سلامت خانواده

سرانه مصرف شیر در کشور کمتر از میانگین جهانی است

به گزارش آنلاین، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) روز اول ژوئن (12 ژوئن) را به عنوان روز جهانی شیر نامگذاری کرده است تا اهمیت و نقش این ماده غذایی مفید بر سلامت انسان را برای همگان آشکار کند.

ایسنا در خبری نوشت: به گفته کارشناسان تغذیه، مصرف شیر برای کودکان ضروری است و این ماده مغذی برای سلامت استخوان ها و دندان ها بسیار مفید است و از سوی دیگر می تواند منبع خوبی از پروتئین مورد نیاز بدن باشد. سرانه مصرف شیر در دنیا به بیش از 150 تا 160 کیلو می رسد و این آمار در برخی کشورها به 200 تا 300 کیلو رسیده است.

بر اساس گزارش انجمن صنفی صنایع لبنی، مصرف لبنیات بر پایه معادل شیر در کشور از ابتدای دهه 70 تا سال 1382 رو به افزایش بوده اما از سال 1389 رو به کاهش بوده است، یعنی با وجود روند افزایشی. تولید لبنیات در کشور در این مدت مصرف کاهش یافته است.

محمدرضا بنی طبا – سخنگوی انجمن صنایع لبنی – در پاسخ به علت این کاهش مصرف شیر و لبنیات در کشور به ایسنا گفت: سرانه مصرف شیر در ایران به کمتر از 70 کیلوگرم می رسد. یعنی هر ایرانی در سال کمتر از 70 کیلو شیر مصرف می کند. این در حالی است که سرانه مصرف شیر در سایر کشورها بر اساس استانداردهای جهانی بیش از 150 تا 160 کیلو است.

وی افزود: البته در برخی کشورها مانند فرانسه، آمریکا و کشورهای اسکاندیناوی سرانه مصرف به بیش از 200 تا 300 کیلو می رسد. این

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی کشور همچنین افزود: ارقام ذکر شده سرانه مصرف تمام لبنیات است که بر اساس شیر محاسبه می شود.

وی در پاسخ به علت کاهش سرانه مصرف لبنیات در کشور گفت: کاهش قدرت خرید مردم در کنار افزایش هزینه های تولید از جمله عوامل موثر بر کاهش مصرف سرانه است. .

ما فرهنگ درستی ایجاد نکردیم

بنی طبا تصریح کرد: در این بخش علاوه بر کاهش قدرت خرید مردم فرهنگ سازی نشده است. مصرف لبنیات فواید بسیاری دارد که از جمله آنها می توان به پیشگیری از پوکی استخوان، پیشگیری از بیماری های دهان و دندان، رشد کودک و افزایش میانگین قد یک نسل اشاره کرد، اما فرهنگ سازی مناسبی در خصوص اهمیت مصرف لبنیات صورت نگرفته است.

برای حمایت از مصرف کننده

وی همچنین بیان کرد: عدم آگاهی مردم از فواید این محصولات باعث شده است که خرید لبنیات اولویت اول مصرف کنندگان نباشد و محصولاتی مانند نوشابه گازدار، چیپس و پفک در سبد غذایی مردم قرار گیرد.

بنی طبا با بیان اینکه در حال حاضر در اقصی نقاط کشور دسترسی به لبنیات پاستوریزه سالم وجود دارد، گفت: دولت باید حمایت بیشتری از مصرف کنندگان داشته باشد که می تواند در قالب یارانه برای خرید لبنیات باشد.

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده های لبنی نیز گفت: حذف ارز ترجیحی و رقابتی شدن زنجیره صنعت می تواند مشکلات را حل کند. دولت باید ارز ترجیحی را حذف کند و نهاده ها با ارز آزاد تامین شود. فعالان این صنعت همچنین می توانند نهاده ها را با ارز آزاد وارد کرده و به دامداری ها و کارخانه ها بفروشند. از سوی دیگر منابع آزاد شده ارز ترجیحی در اختیار دهک های پایین جامعه قرار گیرد.

به گفته وی اصلاح سیاست های حمایتی مانند شیر مدارس و طرح کالابرگ نیز می تواند در افزایش سرانه مصرف لبنیات در کشور موثر باشد.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا