پزشکی فقط یک امتیاز نیست ؛ افسردگی مقیم یک هشدار جدی است – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

شهرام یزدانی ، مشاور رئیس جمهور در آموزش و پرورش ، به خبرگزاری مهر گفت ، با اشاره به لزوم تجدید نظر در پذیرش دانش آموزان پزشکی: اگرچه حرفه پزشکی به سطح متوسط هوش نیاز دارد ، اما این واقعیت به معنای ارزش کمتری در این زمینه نیست ، اما این نشان می دهد که اطلاعات بالایی در این راستا نه لزوماً نشان می دهد. در نتیجه ، راهنمایی نخبگان به رشته هایی با تقاضای زیاد اجتماعی یا اقتصادی استفاده بهینه از ظرفیت های فکری کشور نیست.
اهمیت شخصیت و خصوصیات اجتماعی در موفقیت پزشکان
“بیشتر موفقیت در زمینه هایی مانند پزشکی بستگی به ویژگی های شخصیتی ، مهارت های اجتماعی ، هوش هیجانی و سازگاری رفتاری دارد ؛ ویژگی هایی که از طریق آزمون های کتبی قابل اندازه گیری نیستند. به همین دلیل ، بسیاری از کشورها مسئولیت پذیرش دانش آموزان را برای ارائه مکانیسم های دقیق تر با انجام مصاحبه های تخصصی ، ارزیابی مهارت های ارتباطی ، خلاقیت ، رهبری و سایر نشانگرهای غیرقانونی ، واگذار کرده اند.
یزدانی گفت که میانگین یا عملکرد صرفه جویی در درجه در آزمون های کتبی ، تناسب فرد با حرفه پزشکی را تضمین نمی کند. “مهمترین کار یک حرفه تعیین اینکه چه کسی مجاز به ورود به آن حرفه است.” این بیانیه یادآوری می کند که انتخاب دانشجویی برای پزشکی صرفاً یک فرایند آموزشی نیست بلکه یک مسئولیت اخلاقی و اجتماعی است. اما اکنون مکانیسم غالب انتخاب ، نه استعداد فرد را اندازه گیری نمی کند و نه احساس تعهد اجتماعی.
وی تأکید کرد: بسیاری از افراد فقط با نگاه به امنیت شغلی یا درآمد بالا ، بدون اینکه خود را برای مسئولیت های سنگین خود آماده کنند ، این مسیر را طی می کنند. این امر باعث ایجاد مشکلات جدی در آینده می شود. مطالعات اخیر در تهران نشان داده است که سطح بالایی از افسردگی شدید ، اضطراب و حتی افکار خودکشی در بین ساکنان یا دستیاران وجود دارد. این نتایج به وضوح نشان می دهد که ورود بسیاری از افراد به پزشکی مبتنی بر انگیزه های اقتصادی بوده است ، نه عشق به پزشکی یا مأموریت انسانی.
ضرورت تعادل آموزش عالی عمومی و خصوصی
مشاور رئیس جمهور افزود: “دولت موظف است فقط به میزان نیاز کشور به آموزش عالی مداخله کند و نه بیشتر.” در قانون اساسی آمده است كه آموزش عالی نیاز به حمایت دولت تا حد خودكار كشور دارد و بقیه را می توان در بخش خصوصی دنبال كرد. با این حال ، تعادل بین آموزش خصوصی و عمومی در کشور مختل شده است و اصلاح این روند باید با تعریف مجدد نیازهای واقعی جامعه تعریف شود.
یزدانی در ادامه به پدیده مهاجرت دانشجویان اشاره کرد: “بسیاری از جوانانی که زمینه تحصیلی مورد نظر خود را دریافت نمی کنند تصمیم به مهاجرت می گیرند ، و این به این دلیل است که راهنمایی های دانشگاهی بر اساس چشم انداز روشنی برای زندگی مردم طراحی نشده است.” در گذشته ، برخی از مدارس خاص برنامه هایی برای طراحی زندگی دانش آموزان بر اساس علایق و توانایی ها داشتند ، اما امروز چنین سیستمی فراگیر نیست ، ایجاد یک سیستم راهنمایی آموزشی مبتنی بر استعداد می تواند بسیاری از این مشکلات را کاهش دهد.
وی با استناد به تحقیقات بین المللی: “عملکرد دانشگاهی و شغلی پزشکان در آینده از طریق امتحانات ورودی یا امتیازات دبیرستان بسیار قابل پیش بینی است. در مرحله تخصصی ، فقط حدود 5 ٪ عملکرد پزشکان از طریق سوابق دانشگاهی قابل پیش بینی است و حرفه پزشکی نزدیک به صفر است.” بنابراین ، معیارهای غیر شناختی مانند مسئولیت ، مهربانی و شخصیت نقش تعیین کننده تری دارند. در کشورهای توسعه یافته ، مصاحبه های عمیق ، فعالیت های اجتماعی و مشارکت داوطلبانه شاخص های اصلی انتخاب دانشجویان پزشکی است.
یزدانی با اشاره به تجربه انگلیس ، گفت: “در این کشور ، پزشکان عمومی با تخصص های تخصصی کار می کنند. به عنوان مثال ، در مناطق از راه دور که هیچ متخصص قلب و عروق وجود ندارد ، پزشک عمومی آموزش ارائه خدمات تخصصی محدودی داده می شود. این مدل باعث شده است که کمبود متخصص در مناطق محروم باشد و همچنین می تواند الگویی برای اصلاح سیستم آموزش پزشکی در کشور ما باشد.
جزئیات این گفتگو در روزهای سه شنبه و چهارشنبه منتشر می شود.