سلامت خانواده

غذای سالم روی سفره ایرانیان/ادعاهای نادرست در تبلیغات غذایی – خبرگزاری مهر اخبار ایران و جهان

سلامت جو، روز جهانی ایمنی مواد غذایی همه ساله در هفتم ژوئن مصادف با 18 ژوئن 1403 برگزار می شود و شعار امسال “ایمنی مواد غذایی: برای غیرمنتظره ها آماده شوید” است.

ایمنی غذا یک عنصر اساسی سلامت عمومی و امنیت غذایی جهانی است. غذای ناایمن حاوی باکتری، ویروس، انگل یا مواد شیمیایی مضر می تواند باعث بیش از 250 بیماری شود.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، تخمین زده می شود که سالانه 600 میلیون نفر پس از خوردن غذای آلوده بیمار می شوند که با مرگ 420 هزار نفر از آنها همراه است.

هر ساله در 7 ژوئن به منظور افزایش آگاهی در مورد اهمیت ایمنی مواد غذایی و ترویج اقدامات لازم برای پیشگیری، شناسایی و مدیریت خطرات مرتبط با مواد غذایی برگزار می شود. این روز که توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اهمیت آداب و آداب غذایی و ایمنی در تمام مراحل زنجیره غذایی تعیین شده است، بر نقش مهم ایمنی مواد غذایی در حصول اطمینان از دسترسی همگان به غذای ایمن، مغذی و کافی تاکید دارد.

غذا قبل از اینکه در دسترس مصرف کننده قرار گیرد، از طریق فرآیندهایی مانند برداشت، فرآوری، ذخیره سازی، توزیع و آماده سازی، زنجیره طولانی توزیع را طی می کند. در طول این زنجیره طولانی احتمال آلودگی مواد غذایی زیاد است، بنابراین رویداد روز جهانی ایمنی غذا بسیار مهم است.

تاریخچه روز جهانی ایمنی مواد غذایی

روز جهانی ایمنی غذا در دسامبر 2018 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد به پیشنهاد مشترک سازمان خواربار و کشاورزی (FAO) و سازمان بهداشت جهانی (WHO) تعیین شد و اولین مراسم آن در 7 ژوئن 2019 برگزار شد. این روز با هدف تاکید بر ضرورت ایمنی مواد غذایی در دستیابی به اهداف توسعه پایدار به ویژه اهداف مرتبط با سلامت، گرسنگی و کشاورزی پایدار ایجاد شده است.

سازمان ها و آژانس های تنظیم کننده مواد غذایی با وضع قوانین، مدیریت و کنترل جریان اقدامات ایمنی مواد غذایی را آسان تر می کنند. مؤسساتی مانند سازمان بهداشت جهانی (WHO)، سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد (FAO، تأسیس در 16 اکتبر 1945)، و سازمان غذا و دارو (FDA) برای مدیریت فرآیندها و مقررات ایمنی مواد غذایی تأسیس شدند.

نحوه مدیریت، فرآوری و توزیع غذا تا حد زیادی به تضمین مواد غذایی ایمن تر و سالم تر در سراسر جهان کمک می کند و روز جهانی ایمنی غذا توسط سازمان ملل متحد برای افزایش آگاهی در مورد اقدامات ایمنی مواد غذایی توسط این سازمان ها ایجاد شد.

شعار روز جهانی ایمنی مواد غذایی 2024

روز جهانی ایمنی غذا هر ساله با موضوع خاصی جشن گرفته می‌شود که فعالیت‌ها و کمپین‌های جهانی این روز را هدایت می‌کند و مسئولیت مشترک بین دولت‌ها، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای تضمین ایمنی غذا را برجسته می‌کند.

موضوع روز جهانی ایمنی غذا در سال 2024 “ایمنی غذا: آماده شدن برای موارد غیرمنتظره” است، که به گفته سازمان بهداشت جهانی، بر اهمیت آمادگی برای حوادث ایمنی غذا، صرف نظر از میزان خفیف یا شدید بودن آنها تاکید می کند.

اقدامات نظارتی سازمان غذا و دارو

سلامت غذا و آشامیدنی ها نقش مهمی در ارتقای سلامت جامعه دارد و می توان از آن به مواد غذایی ناسالم و آلوده تعبیر کرد. علاوه بر تهدید سلامت اعضای جامعه؛ خسارات سنگینی به نظام سلامت کشور وارد می کند. بنابراین به همان اندازه که سفره ما غذاهای سالم و بی خطری متنوع دارد; می تواند به همان اندازه بر سلامت جامعه تأثیر بگذارد و هزینه های سلامت را کاهش دهد.

عبدالعظیم بهفر سرپرست اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اقدامات قانونی سازمان غذا و دارو در زمینه نظارت بر محصولات غذایی گفت: نظارت بر واحدهای تولیدی مواد غذایی و آشامیدنی و وارداتی حمل و نقل شامل مواد اولیه و محصولات نهایی با دقت به شرح زیر است.

وی افزود: طی سال گذشته به 4884 پرونده شکایت در حوزه فرآورده های غذایی رسیدگی شد و از مجموع بازرسی های انجام شده در این زمینه حدود 5100 پرونده از واحدهای متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

بهفر تصریح کرد: بر اساس نظارت سازمان غذا و دارو در سال گذشته 266 واحد تولیدی غیرمجاز شناسایی و بیش از 170 هزار قلم کالای قاچاق کشف شد.

وی با اشاره به شناسایی 148 هزار فرآورده غیرمجاز و تقلبی گفت: حدود 3 میلیون و 800 هزار کیلوگرم محموله مواد غذایی و آشامیدنی غیرمجاز طی سال گذشته معدوم شد.

بهفر افزود: دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور بازوهای اجرایی وزارت غذا و دارو هستند که در هر یک از این دانشگاه ها مستقر هستند و از مراکز عمده توزیع فرآورده های سلامت محور بازرسی می کنند.

وی ادامه داد: چنانچه پس از توقیف محصول یا کالا، تولید بدون مجوز یا واردات بدون آن مشاهده شود، مالک به مراجع قضایی معرفی و تا حصول نتیجه پیگیری می شود.

نظارت بر کارگاه های سنتی

بهفر در خصوص نظارت بر کارگاه های کوچک که تعداد آنها در کشور رو به افزایش است، افزود: کارگاه های سنتی دارای شناسه نظارت کارگاهی هستند که کالاهای خود را به آزمایشگاه های مورد تایید سازمان غذا و دارو ارائه می دهند و چون فعالیت قانونی دارند، نظارت می شوند. در نظارت های ما و با توجه به شرایط مردم قابل اعتماد هستند.

وی با بیان اینکه تشویق واحدهای تولیدی مواد غذایی به تولید محصولات غذایی سالمتر و بالاتر از استاندارد نشان دهنده تمرکز ویژه ما بر تامین سلامت و ایمنی مصرف کنندگان است، گفت: برای این منظور دولت ها در سراسر جهان باید دقت بیشتری داشته باشند و فیلترهای دقیق تری در این زمینه داشته باشند. موضوع سلامتی آنها غذا را به عنوان یک شاخص مهم سلامت در کشورهای مختلف دنبال می کنند.

بهفر افزود: بهداشت مواد غذایی گستره و گستره وسیعی دارد، در حالی که قبلاً این حیطه از مزرعه تا قاشق تعریف می شد، اخیراً با توجه به پیشرفت های علمی در زمینه بهداشت مواد غذایی، این دامنه از ژن ها و تولید خام گیاهی و حیوانی گسترش یافته است. مواد. در مصرف کنندگان به سطح سلولی می رود و محدوده وسیعی را تعریف می کند.

وی با اشاره به وظیفه کنترل محصولات در سطح تولید، افزود: علاوه بر نظارت در سطح تولید، محصولات در سطح عرضه نیز کنترل می شود و بازدیدهای دوره ای و ناگهانی نیز از واحدهای تولید مواد غذایی در کشور انجام می شود.

به گفته بهفر، حوزه نظارت بر محصولات غذایی در شبکه ای تعریف می شود که دانشگاه های علوم پزشکی در آن حضور فعال داشته و به عنوان بازوی اجرایی بر تولید و توزیع مواد غذایی نظارت دارند.

حقایق تبلیغات مواد غذایی و محصولات خوراکی

رئیس اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در واکنش به تبلیغات اغراق آمیز برخی مواد غذایی و خوراکی در رسانه ملی اظهار کرد: قوانین منع تبلیغات محصولات مضر. نوار نقاله آنها مانند «حروف ولی» در عربی هستند که نوشته می شوند اما خوانده نمی شوند. بنابراین با وجود اینکه قانون تبلیغ کالاهای مضر را ممنوع کرده است نوار نقاله در رسانه ملی هر ساله کالاهای مورد تایید و آسیب دیده می شود نوار نقاله و غیرقانونی، اما اجرای جدی این قانون در وابسته و متاسفانه شاهد حضور دشمنان سلامت در رسانه ها هستیم.

وی افزود: انحراف از این قانون به طرق مختلف انجام می شود و ادعاهای غیرواقعی یا اغراق در معرفی محصول پاشنه آشیل بسیاری از تبلیغات است. ترس از قانون مشاهده می شود; اما با تسامح و تسامح اخیر برخی شرکت ها و برندها با چراغ سبز رسانه ملی قانون را زیر پا گذاشته و علنا ​​و مستقیم مخاطب را به مصرف محصولات مضر برای سلامت دعوت می کنند.

بهفر در این رابطه، برگزاری جلسات مشترک با مسئولان رسانه ملی را برشمرد و گفت: در جلساتی که با مسئولان رسانه ملی برگزار کرده ایم، مهم ترین دلیل تحمل تخلفات تبلیغاتی محصولات مضر برای سلامت، کمبود بودجه و کمبود بودجه است. نیاز به کسب منابع مالی برای بقا و تداوم. در فعالیت‌ها آمده است که بررسی این موضوع کار دستگاه‌های بودجه است، اما آنچه مشخص است این است که «هدف نمی‌تواند وسیله را توجیه کند». شیوع بیماری‌های مختلف مانند سرطان قطعاً با جزء مواد غذایی مضر مرتبط است و قطعاً تغذیه ناسالم در ایجاد سبک زندگی غلط تأثیرگذار است.

وی افزود: طبیعتا یکی از مهم ترین ناظران در کنار سایر سازمان ها، سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت است و ما موظف هستیم با افرادی که با زیر پا گذاشتن قوانین بهداشتی جامعه را تهدید می کنند برخورد منفی و حتی قضایی داشته باشیم. اما فرد جامعه نیز باید نسبت به سلامتی خود حساس باشد و از مطالبه گری به طرق مختلف دست نکشد.

رئیس اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو در پاسخ به برخی ادعاهای کذب در تبلیغات محصولات غذایی تاکید کرد: در زمینه تبلیغات محصولات غذایی گاهی ادعاهای کذب و غیر واقعی مطرح می شود. که اساساً بی ربط هستند؛ برای مثال افزودن عنوان بدون کلسترول روی روغن های گیاهی نیز از این دسته تبلیغات محسوب می شود. زیرا روغن های گیاهی اساساً بدون کلسترول هستند و فقط در روغن های حیوانی یافت می شوند.

بهفر گفت: درج عنوان بدون افزودنی بر روی شیرهای استریل نیز از این دست تبلیغات است چرا که شیرهای استریل به دلیل وجود میکروب در داخل آن نیازی به مواد افزودنی و نگهدارنده ندارند.

وی افزود: به هر حال بسیاری از تنقلات، روغن ها، سس ها، آب میوه ها و نوشیدنی هایی که به طور مستقیم یا غیرمستقیم یک محصول یا شرکت و برند را تبلیغ می کنند غیرقانونی است و نباید در رسانه ملی یا هیچ رسانه دیگری تبلیغ شود. .

رئیس اداره کل فرآورده های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو گفت: یکی از موضوعاتی که در تبلیغات محصولات مضر وجود دارد و برخی آن را چالش برانگیز می دانند، کلی بودن دستورالعمل تبلیغاتی است که شاید بهتر باشد. مربوط به دستورالعمل ها به روز رسانی با شاخص های کمی قابل اندازه گیری و اجرا و اجرای دستورالعمل های جدید

بهفر افزود: شورای سیاست گذاری سلامت صدا و سیما به عنوان فصل مشترک پیشبرد اهداف سلامت محور می تواند در احیای اجرای قانون منع تبلیغ محصولات مخرب سلامت در رسانه ملی نقش آفرینی کند و آماده استفاده هستیم. همه امکانات ما برای انتشار این خبر فرهنگ سازی سلامت به نهاد مهم اطلاع رسانی و فرهنگ سازی کشور.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا