بارداری

شناسایی سالانه ۶۰ هزار نوزاد با تیروئید کم‌کار/ضرورت مراجعه زنان باردار به مراکز سلامت

به گزارش سلامت جو به نقل از معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران، دکتر فرانک رحیمی گفت: این طرح غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان با پوشش 99.4 درصدی یکی از موفق ترین برنامه های بهداشتی در ایران است. در کشور. .

وی با اشاره به اینکه غده تیروئید در جلوی گردن قرار دارد و یکی از مهم ترین غدد درون ریز بدن است، تصریح کرد: این غده با تولید هورمون های تیروئیدی متابولیسم بدن را کنترل می کند.

لزوم آگاهی شهروندان از بیماری های غده تیروئید

رحیمی افزود: بسیاری از بیماری هایی که در این غده رخ می دهد باعث اختلال در عملکرد آن و بروز علائم و نشانه های بالینی زیادی می شود. بنابراین آگاهی از بیماری های غده تیروئید که مستقیماً بر سلامت فرد تأثیر می گذارد، ضروری است.

وی با یادآوری اینکه شیوع بیماری های غده تیروئید در جهان قابل توجه است و می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد و طیف وسیعی از علائم و نشانه های بالینی را ایجاد کند، گفت: فدراسیون جهانی تیروئید در سپتامبر 2007، در تاریخ 25 می) هر سال را به عنوان روز جهانی تیروئید در یازدهمین کنگره اروپایی غدد درون ریز در استانبول ترکیه که در تاریخ 11 آوریل 2009 برگزار شد، 25 تا 31 می هر سال به عنوان هفته جهانی تیروئید انتخاب شد. هدف از روز و هفته جهانی تیروئید افزایش آگاهی مردم از بیماری های تیروئید و عوارض آن و همچنین راه های پیشگیری و درمان بیماری های غده تیروئید است.

بهترین راه برای شناسایی نوزادان مبتلا به کم کاری تیروئید

رحیمی با اشاره به اینکه کم کاری تیروئید در نوزادان معمولاً در بدو تولد علائم خاصی ندارد، تصریح کرد: بهترین راه برای یافتن بیمار غربالگری پای نوزادان است. اهمیت این بیماری در این است که اگر بیماری تشخیص داده نشود یا درمان دیر شروع شود و یا کنترل بیماری مناسب نباشد عوارض جدی و جبران ناپذیری مانند عقب ماندگی ذهنی، کوتاهی قد و کم شنوایی را به همراه دارد.

رحیمی در ادامه افزود: هورمون های تیروئید در رشد و نمو بدن قبل و بعد از تولد نقش اساسی دارند. در دوران جنینی، جنین هورمون مورد نیاز برای رشد و نمو بدن را از مادر دریافت می کند، به همین دلیل، در نوزادانی که از مادران سالم متولد می شوند یا مادران مبتلا به کم کاری تیروئید که به خوبی درمان شده اند، رشد و نمو طبیعی در همان زمان اتفاق می افتد. تولد علائم بیماری را داشته و ندارند. اما نوزادان مادرانی که فاقد هورمون های تیروئید هستند (مادران مبتلا به کم کاری تیروئید که درمان نمی شوند یا قرص مصرف می کنند اما کنترل متابولیک مناسبی ندارند) می توانند علائم بیماری را در بدو تولد به شکل اختلال در رشد و تکامل داشته باشند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه با اشاره به اینکه این بیماری در بدو تولد علائمی ندارد، گفت: غربالگری نوزادان در سن 3 تا 5 روز پس از تولد بسیار مهم است. به همین دلیل غربالگری کم کاری مادرزادی تیروئید در نوزادان از سال 1383 در برنامه های نظام سلامت ادغام و در سطح مراکز خدمات درمانی کشور اجرا می شود.

لزوم مراجعه زنان باردار به مراکز درمانی

وی بیان کرد: با اندازه گیری سطح TSH در نوزادان 72 ساعت پس از تولد در 3 تا 5 روزگی، بیماری کم کاری تیروئید بررسی می شود. در حال حاضر 158 مرکز غربالگری (در 8 شبکه و مرکز بهداشت، در 118 مرکز/پایگاه بهداشتی و همچنین 40 بیمارستان) از پاشنه خون خون گرفته و نمونه را به آزمایشگاه می فرستند و تا تشخیص نهایی پیگیری می کنند و از بیمار مراقبت می کنند. سن سه سالگی دارند. هر ساله حدود 300 نوزاد مبتلا به کم کاری تیروئید در بدو تولد تشخیص داده می شوند و سالانه حدود 900 نوزاد بیمار توسط ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی مراقبت می شوند. بر اساس آخرین اطلاعات، میزان بروز کم کاری تیروئید نوزادان (به ازای هر هزار نوزاد غربالگری شده) در کشور 4.3 و در منطقه تحت پوشش دانشگاه 3.9 در هزار است.

رحیمی به مادران باردار توصیه کرد برای مراقبت های قبل از بارداری، در دوران بارداری، استفاده از مکمل یدوفولیک و با مراجعه به موقع تا 72 ساعت پس از تولد نوزاد و در دوره بارداری به مراکز خدمات جامع سلامت، مراکز بهداشتی و درمانی و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند. 3-5 روز از نوزاد باید غربالگری پاشنه پا را از نوزادان خود انجام دهند.

مصرف نمک یددار در محدوده طبیعی

وی یادآور شد: در غربالگری نوزادان علاوه بر غربالگری کم کاری تیروئید در بدو تولد، کمبود آنزیم G6PD، فنیل کتونوری و 50 بیماری متابولیک نیز غربالگری می شود.

رحیمی خاطرنشان کرد: مصرف نمک یددار تصفیه شده در حد نرمال (حداکثر 5 گرم در روز) و در ظروف در بسته و دور از نور و حرارت نگهداری و در مراحل پایانی پخت به غذا اضافه شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا