سلامت خانواده

هر ویتامین را چه زمانی مصرف کنیم؟

به گزارش خبرآنلاین از فارس، برخی از ویتامین ها مانند آهن، روی، ویتامین C، ویتامین های گروه B، کلسیم، منیزیم و … بیشتر از سایر مکمل های غذایی مورد استفاده مردم قرار می گیرد. در بسیاری از موارد داشتن یک رژیم غذایی سالم و کامل می تواند ویتامین ها و ریزمغذی های مورد نیاز را تامین کند. امروزه با توجه به سبک زندگی پر استرس و شرایط مختلف زندگی، این اقدام به طور کامل قابل انجام نیست. بنابراین استفاده از مکمل ها در کنار تغذیه مناسب می تواند مکمل تغذیه فرد به خصوص در دوران حساس و خاص مانند بارداری و شیردهی باشد. یکی از مهم ترین نکات برای استفاده از مکمل های غذایی، زمان مصرف آنهاست. زیرا در صورت استفاده در زمان نامناسب ممکن است عملکرد ویتامین یا ریزمغذی کاهش یابد.

چه وقت چه ویتامینی بخوریم؟

در مصرف ویتامین ها اولین نکته مهم این است که آیا بدن به این ویتامین نیاز دارد یا خیر؟ هر فرد ممکن است با توجه به رژیم غذایی و شرایط جسمانی خود دچار کمبود ویتامین باشد. بنابراین بهتر است هر فرد در هر سن و شرایطی قبل از استفاده از مکمل های غذایی با پزشک خود مشورت کند و در صورت لزوم آزمایشاتی انجام دهد. استفاده از مقدار ویتامین های مورد نیاز بدن می تواند باعث افزایش کیفیت عملکرد مغز و بدن شود. اما زمان مصرف هر نوع داروی ویتامینی مهم است. هر ویتامین را چه ساعتی مصرف کنیم؟

«آهن» هستند: بیشترین جذب آهن با معده خالی است. اما چون بسیاری از املاح آهن می توانند عوارض گوارشی مانند سوزش سر دل یا یبوست ایجاد کنند، بهتر است از آهن غیر لیپوزومی استفاده شود. بنابراین بهتر است این ویتامین را با ناهار یا شام مصرف کنید. علاوه بر این، باید توجه داشت که مصرف مکمل های آهن با لبنیات، چای و قهوه تداخل دارد. همچنین مصرف همزمان آن با مکمل های کلسیم و روی توصیه نمی شود، اما از طرفی ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد. بنابراین بهتر است همزمان با آهن از نوشیدنی ها با مواد غذایی حاوی ویتامین C استفاده کنید.

منیزیم: منیزیم به عنوان یک مکمل آرامش بخش شناخته شده است. این ریزمغذی در کاهش اسپاسم عضلانی و کاهش استرس موثر است. بنابراین بهترین زمان مصرف آن در شب نیم ساعت قبل از خواب است.

کلسیم: استفاده از این مکمل به مقدار مصرف آن بستگی دارد. برای جلوگیری از رسوب در کلیه بهتر است دوز بالای 800-1000 میلی گرم مصرف شود. در این شرایط نیمی از دوز باید صبح و نیمی در شب مصرف شود. همچنین این ریزمغذی با آهن و نوشیدنی هایی مانند چای و قهوه تداخل دارد. مصرف همزمان کلسیم با ویتامین C باعث افزایش جذب آن می شود.

فلز روی: به دلیل تاثیر روی در افزایش متابولیسم، بهترین زمان مصرف آن در معده دو ساعت بعد از صبحانه است. همچنین مصرف روی می تواند با کلسیم و آهن تداخل داشته باشد. بنابراین رعایت فاصله زمانی ضروری است.

ویتامین سی: ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی با خاصیت افزایش سطح انرژی است. بهترین زمان استفاده از آن صبح یا در طول روز است. این ویتامین به دلیل خاصیت اسیدی که دارد اگر با معده خالی مصرف شود می تواند عوارض گوارشی مانند سوزش سر دل را ایجاد کند. در نتیجه اگر با معده پر مصرف شود بهتر است. همچنین این ویتامین محلول در آب است، بنابراین می توان از آن در دوزهای بالاتر به صورت جوش استفاده کرد.

ویتامین های گروه B: این ویتامین ها مانند ویتامین C محلول در آب هستند و می توانند سطح متابولیسم بدن را افزایش داده و انرژی را افزایش دهند. بنابراین بهتر است آنها را در طول روز یا قبل از فعالیت های روزانه مصرف کنید. به دلیل عدم وجود عوارض گوارشی، نیازی به استفاده از این گروه از ویتامین ها همراه با غذا نیست.

ویتامین های A، E و K: این ویتامین ها ویتامین های محلول در چربی هستند. بنابراین جذب آنها با چربی افزایش می یابد. بنابراین مصرف این ویتامین ها با چرب ترین وعده غذایی توصیه می شود.

ویتامین دی: به طور کلی ویتامین D توسط نور خورشید در بدن ساخته می شود. روز بهترین زمان برای دریافت ویتامین ها در بدن است زیرا نور خورشید می تابد. بنابراین بهترین زمان مصرف ویتامین D در طول روز است. جالب است بدانید که ویتامین D در بدن برخلاف ملاتونین عمل می کند. ملاتونین در شب افزایش می یابد و دریافت آن در آن دوره بهتر از روز است. در حالی که ویتامین D باید روزانه مصرف شود.

امگا 3: با توجه به سرعت پایین متابولیسم چربی ها در بدن، مصرف این مکمل قبل از فعالیت بدنی و ورزش مطلقاً توصیه نمی شود. در حالی که جذب آن با کمترین وعده غذایی افزایش می یابد.

مصرف بیش از حد = مسمومیت

همانطور که مصرف ویتامین ها می تواند عملکرد بدن را بهبود بخشد، مصرف بیش از حد این داروها نیز باعث ایجاد مسمومیت و عوارض ثانویه می شود. ناراحتی معده، ریزش مو، افزایش خطر ابتلا به سرطان، مشکلات عصبی، خونریزی زیاد و… از عوارض مصرف زیاد و بی مورد ویتامین ها است.

233233

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا