکادمی علوم پزشکی و دبیر کارگروه اخلاق آموزش پزشکی ، سخنرانی کرد و به لزوم بازگشت به نقش خردمندانه در پزشکی و نه نقش پزشک بالینی و متخصص اشاره کرد.
وی بر تمرکز بر عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت در سطح ملی و بین المللی تأکید کرد.
“عوامل اجتماعی سلامت یکی از ستونهای جدا نشدنی در سیستم آموزش پزشکی و ارائه خدمات درمانی است ؛ بی اعتنایی به این عوامل می تواند منجر به اختلال در سیستم بهداشتی شود و بر لزوم ادغام کامل این رویکرد در آموزش پزشکی در کشور تأکید کرده است.
پس از این جلسه ، گزارشی از وزارت بهداشت و آموزش پزشکی در زمینه عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت ارائه شد. از جمله این دستاوردها ، توسعه “شبکه تحقیقاتی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت” است که یکی از بزرگترین شبکه های تحقیقاتی کشور است.
همچنین ، طراحی اخیر شبکه مراقبت های بهداشتی اولیه با رویکرد مبتنی بر عوامل اجتماعی و شناسایی ادغام مدل مبتنی بر محله این رویکرد در سیستم خدمات بهداشتی اساسی کشور ، که با همکاری مرکز تحقیقات بهداشت علوم پزشکی تهران و معاون وزیر بهداشت و سازمان بهداشت جهانی انجام شد ، سایر اقدامات کلیدی در این منطقه بود. تجربیات سایر کشورها در ادغام رویکرد SDH در آموزش پزشکی و آموزش منابع انسانی مبتنی بر جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفت و بر اهمیت آن در کشور ما تأکید شد.
اثرات بالینی مثبت دید جامعه مبتنی بر جامعه نیز مورد بررسی قرار گرفت.