سلامت خانواده

این نوع بی حسی در پاها را جدی بگیرید

سطح قند خون بالا زمانی رخ می دهد که گلوکز اضافی در جریان خون وجود داشته باشد و بدن شما به طور موثر از انسولین استفاده یا تولید نمی کند.

سلامت نیوز در خبری نوشت: این کمبود انسولین یا مقاومت به انسولین اغلب منجر به دیابت می شود که بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO) حدود 42.2 کرور نفر در سراسر جهان را مبتلا می کند و باعث مرگ 10.5 میلیون نفر در سال می شود. خواهد بود

دیابت می تواند قسمت های مختلف بدن را تحت تأثیر قرار دهد، عمدتاً با آسیب رساندن به رگ های خونی بزرگ و کوچک، که می تواند منجر به افزایش خطر حمله قلبی و سکته شود و باعث ایجاد مشکلاتی در کلیه ها، چشم ها، پاها و اعصاب شود. در این مقاله، ما به طور خاص بر نحوه تأثیر دیابت بر پا و اینکه آیا بی حسی در اندام تحتانی می تواند نشانه بیماری مزمن باشد تمرکز خواهیم کرد.

پای دیابتی چیست؟

دیابت می تواند به چندین مشکل مرتبط با پا، از جمله نوروپاتی، گردش خون ضعیف و اختلال در عملکرد سیستم ایمنی منجر شود. افزایش سطح قند خون به آسیب عصبی کمک می کند و حساسیت به صدمات و فشار روی پاها را کاهش می دهد. در عین حال، دیابت گردش خون را مختل می کند و از رساندن مواد مغذی ضروری و اکسیژن به اندام تحتانی جلوگیری می کند و در نتیجه توانایی بدن برای بهبود و مبارزه با عفونت ها را ضعیف می کند.

سیستم ایمنی ضعیف مرتبط با دیابت، حساسیت به عفونت ها را افزایش می دهد و خطر عوارض ناشی از آسیب های جزئی پا را افزایش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که حدود 60 درصد از بیماران دیابتی دچار نوروپاتی می شوند که در نهایت منجر به زخم پای دیابتی می شود. این خطر در کسانی که کف پای صاف دارند بیشتر است، زیرا فشار نامتناسبی در کل پا دارند که منجر به التهاب بافتی در مناطق پرخطر پا می شود.

چگونه بفهمیم که بی حسی در پاها نشانه دیابت است؟

بر اساس گزارش‌های کنونی دیابت، بی‌حسی، گزگز یا گزگز در پاها ممکن است نشانه‌ای از نوروپاتی دیابتی باشد، نوعی آسیب عصبی که تقریباً 50 درصد بزرگسالان مبتلا به دیابت را در طول زندگی‌شان تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد، به خصوص افراد مبتلا به دیابت، باید هر گونه تغییر در پاهای خود را فوراً به پزشک خود گزارش دهند.

هنگام ارزیابی بی حسی به عنوان یک نشانه بالقوه دیابت، مهم است که علائم همراه مانند افزایش تشنگی، تکرر ادرار، کاهش وزن غیرقابل توضیح و خستگی را در نظر بگیرید.

همچنین باید با کمک آزمایش خون برای اندازه گیری سطح گلوکز به دنبال تشخیص قطعی باشیم.

فراموش نکنید که آگاهی گسترده از علائم مختلف و اهمیت ارزیابی پزشکی به موقع برای رسیدگی به نگرانی های بالقوه سلامت ضروری است.

علائم دیگری که باید مراقب آنها بود

برخی دیگر از علائم پای دیابتی عبارتند از:

زخم پا یا زخم ساق پا

تغییر در بافت و رنگ پوست

پاهای خشک و ترک خورده

پای شارکو، جایی که استخوان‌های پا ضعیف می‌شوند و ممکن است بشکنند، اغلب بدون هیچ آسیب ظاهری، می‌تواند منجر به تغییر شکل و مشکل در راه رفتن شود.

پینه و پینه ناشی از تغییر در راه رفتن یا کفش نامناسب

در پایان

وقتی نوبت به مدیریت عوارض پای مرتبط با دیابت می رسد، مدیریت سطح قند خون بسیار مهم است. این را می توان از طریق رژیم غذایی، ورزش و داروهای تجویز شده توسط پزشکان به دست آورد.

اقدامات مراقبت از پا، از جمله بازرسی های منظم، بهداشت مناسب و مرطوب کننده، برای جلوگیری از مشکلات پوستی و به حداقل رساندن خطر آسیب ضروری است. همچنین انتخاب کفش مناسب برای جلوگیری از نقاط فشار و مشکلات پا بسیار مهم است و معاینات منظم مراقبت های بهداشتی به تشخیص زودهنگام عوارض کمک می کند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا