سلامت خانواده

اگر دچار گرمازدگی شدیم چه کنیم؟

به گزارش خبرگزاری ایمنا، با توجه به گرمای هوا و احتمال گرمازدگی برای افراد، بهتر است در ساعات اوج گرما یعنی ساعت 10:30 تا 17 از خانه خارج نشوید، اما در صورت ناچاری فعالیت های خارج از خانه انجام دهید، نکاتی را رعایت کنید.

تطبیق گرمای محیط با سیستم بدن سالمندان، کودکان و افراد مبتلا به بیماری های زمینه ای مشکل است و از این رو این افراد باید برای حضور در محیط های گرم نکات ایمنی را رعایت کنند.

پوشیدن لباسی که از تهویه بدن جلوگیری می کند بسیار خطرناک است، مثلاً اغلب اتفاق می افتد که اسکی بازانی که لباس مخصوص اسکی می پوشند، با وجود اینکه پاهایش در برف هستند، دچار گرمازدگی می شوند، اما به دلیل اینکه لباس اینطور نیست. امکان تهویه، گرمازدگی می شود.

نیاز به تهویه در محیط های بسته این روزها برای جلوگیری از گرمازدگی ضروری است و کارفرمایان باید به این نکته توجه داشته باشند که محیط کار باید دارای تهویه یا پنجره مناسب باشد در غیر این صورت با گرمازدگی عمومی در محیط کار مواجه خواهیم شد.

اگر فردی بعد از قرار گرفتن در هوای گرم احساس خستگی در بدن کرد نکاتی را رعایت کند، این فرد با تعریق آب و نمک خود را از دست داده است و به همین دلیل غیر از نوشیدن آب باید نمک هم بخورد. نمک را می توان با خوردن غذاهای شور مانند آجیل یا خود نمک جبران کرد.

پوشیدن لباس های خنک، سبک و نخی و پوشیدن کلاه یا مقنعه برای جلوگیری از تابش مستقیم آفتاب به بدن ضروری است.

با مقوله گرمازدگی نمی توان شوخی کرد، اگر رعایت نکنید، فرد مبتلا به گرمازدگی ابتدا کاهش سطح هوشیاری خود را تجربه می کند و اگر کمکی نرسد، می میرد.

اگر فردی را در خیابان و زیر آفتاب دیدید که حالش خوب نیست، ابتدا با او تماس بگیرید و از او بپرسید که حالش چطور است. در صورت امکان فرد را به مکانی با سایه منتقل کنید و سعی کنید با یخ و آب خنک شود و با اورژانس 115 تماس بگیرید و نکات لازم و سابقه فرد را به کارشناسان اورژانس بگویید و در صورت نیاز آمبولانس بفرستید. .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا