سلامت خانواده

کمبود این ویتامین باعث زوال عقل می شود

به گزارش خبرآنلاین از ایسنا، ویتامین B12 یکی از ضروری ترین ویتامین ها برای سلامت کلی بدن است و در تولید سلول های سالم و حفظ عملکرد صحیح اعصاب نقش دارد. بنابراین مهم است که همه افراد به خصوص خانم ها از طریق رژیم غذایی خود به اندازه کافی این ویتامین را دریافت کنند. با این حال، هشت واقعیت مهم در مورد کمبود ویتامین B12 را نباید نادیده گرفت:

کمبود ویتامین B12 به طور مداوم با خستگی مرتبط است: اگرچه ویتامین B12 در تولید سلول های خونی و حمایت از عملکرد عصبی موثر است، اما نقش مهمی در تبدیل مواد مغذی به انرژی نیز دارد. اگر دائماً احساس خستگی و ضعف می کنید، وقت آن رسیده است که ویتامین B12 بیشتری را از طریق رژیم غذایی خود دریافت کنید. فراموش نکنید که محصولات حیوانی مانند گوشت قرمز و تخم مرغ، بوقلمون، مرغ، ماهی و شیر دارای بیشترین میزان ویتامین B12 هستند.

گیاهخواران آسیب پذیرتر هستند: بیشترین میزان ویتامین B12 در محصولات حیوانی یافت می شود و کسانی که از رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند باید مکمل های این ویتامین را برای جلوگیری از کمبود ویتامین B12 مصرف کنند. خستگی مداوم و سرگیجه از علائم اصلی کمبود ویتامین B12 در گیاهخواران است.

علائم کمبود این ویتامین اغلب شبیه به زوال عقل است، مانند از دست دادن حافظه، سردرگمی، مشکلات تفکر و استدلال.

افراد مسن در معرض خطر قرار دارند: همه افراد در هر سنی ممکن است از کمبود ویتامین B12 رنج ببرند، اما مشکلات جدی سلامتی در مورد کمبود ویتامین B12 زمانی که بیش از 50 سال سن دارید افزایش می یابد. در صورت تشدید مشکل و عدم جبران کمبود ویتامین B12 از طریق غذا در بزرگسالان، بنا به توصیه پزشک، ممکن است نیاز به تزریق این ویتامین یا استفاده از مکمل ها باشد.

داروهای سوزش سر دل مقصر کمبود ویتامین B12 هستند: از آنجایی که این داروها تولید اسید معده را سرکوب می کنند، جذب ویتامین B12 را سخت تر می کنند. اگر از داروهای تجویزی برای سوزش سر دل استفاده می کنید و علائمی مانند ضعف، سرگیجه یا خستگی دارید، با پزشک خود در مورد کمبود احتمالی ویتامین B12 صحبت کنید. مصرف منظم مکمل های این ویتامین می تواند به غلبه بر این شرایط کمک کند.

کمبود ویتامین B12 ممکن است با زوال عقل اشتباه گرفته شود: علائم کمبود این ویتامین اغلب شبیه به زوال عقل مانند از دست دادن حافظه، سردرگمی، مشکلات تفکر و استدلال است و این مشکل تشخیص کمبود ویتامین از زوال عقل را دشوار می کند، به خصوص در سالمندانی که در معرض خطر هر دو و اغلب آنها هستند. شرایط با هم تداخل دارد. 90-75 درصد افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 دارای عوارض عصبی مانند زوال عقل هستند. اما حتی کمبود B12 در افراد جوان معمولاً علائم زوال عقل را نشان می دهد.

زنان بیشترین نیاز به ویتامین B12 را دارند: همه افراد به این ویتامین نیاز دارند، اما افراد خاصی مانند افراد مسن و زنان باید بیشترین میزان ویتامین B12 را دریافت کنند. نیاز روزانه خانم ها به خصوص خانم های باردار به این ویتامین ۲.۸ میکروگرم است در حالی که این مقدار برای آقایان ۲.۴ میکروگرم است.

کمبود ویتامین B12 باعث آسیب دائمی می شود: کمبود ویتامین B12 که برای سال ها ادامه دارد می تواند بدتر شود و باعث آسیب برگشت ناپذیر عصبی شود. از دست دادن حافظه، گیجی، ناتوانی در تمرکز، آسیب عصبی، بی خوابی، اختلال نعوظ، حتی مشکلات کنترل روده و مثانه از دیگر عوارض طولانی مدت کمبود B12 هستند. بسیاری از این عوارض در صورت تشخیص و درمان به موقع قابل برگشت هستند.

کودکان همچنین ممکن است از کمبود ویتامین B12 رنج ببرند: کمبود ویتامین B12 در کودکان جدی است و می تواند با علائمی مانند کم خونی، مشکلات حرکتی، مشکل در رسیدن به نقاط عطف رشد و نارسایی رشد همراه باشد که ممکن است منجر به مرگ شود. کمبود ویتامین B12 در نوزادان نادر است، اما اگر کودک با رژیم غذایی بدون غذاهای حیوانی تغذیه شود، یا اگر کودک توسط یک مادر گیاهخوار تغذیه شود، یا پس از شیرخوارگی به تغذیه انحصاری با شیر مادر ادامه دهد، ممکن است رخ دهد. طبق یک مطالعه، مصرف مکمل های B12 توسط مادران در دوران بارداری می تواند از بروز این مشکل برای نوزادان جلوگیری کند.

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا