سلامت خانواده

چه ارتباطی بین چاقی و افسردگی وجود دارد؟

به گزارش خبرآنلاین، کارشناسان تاکید می کنند چاقی و اضافه وزن با علائم خلقی به ویژه افسردگی و اضطراب رابطه معناداری دارد.

ایسنا در گزارشی نوشت: چاقی نشان دهنده یک بحران بهداشت جهانی است که شیوع آن به ویژه در کشورهای کم درآمد و متوسط ​​به سرعت در حال افزایش است. پیش بینی اخیر فدراسیون جهانی چاقی این است که تا سال 2030 تقریباً یک میلیارد نفر در سراسر جهان با چاقی زندگی خواهند کرد. در همین حال، مطالعات گزارش داده اند که چاقی خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت، بیماری های قلبی عروقی، سکته مغزی، اختلالات اسکلتی عضلانی مانند آرتریت و برخی سرطان ها را افزایش می دهد.

همچنین نتایج بررسی ها حاکی از آن است که چاقی و اضافه وزن نه تنها از نظر سلامتی و اثرات منفی آن در بعد جسمانی مهم است، بلکه از نظر روانی نیز تا حدودی قابل توجه است. بسیاری از مطالعات نشان داده اند که چاقی و اضافه وزن با علائم خلقی، به ویژه افسردگی و اضطراب رابطه معناداری دارد.

از سوی دیگر شواهد نشان می دهد که افسردگی منجر به اختلال در عملکرد شغلی می شود، روابط اجتماعی و بین فردی، چاقی و افسردگی از اختلالات شایع هستند و نتایج تحقیقات نشان داده است که بین افسردگی و چاقی در افراد چاق رابطه قوی تری وجود دارد. دارد.

یکی از دردناک ترین جنبه های چاقی اثرات روانی آن است و چاقی با اعتماد به نفس پایین، اختلالات عاطفی، اضطراب و افسردگی و حتی انزوای اجتماعی همراه است. همچنین بین افسردگی و چاقی رابطه دو طرفه وجود دارد. به طوری که افزایش مصرف غذا و کاهش فعالیت بدنی با احتمال افسردگی همراه است و از طرفی ادراکات منفی بدن افراد چاق منجر به کاهش اعتماد به نفس و بروز اختلالات روانی می شود. با این حال، شواهد حاکی از نقش احتمالی رژیم غذایی کم کالری در بروز افسردگی در افراد چاق است. به طوری که افراد چاق با رژیم های غذایی پرکالری بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند و از طرف دیگر استفاده از رژیم های غذایی با افزایش نسبت پروتئین با بهبود نمایه چربی و شاخص های آنتروپومتریک همراه است که می تواند این فرضیه را تقویت کند. تاثیر رژیم غذایی پر پروتئین در کاهش افسردگی آهسته. تدریجی

افزایش وزن و چاقی از مسائل عمده سلامتی محسوب می شوند و دومین عامل قابل پیشگیری مرگ و میر (بعد از مصرف سیگار) هستند و جایگاه آنها در جامعه با سطح سلامت آن جامعه ارتباط معناداری دارد.

در مورد روانشناسی چاقی می توان به خوردن عاطفی اشاره کرد. به طوری که گاهی افراد برای دوری از احساسات ناخوشایند خود یا در صورت عدم موفقیت در رسیدن به کمال گرایی جاه طلبانه به پرخوری روی می آورند. از سوی دیگر، برخی مطالعات همچنین بیان کردند که افراد چاق یا دارای اضافه وزن زمانی که تحت تاثیر استرس یا حالات عاطفی مانند افسردگی یا اضطراب قرار می گیرند، با پرخوری به این روال واکنش نشان می دهند.

بین دریافت رژیم غذایی کم کالری با افزایش نسبت پروتئین و بهبود ویژگی های روان سنجی افراد چاق رابطه معناداری وجود دارد. به طوری که نمره مولفه های افسردگی، اضطراب و استرس در گروه مداخله به میزان قابل توجهی بهبود یافت که با نتایج مطالعات انجام شده در این زمینه همخوانی دارد. مطالعه دیگری همچنین نشان داد که چاقی یک عامل خطر برای افسردگی است و زنان چاق بیشتر در معرض خطر افسردگی هستند. از سوی دیگر تغییر هنجارهای جامعه، مدگرایی و همچنین توجه بیش از حد به لاغری و انگ اجتماعی نسبت به چاقی، ممکن است در افزایش شیوع افسردگی و مشکلات روحی و روانی در زنان چاق تأثیر داشته باشد. تجویز رژیم های غذایی کم کالری می تواند تا حدودی میزان مصرف را افزایش دهد. شاخص های انرژی و آنتروپومتریک موثر است که می تواند به طور غیرمستقیم شرایط روانی افراد چاق را بهبود بخشد.

به گفته دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، برخی از مطالعات همچنین نشان داد که افسردگی همراه با چاقی و اضافه وزن به دلیل تلاش های ناموفق مکرر برای کاهش وزن یا حتی ناامیدی اولیه برای کاهش وزن، برنامه های کاهش وزن را دشوار می کند. از سوی دیگر، بسیاری از افرادی که نتوانسته اند وزن طبیعی خود را افزایش دهند، به طور روزانه، ماهانه و حتی فصلی دچار اختلالات خلقی شده اند که در نتیجه غذاهای غنی از کربوهیدرات مصرف می کنند و در برابر انجام فعالیت های بدنی مقاومت می کنند. نتیجه چاقی بود. پیشگیری از چاقی به عنوان اولین قدم برای پیشگیری از مشکلات عاطفی و عاطفی ضروری به نظر می رسد و درمان چاقی ممکن است راهی برای مقابله با مشکلات خلقی باشد. بنابراین توجه به جنبه های روانی در افراد چاق می تواند بسیار مهم باشد.

نتایج و شواهد این مطالعه به وضوح نشان داد که تجویز رژیم های غذایی کم کالری با نسبت پروتئین بالا در مقایسه با رژیم غذایی با پروتئین استاندارد، با کنترل عوامل مخدوش کننده مانند سطح فعالیت بدنی، به طور قابل توجهی با بهبود مولفه های روانسنجی افراد چاق مرتبط است. مردم.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا