بهداشت و درمان

خواص زعفران برای کمک به تسکین علائم افسردگی

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد که مصرف زعفران ممکن است به کاهش افسردگی کمک کند. با این حال، نمی توان آن را به عنوان یک رویکرد درمانی واحد برای درمان افسردگی در نظر گرفت

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (سلامت جو)، زعفران گران ترین ادویه دنیا محسوب می شود و حاوی مواد موثره اصلی مانند «استرهای دی گلیکوزیدیک» (کروسین) و یک مشتق «کاروتنوئید» (کروستین) است. که مسئول خواص رنگی زعفران است. پیکروکروسین نیز به زعفران طعم تلخ می دهد.

بوی متمایز زعفران توسط روغن فرار «سافرانال» ایجاد می‌شود و سایر ترکیبات زعفران شامل آنتوسیانین‌ها، فلاونوئیدها، ویتامین‌ها، پروتئین و اسیدهای آمینه است. زعفران نه تنها ارزش غذایی و رنگ دارد، بلکه یک داروی گیاهی موثر نیز به شمار می رود.

به گزارش دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، مطالعات نشان می دهد که زعفران دارای چندین اثر دارویی مفید مانند ضد تشنج، ضد التهاب، ضد تومور، مهارکننده رادیکال، اثرات یادگیری و تقویت حافظه است. همچنین، یافته های یک مطالعه متاآنالیز جدید بیان می کند که مصرف زعفران ممکن است به کاهش اختلال افسردگی کمک کند، اما نمی توان آن را به عنوان یک رویکرد درمانی واحد برای درمان افسردگی در نظر گرفت.

مطالعه متاآنالیز در مورد زعفران هفت متاآنالیز را مورد بررسی قرار داد و نتایج این مطالعه حاکی از آن است که مصرف زعفران باعث کاهش معنادار نمره پرسشنامه افسردگی شده است. البته تاکید می شود که زعفران به هیچ وجه داروی افسردگی نیست و تنها به عنوان کمک کننده در بهبود علائم افسردگی استفاده می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا