سلامت خانواده

مهاجرت دانشگاهی به امید اینکه پزشک شود. از فقدان بودجه گرفته تا افسردگی در پشت کنکرافت – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

به گفته خبرگزاری مهر ، گروه جامعه ؛ تا پایان سال تحصیلی ، یکی از نگرانی های دانش آموزان و خانواده ها در موضوع دبیرستان راهنمایی دانشگاهیانتخاب یک دوره و آماده سازی برای امتحانات نهایی و امتحانات ورودی. نگرانی در مورد دریافت نمرات ضعیف یا عدم وجود امتحانات ورودی مناسب از یک سو ، عدم وجود بازار کار برای بسیاری از رشته های دانشگاهی نیز برای سالهای پایانی تحصیلات خود باعث نگرانی زیادی برای خانواده ها و به ویژه دانش آموزان شده است.

ظرفیت پایین بسیاری از رشته های دانشگاهی بسیار خوب مانند پزشکی باعث شده است که بسیاری از خانواده ها در مورد ارسال فرزند خود به خارج از کشور برای تحصیلات تکمیلی فکر کنند.

اگر ما سختی های مهاجرت علمی و شرایط اجتماعی محل اقامت دانشجویی و خانواده را به دور از متأسفانه در نظر نگیریم ، بسیاری از این دانشگاه ها حتی از نظر علمی مطلوب نیستند و میزان این دانشگاه ها در ایران و بسیاری از کشورهای جهان معتبر نیست.

در نتیجه ، مرد جوانی که با هزاران امید و با انگیزه زیادی برای تبدیل شدن به پزشک در خارج از کشور مهاجرت می کند. او هرگز قادر به ارائه خدمات پزشکی در کشور خود نخواهد بود و اگر مدرک خود را دریافت کند ، در تمرین پزشکی مشکل خواهد داشت.

از این نظر ، یک میزگرد به نام ورود و پیامدهای مهاجرت دانشگاهی و با مشارکت محمد محمد مسودی ، مدیر سابق وزارت علوم و وزارت علوم و حمید اکبری ، معاون وزیر آموزش و پرورش وزارت بهداشت ، برای بررسی اینکه چرا ایرانیان جوان برای تحصیل در خارج از کشور مهاجرت می کنند و مزایا و مضرات این پدیده چیست؟

ظرفیت کم رشته ها توقف ناشی از فساد و باند

محمد محمد مسودی ، مدیر سابق مبادله دانشجویی و بورس تحصیلی وزارت علوم ، گفت: “هزاران نفر در حوزه علوم اساسی هستند ، در حالی که سال گذشته 6000 متقاضی بودند.”

وی خاطرنشان کرد: زمینه های علوم تجربی شاهد فضای فساد و فساد هستند. وی گفت: ظرفیت پایین دانشگاه ها باعث ایجاد این باند و فضای فاسد شده است ، یکی از راه های مقابله با این فساد ، افزایش ظرفیت علوم آزمایشی ، به ویژه در زمینه ها. توقف مثل دارو است.

تقاضا برای آموزش پزشکی تقاضای کاذب است. ما به این تعداد پزشکان احتیاج نداریم

حمید اکبری ، معاون مدیر آموزش و پرورش در وزارت بهداشت ، با اشاره به فشار خانواده ها و مدارس برای پذیرش دانش آموز در حوزه پزشکی ، گفت: “نیمی از داوطلبان می خواهند وارد حوزه پزشکی شوند ، در حالی که ظرفیت کم است.” این باعث ناامیدی بسیاری از امتحانات ورودی می شود. راهنمایی های نامناسب دانشگاهی و زیرساخت های فرهنگی نامطلوب باعث این تقاضای دروغین می شوند. ما در علوم انسانی به نیروی نخبه بیشتری احتیاج داریم. در زمینه های علوم اساسی و مهندسی ، ما در حال حاضر با کمبود برق و کاهش متقاضیان روبرو هستیم.

معاون وزیر بهداشت گفت: “اگر ظرفیت زمینه های پزشکی را غیرواقعی افزایش دهیم ، متقاضیان سایر رشته ها کاهش می یابد.” سایر رشته ها نیز برای رشد و توسعه کشور ضروری است. ما نباید این التهاب و تقاضا کاذب را تقویت کنیم و این خواسته ها را برای ورود به حوزه پزشکی افزایش دهیم.

تحصیل 6000 جوان ایرانی در دانشگاه های ترکیه

مدیر سابق گروه دانشجویی وزارت علوم ، با اشاره به فعالیت های مدارس و موسسات غیرمجاز ، گفت: حدود 6000 دانش مربی ما 6000 دانش آموز در ترکیه در Türkiye داریم.

5 ٪ از جوانانی که برای ادامه تحصیل مهاجرت می کنند ، در دانشگاه های غیرمجاز حضور دارند که مدارک آنها پذیرفته نشده است.

ماسودی با اشاره به اینکه وزارت علوم برخی از دانشگاه ها را به عنوان دانشگاه های مجاز اعلام می کند ، وی گفت: 5 ٪ از دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه های غیرمجاز تحصیل می کنند. بیشتر این جوانان کسانی هستند که نتوانستند در آزمون مورد نظر خود شرکت کنند. این جوانان در حال گریه از کشور هستند. من این مهاجرت را نوعی مهاجرت اجباری می دانم.

وی با اشاره به مطالعه دانشجویان در دانشگاه های غیرمجاز ، گفت: “طبق گفته وزارت علوم و وزارت بهداشت ، این افراد معتبر نیستند ، بنابراین کشور ما به طور کلی استفاده علمی و استفاده از این جوانان را از دست می دهد.” در حالی که بسیاری از این والدین جوان زندگی خود را صرف آموزش فرزند خود می کنند. این کودکان نمی توانند در بازگشت به کشور مفید باشند.

مسعودی گفت که بسیاری از خانواده ها در طول تحصیلات خود از ادامه حمایت مالی فرزندشان جلوگیری می کنند. در بسیاری از موارد ، این جوانان مجبور به اقدامات غیرقانونی برای پرداخت شهریه دانشگاه خود یا چند جوان که مشکلات مهاجرت خودکشی را انجام داده اند ، انجام می دهند.

برای آموزش بیشتر پزشکان ، ما با کمبود بودجه و کمبود بیمار روبرو هستیم

اکبری ، معاون مدیر آموزش و پرورش در وزارت بهداشت ، خاطرنشان کرد: تعداد دانشگاه ها و زمینه های پزشکی به راحتی قابل افزایش نیست. ما بودجه کمی داریم و به راحتی نمی توانیم ظرفیت ایجاد کنیم.

اگر حوزه پزشکی وجود نداشته باشد ، به این دلیل است که تأسیس یک مطب یا بیمارستان خصوصی برای پزشک هزینه ندارد زیرا در یک فرد محروم یا کمتر ، هیچ کس به پزشک مراجعه نمی کند.

“با فرض اینکه ما بودجه کافی برای افزایش دانشگاه ها یا بودجه ساخت بیمارستان داریم ؛ سرانجام ، ما به تعداد بیماران نیاز داریم تا ظرفیت رشته های پزشکی را توجیه کنیم. یعنی به طور کلی ، ما بیماران و بیمارستان های کافی برای افزایش ظرفیت زمینه های پزشکی نداریم.

تأسیس مطب و بیمارستان در مناطق محروم برای بخش خصوصی هزینه ای ندارد

وی خاطرنشان کرد: تاکنون 6000 نفر شماره سیستم پزشکی را در کل تاریخ پزشکی ایران دریافت کرده اند. وی گفت: ما در حال حاضر 6000 دانشجوی پزشکی داریم. پزشکان ما کافی هستند و اگر حوزه پزشکی وجود نداشته باشد ، به این دلیل است که ایجاد مطب یا بیمارستان خصوصی برای پزشک اقتصادی نیست زیرا در یک منطقه محروم یا کمتر محروم نیست. هیچ کس به پزشک مراجعه نمی کند.

وی گفت: “ما اکنون برای سایر کشورها پزشک شده ایم.” ما به یک پزشک در منطقه محروم نیاز داریم ، اما از آنجا که نمی توانیم او را برای کار در مناطق محروم بپردازیم ، او به کشورهای دیگر می رود.

مسعودی ، یک مقام سابق استقرار دانشجویی ، خاطرنشان کرد: نمایندگان مجلس هشدار مهاجرت دانشجویی را درک نکردند و گفتند: “مهاجرت دانشجویان اکنون به نوعی با امتحان ورودی فاصله دارد و بسیاری از این جوانان امیدوارند که پس از اتمام قوانین مربوطه بتوانند در ایران بتوانند در ایران انجام دهند.” مسئله مهاجرت هنوز مسئله کشور نبوده است. وقتی مشکل شد ؛ خانواده های این جوانان برای تأیید شواهد فرزندان خود به کشور فشار می آورند. بنابراین اولین راه حل مشکل مهاجرت دانشجویی مسئله این مسئله در بین مقامات این کشور است.

ایجاد مشاغل مناسب برای سایر رشته ها توجه به پزشکی را کاهش می دهد

او یک راه حل دوم است مشکل مهاجرت دانش آموزان تغییر طعم متقاضیان برای امتحان ورودی بود و گفت که افزایش کار کار برای سایر فارغ التحصیلان می تواند منجر به تغییر سلیقه جوانان شود. چه زمانی فارغ التحصیل است میهن پرست سایر رشته ها بورس تحصیلی در سازمان های مرتبط بیشتر جوانان تمایل به رشته های غیر پزشکی دارند.

راه حل سوم مسعود مشکل مهاجرت افزایش قدرت امتحانات ورودی را در زمان انتخاب توصیف کرد و گفت: “در حال حاضر ، اگر امتحان ورودی نتواند پزشکی را مطالعه کند ، زمینه های کمتری مجاز است ؛ در حالی که بسیاری از این متقاضیان به خوبی به ریاضیات ، زبان و سوالات عمومی پاسخ می دهند و می توانند در زمینه مهندسی در دانشگاه تحصیل کنند.

او راه حل دیگر را حل می کند. مشکل آزمون ورودی گفت: “متأسفانه تعداد دانشگاه ها و بیمارستان های دانشجویان پزشکی کم است.” ما می توانیم این تعداد را افزایش دهیم. ما همچنین می توانیم دانشجویان پزشکی را در بیمارستان های خصوصی وارد کنیم.

ماسودی با اشاره به عدم وجود بیمارستان کافی در محله های کم درآمد و محلات محروم ، گفت: “ما می توانیم با کمک ظرفیت های محبوب و حضور سازمانها در محله های کم درآمد ، بیمارستان ها و مراکز پزشکی بسازیم.”

مدیر پیشین وزارت علوم و مبادله گفت: “به جای حل و فصل علل اصلی ، دولت و آژانس های فرمانداران فقط به خواسته های افرادی که به سطح نامطلوب رسیده اند پاسخ می دهند و در حال حاضر وارد مسئله مهاجرت دانشجویی نمی شوند و وقتی منجر به اعتراض مردمی می شود ، ورود عجیبی خواهد داشت.”

اکبری گفت: “وزارت بهداشت از ظرفیت های مختلف خود برای افزایش ظرفیت پزشکی استفاده کرده است.” ما سعی کردیم حضور سرمایه داری و بخش خصوصی را در توسعه ظرفیت های پزشکی افزایش دهیم ، اما مشکلی داشتیم. عوامل مداخله ای بسیار غیررسمی از این امر جلوگیری می شود مشکل آنها می شوند. به عنوان مثال ، دانشگاه آزاد ، شهریه زمینه های پزشکی را افزایش داد که با اعتراض دانشجویان روبرو شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا