سلامت خانواده

آیا بازار سهام دوباره پرواز خواهد کرد؟

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرآنلاین، روند نزولی بازار سرمایه ادامه دارد و گزارش ها حاکی از آن است که بورس هفته دوم خردادماه را با خروج شاخص های معاملاتی به پایان رساند. بازدهی بورس در هفته دوم خرداد 1403 به دلیل سه عامل اصلی تعطیلی دو روزه در میانه هفته، نامشخص بودن وضعیت دولت و تداوم سقف دو درصدی بازار سهام منفی بود. دامنه نوسانات قیمت سهام

هفته دوم خرداد در حالی به پایان رسید که طی سه روز معاملاتی بیش از 670 میلیارد تومان پول واقعی از سهام و حق تقدم برداشت شد. این در حالی است که میانگین ارزش معاملات خرد به یک هزار و 884 میلیارد تومان رسید که بار دیگر زنگ خطر را به صدا درآورد.

این شرایط بورس و آسیب های بورس و سرمایه گذاران این بازار فعلا بر هیچکس پوشیده نیست و به همین دلیل سهامداران منتظر هستند تا دولت چهاردهم رویکردهای جدید بورس را مشخص کند. اینکه آیا سیاست ها در جهت تغییر شرایط بورس حرکت خواهد کرد یا خیر.

قابل پیش بینی بودن بازار سهام مخدوش است

در همین رابطه فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در دولت جدید و سه ماهه دوم سال جاری می گوید: موضوع تنش و به عبارتی کاهش قیمت و شاخص در هفته های گذشته بوده است. ، در حال حاضر همه فعالان بازار و سهامداران را نگران کرده و متاثر از تصمیمات غیرحرفه ای و منفعت طلبانه دولت است که باعث سردرگمی در فضای کسب و کار می شود.

وی می افزاید: با این شرایط موضوع قابل پیش بینی بودن بازار به کلی مخدوش شده و این قابلیت از بین رفته است. یعنی فعالان بازار و حتی مدیران تولید و صنعت نمی دانند چه نقشه راهی در پیش دارند و هر از چند گاهی در راستای تامین منافع و گاه تامین کسری بودجه یا نقدینگی دولت تصمیماتی گرفته می شود برخلاف منافع سهامداران و به ویژه سهامداران خرد است. . این دلیل اصلی شکل گیری چنین فضایی است.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تغییر دولت و اینکه رویکردهای آن ها چگونه خواهد بود، می گوید: به نظر من اصل و نگاه دولت و مسئولان اقتصادی به بورس نباید نگاهی باشد که به آن به عنوان یک نگاه نگاه کنند. قلک شبیه خوک. ما باید این دیدگاه را تغییر دهیم.

آقا بزوری تاکید می کند: تا زمانی که این تغییر محقق نشود، شاهد تغییرات قابل توجهی در بورس نخواهیم بود.

ریسک صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

وی با اشاره به افزایش نرخ سود و انتشار بی رویه اوراق که صرفا با هدف پوشش کسری های نامتعادل دولت برای پرداخت حقوق و پرداخت هزینه های جاری است، تصریح می کند: فکر نمی کنم در هیچ کشوری در دنیا بشناسم. که گاهی برخی از اقتصاددانان از نسبت بدهی به تولید استفاده می کنند. تولید ناخالص داخلی را مقایسه می کنند، می خواهند برای تامین هزینه های جاری اوراق بدهند و حقوق هایی که خارج از بودجه مصوب بوده است، بپردازند. سپس به آن می گویند مقایسه با مطالعات تطبیقی ​​در سطح بین المللی.

این کارشناس بازار سرمایه بیان می کند: همین اوراق به صورت سفارشی به صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت فروخته می شود که البته امسال بسیار ناموفق بود زیرا صندوق ها پول و منابع ندارند. بحران جدی در صندوق های سرمایه گذاری در حوزه بازار سرمایه ایجاد خواهد کرد.

آقا بزرگی می گوید: اگر نقدینگی مورد نیاز برای بازپرداخت تعهدات صندوق های سرمایه گذاری فقط به اوراق و اوراقی که دولت در سررسید آنها را به طور مرتب تمدید می کند، موکول شود، مطمئن باشید صندوق های سرمایه گذاری با بحران مواجه خواهند شد که متاسفانه بیش از 65% از 856 ارزش روزانه صندوق های سرمایه گذاری ما محدود به صندوق های با درآمد ثابت است.

راه احیای بازار سرمایه مشخص شد

وی تاکید می کند: وضعیت بازار سرمایه و در کل اقتصاد ما زمانی بهتر می شود که حاکمیت، تشریفات و حقوق بخش خصوصی در کنار بخش دولتی دیده شود. زیرا انحصار در حفظ منافع دولت به صورت یکپارچه به گونه ای که تمامی ادارات، سازمان ها و نهادهای تحت امر را تحت پوشش قرار دهد. حتی ارکان سازمان بورس هم قطعا دیوار بی اعتمادی ایجاد می شود و این دیوار بی اعتمادی بلندتر خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه بیان می کند: احیای بازار سرمایه و بورس که در نتیجه احیای اقتصاد در کشور محقق می شود همانطور که گفتم تنها با به رسمیت شناختن حقوق بخش خصوصی محقق می شود. و تداوم ثبات در تصمیم گیری.

آقا بزرگی تصریح می کند: در اصل 44 قانون اساسی، دولت موظف است خود را کوچک کند و مدیریت و مالکیت را به بخش خصوصی واگذار کند.

وی خاطرنشان می کند: تا زمانی که این تغییرات صورت نگیرد بعید می دانم حتی با تغییر دولت و جابجایی وزیر شرایط تغییر کند. بخشی از قوانین ما باید در راستای حضور بخش خصوصی در کنار دولت برای تصمیم گیری باشد. از جمله اصلاح قانون بازار اوراق بهادار و مشارکت بخش خصوصی در شورای عالی بورس.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا