اخبار سلامت

زیاد بغل کردن نوزاد خوب است یا بد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، اکثر والدین این جمله را از اطرافیان خود شنیده اند که اگر نوزاد را زیاد در آغوش بگیرند به این وضعیت عادت می کند یا به اصطلاح «بغل کردن» و این باور می شود. گاهی باعث می شود والدین از در آغوش گرفتن اجتناب کنند. از در آغوش گرفتن مداوم کودک خودداری کنید.

علیرغم این نتایج، تحقیقات نشان می دهد که نوزادانی که بیشتر در آغوش گرفته می شوند، سالم ترند!

یک تحقیق که نتایج آن در مجله Biological psychiatry منتشر شد، نشان می‌دهد که تماس مادر و نوزاد برخی از سیستم‌های فیزیولوژیکی نوزاد از جمله واکنش‌پذیری به استرس، عملکرد و الگوهای خواب را بهبود می‌بخشد.

نتایج این مطالعه نشان داد که تماس پوست به پوست مادر و نوزاد با رشد قشر مغز و بهبود کنترل شناختی و رفتاری مرتبط است.

محققان برای انجام این تحقیق از مدل مراقبت از کانگورو استفاده کردند. در این مدل که به “مراقبت در آغوش گرفتن” همچنین مشخص است که نوزاد روی سینه مادر قرار می گیرد و تماس پوست به پوست بین مادر و نوزاد برقرار می شود.

در این مطالعه، نوزادان به دو گروه تقسیم شدند. 73 نوزاد نارس بودند که به مدت 14 روز متوالی تماس پوست به پوست مادر و نوزاد دریافت کردند و 73 نوزاد تحت مراقبت استاندارد در انکوباتور قرار گرفتند.

نتایج تحقیق نشان داد که نوازش یا مراقبت کانگورویی علاوه بر کاهش اضطراب مادر، رشد شناختی و کارکردهای اجرایی کودک را افزایش می دهد!

همچنین، کودکانی که تا سن 10 سالگی تحت مراقبت در آغوش گرفتن قرار گرفتند، استرس کمتر، الگوهای خواب منظم تر و کنترل شناختی بهتری را نشان دادند. کنترل شناختی توانایی نادیده گرفتن افکار و اعمال نامربوط برای تمرکز بر اهداف و اقدامات مربوطه است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا