اخبار سلامت

خرید و فروش آزادانه “تخمک” تا 20میلیون تومان!

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، گشت و گذار در فضای مجازی حکایت از دخالت بسیاری از افراد غیرمتخصص در حوزه سلامت دارد. برخی توصیه های تغذیه ای نادرست می کنند. عده ای چای لاغری و معجون باروری می فروشند و برخی دیگر داروهای افزایش قد!

برخی از افراد غیرمتخصص نیز پا را فراتر گذاشته و به تبلیغ درمان های زیبایی در آرایشگاه ها می پردازند. در بازار آشفته خدمات بهداشتی غیراصولی در فضای مجازی، تعدادی از صفحات سعی در تشویق زنان به اهدای تخمک دارند، در این صفحات اعلام شده است که زنان می توانند از طریق اهدای تخمک درآمد خوبی کسب کنند.

دلال تخمک: هزینه اهدای تخمک 17 تا 20 میلیون تومان است!

دلالانی که واسطه اهدای تخمک بین اهداکننده و گیرنده تخمک (فرد نابارور) هستند، شرایط داوطلبان اهدای تخمک زیر 33 سال، متاهل یا مطلقه، سالم، نداشتن مشکل خونی، داشتن ذخیره تخمدان کافی، آزمایش اعتیاد به مواد مخدر و رضایت همسر را بگو

خبرنگار تسنیم در تماس با یکی از سردبیران این صفحات که خود را مشاور ناباروری و اهدای تخمک معرفی کرد، گفت: «فرایند اهدای تخمک که به تخمک گذاری معروف است، زیر نظر پزشک در یک مرکز درمانی انجام می شود. و حدود دو هفته طول می کشد تا سه بار سفر کند.

این فروشنده اهداکننده تخمک می گوید: «به ازای هر اهدای تخمک، 17 تا 20 میلیون تومان به اهداکننده پرداخت می شود! البته این موضوع به وضعیت و وضعیت جسمانی اهداکننده هم بستگی دارد؛ مثلاً اگر خانمی داوطلب اهدای تخمک باشد. زیباست و اگر قدش بلند باشد، ممکن است این قیمت‌ها بالا برود، زیرا روی ژن‌های جنینی که قرار است به این شکل متولد شود، تأثیر می‌گذارد!»

هدف از اهدای تخمک چیست؟

عوامل زیادی بر باروری زوجین تأثیر می گذارد. یکی از این عوامل تخمک گذاری است. در مواردی که خانمی به دلیل نارسایی تخمدان یا مشکلات دیگری مانند جراحی تخمدان دچار کمبود تخمک می شود، برای باروری از روش اهدای تخمک استفاده می شود. در این روش از زن دیگری تخمک گرفته می شود و در شرایط آزمایشگاهی با اسپرم همسر زن نابارور تلقیح می شود و جنین حاصل برای بارداری به رحم زن نابارور منتقل می شود.

چالش های قانونی و اخلاقی اهدای تخمک

این عمل در بسیاری از مراکز درمان ناباروری با طی مراحل قانونی و بدون وساطت دلالان انجام می شود، اما چالش های حقوقی، فقهی، اخلاقی و پزشکی فراوانی دارد. به عنوان مثال، احتمال ایجاد مشکلاتی مانند عدم اطلاع فرزندان از والدین ژنتیکی خود وجود دارد، همچنین وجود انگیزه مالی می تواند منجر به عدم رضایت آگاهانه و آزادانه اهداکننده شود.

از سوی دیگر، تبلیغات فروش تخم مرغ که منافع مادی نیز برای تبلیغ کننده دارد، افراد را به اقدامی می کشاند که ممکن است اطلاعاتی در مورد آن نداشته باشند.

اهدای تخمک قانون خاصی ندارد!

اهدای تخمک نیز دارای جنبه ها و چالش های قانونی و قانونی بسیاری است. تنها قانون مصوب در زمینه این گونه روش های درمان ناباروری، قانون «قانون نحوه اهدای جنین به زوج های نابارور» مصوب 1392 است و به نظر می رسد سایر روش های درمان ناباروری از جمله اهدای تخمک با تکیه بر فتاوای مراجع تقلید و تایید مراجع قضایی.

اهدای تخمک در مراکز جدید ناباروری ممنوع شد

برای پیگیری این موضوع گفتگویی با سعید کریمی; معاون وزیر بهداشت شنیدیم که وی به تسنیم گفت: در شرایطی که قانون شفاف نیست، ممکن است مشکلات زیادی برای اهداکننده و گیرنده تخمک پیش بیاید، به همین دلیل لایحه اهدای تخمک را در دستور کار قرار داده ایم تا به مسائل حقوقی و پزشکی رسیدگی شود. اهدای تخمک بودن

وی افزود: اهدای جنین بیش از 20 سال است که تصویب شده اما هنوز قانونی برای اهدای تخمک وجود ندارد! برای این منظور لایحه اهدای تخمک تهیه شده اما بحث های قانونی دارد و باید به مجلس ارسال شود تا تبدیل به قانون شود.

معاون رئیس جمهور وزارت بهداشت با اشاره به مشکلات قانونی اهدای تخمک خاطرنشان کرد: اهدای تخمک باعث ایجاد نسب می شود و ممکن است بحث هایی از جمله ارث و غیره را نیز به دنبال داشته باشد. البته این مسائل زیر نظر وزارت بهداشت نیست و معاونت پزشکی و فنی آن مربوط به این وزارتخانه است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد و مسائل حقوقی این رویه مطرح است. البته این رویه نیازی است که به هر حال در جامعه وجود دارد.

کریمی یادآور شد: در مجوزهای جدیدی که در اختیار مراکز درمانی ناباروری قرار می گیرد در حال حاضر موضوع اهدای تخمک ممنوع است تا تکلیف لایحه اهدای تخمک مشخص شود.

انتهای پیام/+

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا