سلامت خانواده

چند توصیه تغذیه ای برای غلبه بر استرس و اضطراب

به گزارش خبرآنلاین، کارشناس تغذیه انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی کشور با بیان اینکه کنترل استرس ابزاری قدرتمند برای ارتقای سلامت است، رژیم غذایی مناسب را راهکاری موثر در کنترل استرس خواند.

ایسنا در خبری نوشت: دکتر مرجان عجمی با اشاره به اینکه تغذیه مناسب می تواند کمک موثری برای کنترل استرس باشد، اظهار کرد: رژیم غذایی مناسب بر اساس سه اصل مهم تعادل، تنوع و البته اعتدال در دریافت انواع مختلف است. گروه های غذایی علاوه بر رعایت این اصول کلی، باید توجه داشت که نوشیدن آب کافی و انجام فعالیت بدنی کافی می تواند تاثیر بسزایی در کاهش بروز استرس داشته باشد.

عجمی افزود: همچنین دریافت منابع غذایی حاوی ویتامین B6، B12 و فولات و پرهیز از منابع غذایی حاوی کافئین برای کاهش استرس و اضطراب ضروری است.

این متخصص تغذیه با بیان اینکه مصرف غذا به صورت وعده های غذایی منظم و کوچک با مشخصات گلیسمی پایین به تثبیت قند خون کمک می کند، تصریح کرد: توجه داشته باشید که اختلالات قند خون و گرسنگی می تواند محرکی برای استرس و اضطراب باشد و در صورت استفاده از منابع غذایی حاوی قند یا کربوهیدرات های ساده به مقدار زیاد در رژیم غذایی، قند خون و سپس انسولین در خون افزایش و سپس کاهش می یابد.

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور تصریح کرد: نوسانات سریع قند خون و به دنبال آن انسولین می تواند باعث تغییر در خلق و خو و رفتار شود و افراد برای کاهش استرس خود نیاز به مصرف شیرینی های بیشتر را احساس کنند. و این چرخه معیوب به طور مرتب تکرار می شود; بنابراین دریافت فیبر، میوه و سبزیجات کافی به جای شکر و شیرینی ها و همچنین دریافت منابع حاوی پروتئین و چربی های سالم می تواند نوسانات قند خون را کاهش داده و به کاهش احساس استرس و اضطراب کمک کند.

وی با اشاره به اینکه آجیل و دانه ها، سویا، گردو و روغن آفتابگردان حاوی اسیدهای چرب ضروری برای بدن هستند، گفت: مصرف ماهی های چرب مانند سالمون و ساردین می تواند برای کاهش افسردگی و استرس مفید باشد و مصرف آن به ویژه در نوجوانان مبتلا مفید است. با عملکرد شناختی بهتر مغز در سال های بعدی زندگی مرتبط است.

عجمی با بیان اینکه حبوبات منبع خوبی از پروتئین و در عین حال حاوی ریزمغذی های ضروری برای بدن هستند، گفت: ویتامین D یکی از ویتامین های مهم با عملکردهای فراوان در بدن است که کمبود آن می تواند با تغییرات خلقی مرتبط باشد. همچنین این ویتامین نقش مهمی در محافظت از مغز و عملکرد صحیح انتقال دهنده های عصبی دارد و حتی می تواند به عنوان یک درمان کمکی برای آلزایمر مفید باشد.

این متخصص تغذیه افزود: مصرف جگر، ماهی، شیر و تخم مرغ می تواند به دریافت ویتامین D کمک کند اما راه اصلی تامین آن سنتز از طریق پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید است.

مدیر واحد ترجمه دانش و آموزش عمومی پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور یادآور شد: بنابراین به طور کلی برای حفظ سلامتی و کاهش استرس و اضطراب سعی کنید از مصرف منابع قندی مانند شیرینی جات، آب میوه های مصنوعی و… آب نبات و نوشابه. و نوشیدنی های حاوی قند یا شکر را محدود کنید و در عوض از منابع حاوی فیبر، میوه ها و سبزیجات و غلات کامل استفاده کنید تا نوسانات قند خون را به حداقل برسانید که یکی از عوامل ایجاد استرس است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی با بیان اینکه بسیاری از افراد به مصرف قهوه یا نوشیدنی های انرژی زا عادت کرده اند، خاطرنشان کرد: مصرف زیاد کافئین صرف نظر از منبع و منابع آن می تواند باعث تغییرات خلقی شود. و به ایجاد استرس، اضطراب و حتی افسردگی کمک می کند.

عجمی با اشاره به اینکه برای کاهش مصرف کافئین، جایگزینی قهوه با چای سبز توصیه می شود، گفت: چای سبز علاوه بر کافئین دارای اسید آمینه کمتری به نام تیانین است که برای کاهش استرس و اضطراب مفید است. همچنین دریافت آب کافی و فعالیت بدنی روزانه به حفظ سلامتی و آرامش بیشتر کمک می کند.

۴۷۲۳۶

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا