سلامت خانواده

مالیات بر کلیسا در ارمنستان

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از تسنیم، به نقل از رسانه های ارمنستانی نوشتند در حالی که تظاهرات ضد دولتی باگرات گالستانیان، اسقف اعظم تاووش در ارمنستان ادامه دارد، تیم سیاسی نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان در 31 می. در مورد وضع مالیات های بالاتر بر کلیسای اچمیادزین بحث شد. آنها صحبت کردند

کلیسای اچمیادزین و رئیس آن، کاتولیکوس دوم گارگین، رسماً تظاهراتی را برای استعفای نخست وزیر نیکول پاشینیان در 7 می سازماندهی کردند.

این اعتراض از مرز تاووش با جمهوری آذربایجان آغاز شد. برخی از اهالی چند روستای مرزی آنجا – به ویژه روستای کیرانتس – نسبت به تعیین مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان و در نتیجه بازگرداندن چهار روستای منطقه قزاقستان به کنترل باکو اعتراض کردند.

روحانیون کلیسای اچمیادزین و نمایندگان مخالفان به معترضان پیوستند.

متحدان سیاسی پاشینیان اکنون کلیسای اچمیادزین را به دخالت در سیاست متهم می کنند.

آلن سیمونیان، رئیس مجلس ملی ارمنستان در 21 مه گفت که کلیسای اچمیادزین باید مانند هر تجارت دیگری مالیات بپردازد. خود نخست وزیر ارمنستان نیز اشاره کرد که چنین اقدامی انجام خواهد شد.

لازم به ذکر است که کلیسای اچمیادزین در حال حاضر برای کالاها و موادی که از خارج خریداری می کند، مالیات بر درآمد و عوارض گمرکی پرداخت می کند. کلیسا فقط از مالیات املاک معاف است.

اما سووینار وارتانیان، رئیس کمیسیون مالی و بودجه مجلس و اعضای حزبش گفت: «این امتیاز برای کلیسای اچمیادزین ممکن است به زودی لغو شود». ما در مورد هزاران ملک تحت مدیریت اچمیادزین صحبت می کنیم. من در مورد صومعه ها صحبت نمی کنم، من در مورد مناطق تجاری، مناطق عمومی و مهمانخانه ها صحبت می کنم. ما در حال حاضر در حال بررسی این موضوعات هستیم و فکر می کنم این ابتکار به نتیجه منطقی خواهد رسید.

در همان زمان، رستم بداسیان، وکیل شخصی سابق پاشینیان که اکنون رئیس اداره امور مالیاتی دولت ارمنستان است، گفت که طرفدار اعمال مالیات بر ارزش افزوده 20 درصدی بر سود حاصل از شمع های فروخته شده برای روشن شدن در هر کلیسا است.

لازم به ذکر است که فروش شمع یکی از بزرگترین مناطق درآمدی کلیسای اچمیادزین است.

وارطانیان تاکید کرد: طرح های جدید مالیاتی هیچ ارتباطی با روندهای سیاسی کنونی کشور ندارد. با این حال، مفسران سیاسی ارمنی معتقدند که این رویدادها به هم مرتبط هستند.

آرتسویک میناسیان، نماینده پارلمان که از مخالفان پاشینیان است و فعالانه در اعتراضات اسقف اعظم شرکت داشت، از برنامه های دولت ارمنستان انتقاد کرد.

وی گفت که “نقش استثنایی” کلیسای اچمیادزین در تاریخ و زندگی اجتماعی این کشور در قانون اساسی ارمنستان ذکر شده است.

کلیسای اچمیادزین هنوز در مورد این خبر اظهارنظر رسمی نکرده است.

اما هفته گذشته، باگرات گالستانیان، در پاسخ به اظهارات آلن سیمونیان، رئیس پارلمان ارمنستان، گفت که کلیسای اچمیادزین مانند سایر سازمان ها مالیات می پردازد و هیچ غرامتی برای اموال مصادره شده خود در دوران اتحاد جماهیر شوروی دریافت نکرده است.

روابط بین نخست وزیر نیکول پاشینیان و کلیسای اچمیادزین و رهبر آن گارگین دوم تقریباً از روز اول حکومت وی ​​تیره شده است.

گارگین دوم و دیگر روحانیون کلیسای اچمیادزین حمایت خود را از مخالفانی که خواستار استعفای نیکول پاشینیان و دولت او بلافاصله پس از جنگ 2020 بودند، اعلام کردند.

این روابط به ویژه پس از کنترل مجدد جمهوری آذربایجان بر قره باغ کوهستانی متشنج شد.

آخرین حادثه در 28 مه اتفاق افتاد. در آن روز گارگین دوم و همراهانش به یامان سردارآباد در نزدیکی ایروان آمدند تا تاج گل بگذارند و برای جشن روز استقلال دعا کنند.

اما پلیس ارمنستان جلوی نمایندگان کلیسا را ​​گرفت و پس از اطلاع از هدف بازدید به آنها اجازه ورود به مجموعه را دادند.

این گونه اقدامات پلیس علیه کاتولیکوس تمام ارامنه در کلیسای جامع اچمیادزین و بیشتر کلیساهای دیاسپورا محکوم شد. رهبران اپوزیسیون نیز نیکول پاشینیان را به چنین اقداماتی علیه گارگین دوم متهم کردند.

در 29 می، نیکول پاشینیان این واقعیت را توجیه کرد که افسران پلیس از ورود کاتولیکوس دوم، رئیس کلیسای ارامنه و روحانیون همراهش به مجموعه یادبود سردارآباد جلوگیری کردند.

قبل از آن، در شب سال نوی 2024، تلویزیون عمومی ارمنستان خطبه سنتی کریسمس کاتولیک را پخش نکرد.

نهمین اجلاس کمیسیون های مرزهای دولتی آذربایجان و ارمنستان در تاریخ 25 اردیبهشت ماه برگزار شد و در پایان این جلسه پروتکل مربوطه امضا شد.

بعدها بر اساس این توافق، تحدید حدود و ایجاد پست های مرزی آغاز شد.

بر اساس این قرارداد، نیروهای مسلح ارمنستان از چهار روستای منطقه قزاقستان عقب نشینی کردند و مواضع آنها به تصرف مرزبانان جمهوری آذربایجان درآمد.

لازم به ذکر است که در اوایل دهه 1990 مناقشه قره باغ کوهستانی باعث درگیری بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان شد. منطقه قره باغ آذربایجان و 7 منطقه اطراف آن اشغال شد.

در نتیجه جنگ 44 روزه در سال 2020، باکو کنترل آن 7 منطقه و بخشی از قره باغ را به دست گرفت و یک نیروی حافظ صلح روسیه در منطقه مستقر شد.

در 19 تا 20 سپتامبر 2023، باکو “عملیات ضد تروریستی محلی” را در قره باغ اعلام کرد. ایروان این اقدام را «پاکسازی قومی» و «تجاوز» ارزیابی کرد.

در 20 سپتامبر 2023، جدایی طلبان قره باغ کوهستانی گفتند که با شرایط باکو موافقت کرده اند. بعدها مهاجرت ارامنه از قره باغ به ارمنستان آغاز شد.

در 28 سپتامبر 2023، جمهوری خودخوانده قره باغ کوهستانی اعلام کرد که فعالیت های خود را متوقف می کند. سپس بسیاری از رهبران این جمهوری جدایی طلب دستگیر و به باکو آورده شدند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا