بهداشت و درمان

انتظارات جامعه پزشکی از دولت آینده

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، محمد رئیس زاده در برنامه کشیک سلامت یاد و خاطره شهدای خدمت را زنده نگه داشت و گفت: شهید رئیسی در طول سه سالی که توفیق با آنها همکاری داشت، دیدگاه قابل توجهی در زمینه سلامت داشتند، اما نظر رئیس جمهور شهید عملی نشد.

وی با اشاره به اینکه مهم ترین نکته در مورد انتظارات از دولت چهاردهم، داشتن درک درست از دولت جدید در حوزه سلامت است، افزود: در چند سال گذشته برخی از مسئولان، نگاه عمیق، صحیح و شفافی نداشتند. شناخت حوزه سلامت و سلامت حوزه سلامت را یک تهدید دانست. در حالی که حوزه سلامت هم برای حفظ و ارتقای سلامت مردم و هم برای سربلندی و پیشرفت در عرصه جهانی و در نهایت برای احیای تاریخ تمدن بزرگ پزشکی ایران در عهد ابن سینا و رازیان فرصتی بی نظیر است.

رئیس زاده تصریح کرد: دولت آینده به جای تهدید به حوزه سلامت و به جای تهدید جامعه پزشکی، حوزه سلامت را فرصتی بی نظیر برای اقتصاد کشور بداند تا از هدر رفت منابع کشور جلوگیری کند و تولید کند. سرمایه و ارز.

وی با اشاره به اینکه رهبر آینده دولت باید برای درک مطالب و مباحث تخصصی و عمیق در حوزه سلامت زمان بیشتری را در حوزه سلامت صرف کند، افزود: همه نامزدهای ریاست جمهوری دولت چهاردهم ممکن است نخبگانی در حوزه سلامت داشته باشند اما از نظر نظام پزشکی باید درک کنند که در این زمینه دقیق تر باشند.

رئیس زاده ادامه داد: موضوع دوم نیروی انسانی است که همه چیز در حوزه سلامت است چرا که ما پیشرفته ترین بیمارستان ها و بهترین تجهیزات و دارو را داریم اما اگر از نظر نیروی انسانی خالی باشیم راه به جایی نخواهیم برد. منابع انسانی سرمایه بخش سلامت است. حقوق نیروی انسانی در حوزه سلامت که سال ها از عمر خود را وقف تحصیل و خدمت کرده اند باید رعایت شود.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران با اشاره به مقوله انتظارات از دولت آینده در حوزه سلامت، به لزوم توجه دولت به اسناد بالادستی و رعایت مسئولیت وزارت بهداشت و درمان اشاره کرد. از هدر رفت منابع به ویژه بیمه ها جلوگیری کرد و گفت: دولت آینده به پیشگیری و غربالگری توجه کند چرا که هزینه های هنگفت منابع تولید ناخالص به دلیل عدم توجه به خسارات ناشی از تصادفات در جاده ها و جاده ها باید پرداخت شود. عوارض چاقی و دیابت، اما در پرداخت حقوق به کادر بهداشتی خسیسی است.

رئیس زاده ادامه داد: تولید و ایجاد منابع مالی جدید بر اساس برنامه توسعه باید مورد توجه دولت آینده قرار گیرد و 30 درصد این منابع از محل صادرات تامین شود، به عنوان مثال با شرایط جغرافیایی مناسب ایران در حوزه دارویی. چرا در تولید گیاهان در زمینه پزشکی فعال نیستیم یا چرا در بازارهای جهانی از جمله گردشگری سلامت فعال نیستیم و چرا دولت ها نسبت به ارز در این حوزه ها حساس نیستند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران افزود: همچنین دولت آینده باید به منابع مالی مصوب در قانون برای پرداخت به حوزه سلامت توجه کند.

رئیس زاده بر تقویت بیمه ها برای پوشش بهتر در حوزه پیشگیری و درمان بیماران تاکید کرد و گفت: حوزه سلامت و پیشگیری از بیماری ها باید در اولویت دولت آینده باشد.

وی ادامه داد: ما نباید فقط بگوییم که در حوزه سلامت در منطقه و جهان اول هستیم و همه را خوشحال می کنیم، در حالی که دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور و رؤسای دانشگاه ها و شبکه ها باید بر اساس شاخص استاندارد گزارش دهند.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران تصریح کرد: در دولت آینده حوزه سلامت نباید رها شود و از اجرای برنامه های مردم وقت پرهیز شود.

رئیس زاده در ادامه درباره مهم ترین شاخص برای انتخاب وزیر بهداشت آینده اظهار داشت: در حوزه سلامت به هیچ وجه نباید برخی کارها انجام شود، مثلا وزیر بهداشت دولت آینده درمان را کتمان نکند مثلاً سلامت. وزیر نباید مشکلات حوزه سلامت و جامعه پزشکی را قربانی کند. خواهشمند است از مسئولین بالادستی، لذا وزیر بهداشت دولت آینده همه موارد ذکر شده در این برنامه و جمله طلایی رهبر معظم انقلاب را که فرمودند: «بیمار جز درد درد نکند، در اولویت قرار دهد». بیماری» به عنوان هدف پیگیری و اجرای طلای حوزه سلامت.

وی افزود: وزیر بهداشت دولت آینده باید با اعضای جامعه پزشکی، انجمن ها، نخبگان و پیشکسوتان تعامل داشته باشد. همچنین باید برای دغدغه درمان چاره اندیشی شود، کمبود دارو، تجهیزات پزشکی و متخصص نباشد و بر اساس دغدغه رهبر انقلاب، بیمار برای دسترسی به این موارد مشکل نداشته باشد و بیمار اصلا نباید نگران هزینه این بیماری بود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران تصریح کرد: وزیر بهداشت دولت آینده باید روند نظام ارجاع را با راهکارهای واقعی و در فازبندی صحیح اجرا و تکمیل کند.

رئیس زاده درباره معیارهای انتخاب وزیر بهداشت در دولت آینده گفت: رئیس جمهور و مجلس همواره درخواست هایی از حوزه سلامت دارند، وزیر بهداشت دولت آینده باید بتواند به مسئولان ارشد نظام توضیح دهد که وجود دارد. الزامات برای تحقق این درخواست ها، حتی اگر این الزامات برای مقامات ارشد باشد. شاید تلخ باشد پس نباید انتقال صحیح مسائل و مشکلات حوزه سلامت را فدای برخی فشارها کرد.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران افزود: معتقدم با صداقت، شجاعت، علم و تدبیر می توان چالش های حوزه سلامت را از تهدید به فرصت تبدیل کرد.

رئیس زاده در خصوص تغییر ساختار وزارت بهداشت دولت آینده در برنامه نگهبان سلامت گفت: ابتدا باید شفافیت در وزارت بهداشت حاکم شود و فرآیندها مشخص شود، مثلا چرا برنامه ریزی ها هنوز ادامه دارد. به صورت سنتی اجرا می شود و باید مشخص شود که چه تعداد داروساز و دندانپزشک وجود دارد. در کشور تقسیم شده است و این موضوع باید در حوزه آموزش و درمان اجرایی و شفاف شود.

رئیس سازمان نظام پزشکی ایران ادامه داد: برخی اختیارات وزارت بهداشت باید به دانشگاه های علوم پزشکی داده شود و کل ساختار وزارت بهداشت نیاز فوری به بازنگری اساسی دارد.

رئیس زاده خاطرنشان کرد: در زمینه استفاده از همه ظرفیت ها در وزارت بهداشت باید از همه رشته ها استفاده شود و فرآیند مدیریت در این وزارتخانه معطوف به برخی رشته ها نشود، مثلا در حوزه های سلامت از کارشناسان حوزه سلامت استفاده شود. و معاونان این وزارتخانه باید از رشته های مختلف انتخاب شوند. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا