هنگامی که تاریخ دوچرخه به محیط زیست گره خورده است – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

آژانس خبری مهر ، گروه استانی- Marjan Seif اوددین: صدای برخورد آچار بر روی تاج و شر روغن روی زنجیرها. همان آهنگ ساده سکوت کوچه را تجزیه می کند ، یک آهنگ آشنا که همیشه نشانگر حضور طولانی از تعمیرگرهای دوچرخه ، پیرمردی است که با خراش روی پیشانی ، در کنار یک مغازه کوچک یا پیاده رو ، با مهارت پیچ ها.
تعمیرکاران قدیمی بخشی از هویت محلات تاریخی هستند
تعمیرکاران قدیمی محله ممکن است بیش از 5 سال تجربه داشته باشند ، تعدادی مغازه به روز شده ، دوچرخه و دوچرخه به روز می شوند او را بیشتر ، موتور سیکلت های لوکس و گران قیمت و موتور سیکلت می فروشند.
Hedaya Naqavi ، استاد تاریخ گفت: “مغازه ها و تعمیرکاران قدیمی بخشی از هویت محلات تاریخی هر شهر هستند ، نه تنها به دلیل خدمات ساده آنها ، بلکه یادآور خاطرات جمعی و سبک زندگی نسل هایی که با دوچرخه رشد می کنند و بسیاری از آنها در تحولات تاریخی تأثیرگذار بودند.”
وی افزود: “در دهه 1980 به دهه های خورشیدی ، دوچرخه ها نقش اساسی در زندگی کارمندان ، معلمان ، پستانداران و روزنامه ها داشتند و از آنجا که جاده های خاکی” لگد “شده و سفت می شدند ، به سادگی دوچرخه سواری بود.
وی ادامه داد: این دوچرخه در دوران قاج از انگلیس وارد ایران شد ، جایی که در ابتدا همه مردم از استفاده از آن شگفت زده شدند.
وی گفت: تعداد اتومبیل ها و شخصیت ها بسیار اندک است و بنابراین ، بنابراین از این دوچرخه بیشتر از طبقه متوسط ، به ویژه طبقه متوسط استفاده می شد.
نقوی گفت که قدیمی ترین روایات ، ظهور دوچرخه را به لئوناردو داوینچی نسبت می دهد: دوچرخه با ریشه یونانی “kyklo” که بعداً در لاتین “دوچرخه” شد ، ترکیبی از دو دایره ، نمادی از حرکت و زندگی.
اصفهان ؛ دوچرخه
همیشه در اصفهان ، شهر دوچرخه از هر جای دیگر رونق بیشتری داشت ، در سال 2 ، نزدیک به 6000 دوچرخه در اسفاهان و حدود 6000 نفر دارای گواهی دوچرخه سواری بودند ، در دهه 1980 ، دوچرخه سواران به یکی از مشکلات این شهر تبدیل شدند. در چندین نوبت ، روزنامه Naghsh Jahan اعلامیه های استان ، پلیس و فرمانداری نظامی در مورد دوچرخه سواران اصفهان را منتشر کرد و از مردم خواست که آنها را رعایت کنند. به عنوان مثال ، اگر سه نفر با دوچرخه سوار می شدند یا از پیاده روها بدون چراغ عبور می کردند ، به فرماندار نظامی دستور داده شده است که متخلفان را دنبال کند و آن را به فرماندار نظامی تحویل دهد.
فرد ریچارد بریتانیا ، که مدتی را در اوایل سلطنت پهلوی در ایران گذراند ، تقریباً تنها سفر خارجی است که به این پدیده به عنوان یک تفریح جدید در میدان جهانی Isfahan اشاره می کند: “در حال حاضر ، ورزشی که به جای چوگان مشترک است ، دوچرخه سواری است. در طول عصر ، زنگ ها و بوق های دوچرخه سواران ، که بیشتر دانشجویان بازار بزرگ بازار Isfahan هستند.
دوچرخه در قاب ها و داستان های سینما
این دوچرخه همیشه در فراتر از یک وسیله نقلیه ساده در ایران و هنر جهانی ، ادبیات و سینما نقش داشته است.
امیر حسین شریف ، تهیه کننده سریال تلویزیون و سینما با RAH گفت: فیلم هایی مانند “دزد دوچرخه” ، “فوق العاده” ، هرکدام نمادی از امید و معیشت پس از جنگ در سینمای جهانی بودند.
وی در گفتگو با یک خبرنگار مهر ، افزود: “فیلم های ایرانی مانند” دونده “،” روبان قرمز “،” خواب سفید “و” کودکان آسمان “،” دوچرخه “،” خط پایان “هر یک از اسرار و مشکلات زندگی ساده اما باشکوه را در سایه دوچرخه روایت می کنند.
این تهیه کننده که مانند “سیب قرمز” ، “ضیافت” ، “آواز سرزمین من” و سریال های تلویزیونی مانند “مرد نقره ای کار می کند ای“هشت بهشت” در حرفه خود در مورد موقعیت دوچرخه در سینمای ایران گفت: فیلم های ایرانی در نشان دادن دوچرخه. حق ابزارهای کاری ، پایه کلاس ، امید ، مبارزه ، کودکی ، حرکت ، تلاش و زندگی روزمره از این امر مستثنی نشده است.
وی به یادآل ماجیدی به عنوان فیلمی تأثیرگذار یادآوری می کند که از دوچرخه به عنوان نشانه کودکی ، تلاش و زندگی سخت استفاده کرده است ، دوچرخه ای که رابطه عاطفی و اقتصادی خانواده را به تصویر می کشد و نقش مهمی در داستان دارد.
دوچرخه در انیمیشن ها و داستانهای محبوب کودکان همیشه نشانه تلاش ، تعلق خانواده یا جایزه آرزو بوده است.
سینا سعید وازیری ، فیلمنامه نویسنده کاملاً شناخته شده است که آثار بی شماری از جمله “آژانس دوستی” ، “فاکتور هشت” ، “قطار ابدیت” ، “روزهای بی قرار” ، “مرد نقره ای” و همچنین انیمیشن هایی مانند “انصاف و فحشا” ، “نبوغ کوچک” ، “سرزمین رویاها” و “من” پونیدر یک رکورد نگه داشته می شود.
وی در مصاحبه ای با خبرنگار Mehr در مورد نقش دوچرخه در فیلم ها و انیمیشن ها توضیح داد که موقعیت دوچرخه در آثار سینمایی و انیمیشن به فیلمنامه و نوع روایت بستگی دارد ، اما برای کودکان ، دوچرخه همیشه دارای جذابیت و موقعیت خاصی است و آنها از شخصیت هایی که صاحب دوچرخه هستند استفاده می کنند.
سینا سعید وازیری ادامه داد: “کاکرودر انیمیشن فوتبالیست ها ، دوچرخه ها ، کار و زندگی می کنند و در انیمیشن زنان کوه کوه کوه ، داستان مسابقات قهرمانی دوچرخه سواری.
وی با اشاره به فیلم های ایرانی گفت: “سرو” و “کلاه قرمز” یک جایزه هستند و در سریال “Majid Tales” یک پارکینگ پر از مدرسه بازتابی از وضعیت اجتماعی ، تاریخی و معماری شهر و جایگزینی دوچرخه به جای خدمات شخصی یا ماشین است.
این فیلمنامه اشخاص با تأیید اینکه این دوچرخه در هر زندگی روزمره افراد است: در صنعت فیلم و انیمیشن ، نقش دوچرخه به عنوان ابزاری برای “حفاظت از محیط زیست” کمتر پرداخت شده است و معتقد است که فیلمسازان می توانند این را به عنوان وسیله حمل و نقل تمیز تعریف کنند.
هوای پاک زندگی در شهرهای دوچرخه سواران
هلند ، آمستردام ، کپنهاگ و شهرهایی مانند توکیو و پاریس امروز الگوی جهانی ترویج فرهنگ دوچرخه سواری هستند. ده ها هزار کیلومتر مسیر ویژه ، سهم بالای سفرهای شهری و زندگی سالم این شهرها را به عنوان نمونه بارز برای دنیای پاک و طراوت ، کاهش دوچرخه ها و ترویج فرهنگ دوچرخه سواری ، کاهش تلفات و تبدیل شدن به سالم ترین شهرهای جهان تبدیل کرده است. این شهرها که با یک برنامه طولانی مدت اتفاق افتاد ، به دلیل زیرساخت های خوب دوچرخه سواری (جاده دوچرخه سواری در خیابان و بزرگراه ها) ، فرهنگ دوچرخه سواری قوی و امکانات ویژه برای دوچرخه سواران (لاستیک و تعمیر) شناخته شده و هوای پاک دارند.
هر نفس جدیدی برای ریه های انسان و زمین
آلودگی هوا ، به ویژه در کلانشهرها و مناطق صنعتی ، به یکی از بزرگترین مشکلات بهداشت محیط ، بهداشت روانی و عمومی تبدیل شده است. عواملی از قبیل رشد جمعیت ، رشد چشمگیر در اتومبیل های شخصی ، مصرف آلاینده ها در صنایع و نیروگاه ها و کمبود فضای سبز نقش مهمی در تشدید این بحران دارند.
5 میلیون نفر به دلیل آلودگی هوا سالانه در جهان دچار مرگ و میر زودرس در جهان می شوند و آلودگی هوا دومین عامل اصلی بیماریهای غیر واگیر در جهان است و طبق آمارهای مختلف ، بین 5000 تا 6000 نفر به دلیل آلودگی هوا در ایران می میرند.
امیر حسین جابارزاده ، تخصصی بیماریهای داخلی گفتند که آلودگی هوا خطر ابتلا به بیماری های ریه را افزایش می دهد آسمبرونشیت مزمن و بیماری مزمن انسداد ، خطر حمله قلبی ، سکته مغزی و فشار خون بالا به مرگ زودرس تبدیل شده است.
وی در گفتگو با یک خبرنگار Mehr ، افزود: “استفاده گسترده از اتومبیل های شخصی ، سوخت های فسیلی و آلاینده ها در صنایع ، عدم وجود فضای سبز شهری و تثبیت گرد و غبار و سیاست های تشویقی ناکافی در استفاده از حمل و نقل تمیز و غیر تحرکی نقش دارد.”
متخصص که از دو چرخه برای کارهای روزانه خود استفاده می کند: توسعه و بهبود حمل و نقل عمومی ، اجرای سیاست های تشویقی و بازدارنده
روشهای خوبی برای کاهش استفاده از اتومبیل های شخصی و برنامه های آموزشی و اطلاعات برای ارتقاء فرهنگ بهداشت محیط وجود دارد.
دوچرخه سواری ، سبک زندگی سالم
افرادی که دوچرخه سواری را به عنوان بخشی از زندگی روزمره خود انتخاب می کنند ، همیشه به دنبال بهبود سلامت جسمی و روانی ، کاهش اثرات منفی بر محیط زیست و افزایش تعامل اجتماعی هستند. این سبک زندگی مبتنی بر سادگی ، پایداری و احترام به طبیعت است.
دیناروند ، عضو یکی از سازمان های غیر دولتی که در زمینه محیط زیست فعال است ، در این مورد نوار وی گفت: دوچرخه سواران به دنبال راهی برای کاهش استفاده از اتومبیل های شخصی و افزایش تحرک بدنی هستند که نه تنها به کاهش ترافیک و آلودگی هوا کمک می کند بلکه باعث افزایش خوشبختی و رضایت فردی می شود.
وی افزود: “دوچرخه سواری با کاهش آلودگی و ترافیک و همچنین ترغیب مردم به فعالیت بدنی ، کیفیت زندگی و سلامت عمومی جامعه را بهبود می بخشد.”
دیناروند تأکید کرد که ترویج فرهنگ دوچرخه سواری نیز مسئولیت اجتماعی را برای محیط زیست افزایش می دهد و افزود که با ایجاد مسیرهای دوچرخه سواری استاندارد ، ایجاد شهرهای سالم و زیستی و در نظر گرفتن سیاست های تشویقی پایدار علاوه بر جذب گردشگران و رونق اقتصادی.
وی همچنین گفت: در سالهای اخیر ، اقدامات مؤثر مانند برنامه های فرهنگی و آموزشی ، کمپین هایی مانند سه شنبه ها ، ایستگاه های دوچرخه سواری خانوادگی و تعیین جاده دوچرخه انجام شده است ، اما کافی نیست.
وی افزود: به عنوان مثال ، اگر این کمپین ها بدون استفاده از دوچرخه ترویج شوند یا فرمانداران منابع تشویقی را برای کارمندان دفتر با استفاده از دوچرخه افزایش دهند ، ما همچنین می توانیم در طولانی مدت به یک کشور مؤثر در هوای سالم تبدیل شویم. “
وی خاطرنشان کرد: توسعه زیرساخت های دوچرخه سواری در ایران ، مسیرهای اختصاصی ، ایستگاه های مشترک ، خدمات فرهنگی و کمپین های تشویقی فعال است ، اما عدم وجود فرهنگ گسترده ، نگاه کوتاه مدت به حمل و نقل تمیز ، ضعف در سیاست های تشویقی و عدم وجود مدیریت یکپارچه هنوز هم موانع اصلی در پیشرفت است.
تثبیت در ایران زیر یک درصد
در حالی که دوچرخه ها سهم قابل توجهی در حافظه و هویت شهری ایران دارند ، سهم سفر دوچرخه زیر 1 ٪ است ، به این معنی که فقط حدود 2 ٪ از جمعیت دارای دوچرخه هستند و طبق آمار رسمی ، استفاده از آن اغلب به اوقات فراغت و اوقات فراغت کوتاه مدت محدود می شود ، در حالی که در کشورهای اروپایی مانند هلند. (از 5 میلیون نفر دوچرخه سوار هستند) و در برخی از شهرهای دوچرخه سهم دوچرخه در بسیاری از شهرها حتی 2 ٪ است و در استانداردهای بین المللی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته ، سهم دوچرخه در جابجایی شهری معمولاً 2 تا 5 درصد در وسط و در شهرهای متوسط است.
باید گفت که شعار و آمار ، سخنرانی ها و کنفرانس های آلودگی هوا که می تواند برای جاده های دوچرخه سواری ، یکی از مؤثرترین ، ساده ترین و دوچرخه سواری در دسترس راه اندازی شود. با استعداد راه هایی برای کاهش آسیب های زیست محیطی و ایجاد آینده ای پایدار برای شهرها و نسل های آینده.
توسعه زیرساخت های مرتبط با دوچرخه ، پشتیبانی عمومی و خصوصی کلید موفقیت این مسیر است و ممکن است هنوز هم در حال تماشای و تماشای سایه مساجد و پل های تاریخی باشد ، جایی که تعمیر دوچرخه ، بخشی از شعر محله و دوچرخه ، هنوز در حاشیه گلها قرار دارند. آنها دور می شوند. شاید ثبات شهرها همان صداهای قدیمی باشد. مجامعی که هنوز در خیابان های شهر مدحله ای هستند و به آینده امیدوار هستند.