سلامت خانواده

مرگ روزانه بیش از 10 نفر به دلیل کمبود عضو پیوندی / ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد

به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از سخت ترین مصیبت های مردم، از دست دادن عزیزی است که پیش از این در کنارشان بوده و در غم و شادی آنها شریک بوده، اما هستند افرادی که می توان عزیزانشان را دوباره زنده کرد. به بیمارانی که از بیماری رنج می برند که توانایی تنفس را از آنها گرفته و توانایی ادامه زندگی را ندارند، امید بده.

اهدای اعضا مانند اهدای جان و نفس به افرادی است که با وجود بیماری طعم شیرین زندگی را نچشیده اند و خانواده هایی که غم از دست دادن عزیزان خود را تحمل می کنند و با ایثار و فداکاری به اهدای عضو رضایت می دهند، طعم تلخ آن را شیرین می کنند. از بیماران و یاد عزیزشان را جاودانه خواهند کرد.

به گفته مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران در اسفندماه سال گذشته، بیش از 25 هزار نفر در لیست انتظار پیوند عضو هستند، اما یک سوم موارد مرگ مغزی مناسب برای اهدای عضو به مرحله اهدای عضو می رسد. در حالی که روزانه بیش از 10 نفر در کشور به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.

با توجه به لزوم ترویج فرهنگ اهدای عضو و افزایش آگاهی مردم در این زمینه، کتایون نجفی زاده، مدیرعامل انجمن اهدای عضو ایران گفتگویی داشتیم که در ادامه می خوانید:

ایمنا: اولین پیوند عضو در ایران چه زمانی انجام شد و چه اقداماتی در راستای ارتقای جایگاه اهدای عضو در جامعه و فرهنگ سازی در این زمینه انجام شده است؟

نجفی زاده: سوم اردیبهشت هر سال با عنوان روز اهدای عضو جشن گرفته می شود، زیرا در این روز امام فتوا مبنی بر جواز اهدای عضو از افراد مرگ مغزی صادر کردند و همین امر باعث شد ایران از نظر اعضای بدن مقام اول آسیا را به خود اختصاص دهد. اهداء در سال ۱۳۷۲ اولین پیوند کبد و قلب ایران انجام شد و نقش صدور این فتوا و تلاش متخصصان این حوزه در ایران بسیار مهم بود.

کانون توجه امسال “هر ایرانی یک سفیر اهدای عضو است” است، همه افراد جامعه باید اطلاعات کافی در مورد مرگ مغزی و اهدای عضو داشته باشند و برای انجام ماموریت اطلاع رسانی اگر هر فرد به عنوان یک سفیر اهدا در صورت کارکرد این عضو، اتفاقات مثبتی در زمینه ترویج فرهنگ اهدای عضو و آشنایی مردم با مرگ مغزی رخ خواهد داد.

همه دستگاه‌های فرهنگ‌سازی و افراد تأثیرگذار در فرهنگ‌سازی اهدای عضو همواره همراه و یاری‌رسان بوده‌اند و همه اقدامات انجام‌شده در فرهنگ‌سازی اهدای عضو مثبت، اما ناکافی بوده است. پرهیز از اطلاعات نادرست به جامعه موضوعی است که در حال ترویج است. فرهنگ اهدای عضو مهمتر از فرهنگ است.

به عنوان مثال، زمانی که یک فرد مرگ مغزی در یک فیلم یا سریال زنده می‌شود، افرادی که به اهدای اعضای بدن رضایت داده‌اند، احساس ناخوشایندی را تجربه می‌کنند و افرادی که در موقعیت اهدای عضو هستند نیز از این عمل اجتناب می‌کنند. لذا اطلاع رسانی صحیح ضروری است.

ایمنا: چه تعداد از افراد مرگ مغزی به مرحله اهدای عضو می رسند و چند نفر پس از دریافت نکردن عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند؟

نجفی زاده: یک سوم موارد مرگ مغزی مناسب برای اهدای عضو به مرحله اهدای عضو می رسد در حالی که روزانه بیش از 10 نفر در کشور به دلیل نبود عضو پیوندی جان خود را از دست می دهند.

بر اساس آمارهای موجود سالانه 3000 مرگ مغزی مناسب برای اهدا وجود دارد که از این تعداد 1000 نفر به مرحله اهدای عضو می رسند و حداقل 2000 مورد مرگ مغزی واجد شرایط اهدا به مرحله اهدای عضو نمی رسد و در واقع حداقل هفت تا هشت هزار اندام او به سلامت دفن خواهد شد.

ایمنا: چه اعضایی از مرده مغزی را می توان اهدا کرد و زمان طلایی برای رضایت خانواده چند روز است؟

نجفی زاده: یک فرد مرگ مغزی دارای 8 عضو قابل اهدا است که شامل قلب، ریه، کلیه، کبد، لوزالمعده و روده می شود، اما اگر رضایت خانواده فرد طولانی باشد، به دلیل ترشح سموم از مغز، اعضای کمتری را می توان اهدا کرد. اهدایی است و خانواده فرد مرگ مغزی باید به اهمیت زمان توجه داشته باشند.

به طور معمول با بهترین مراقبت ها و دستگاه ها می توان یک فرد مرگ مغزی را تا دو هفته نگه داشت و باید توجه داشت که هر روز که می گذرد، اندام های فرد کیفیت خود را از دست می دهند.

مرگ روزانه بیش از 10 نفر به دلیل کمبود عضو پیوندی/ ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد

ایمنا: آیا داشتن کارت اهدای عضو می تواند جایگزین رضایت خانواده برای اهدا شود؟

نجفی زاده: در نهایت برای اهدای عضو، رضایت خانواده فرد مورد نیاز است، اما بر اساس بررسی های انجام شده، اگر خانواده ای بدانند در چنین شرایطی آرزوی دلشان چه بوده است، اهدای عضو برایشان راحت تر خواهد بود. کارت اهدای عضو می تواند عاملی برای تسهیل فرآیند تصمیم گیری خانواده فرد باشد.

کارت اهدای عضو به خانواده در شرایط سخت کمک می کند، اگر خانواده از خواسته قلبی عزیزشان در مورد اهدای عضو اطلاعی نداشته باشد، احتمال رضایت آنها برای انجام این عمل 48 درصد است و در صورت اطلاع از تمایل فرد، حدود 100 درصد است. می رسد.

اهدای عضو جنبه اطلاع رسانی و ابراز تمایل قلبی دارد و دریافت آن به هر نحو قابل قبول و ارزشمند است. سایت اینترنتی انجمن اقدام کرده و در صورت عدم دسترسی به اینترنت می تواند درخواست صدور کارت اهدای عضو خود را از طریق پیامک به شماره کد ملی 3432 ثبت کند.

افرادی که از طریق انجمن اهدای عضو ایران کارت اهدای عضو دریافت می کنند نیز می توانند فیلم ضبط کرده و با خانواده خود صحبت کنند تا خانواده در تصمیم گیری با مشکل کمتری مواجه شوند.

ایمنا: چند درصد از جامعه ایران کارت اهدای عضو دارند؟

نجفی زاده: به طور کلی حدود 10 درصد بزرگسالان در کشور دارای کارت اهدای عضو هستند، در حالی که در آمریکا این رقم به 72 درصد بزرگسالان رسیده است.

در هیات دولت تصمیمی مبنی بر ثبت تمایل فردی برای اهدای عضو در کارت گواهی، کارت ملی و بیمه دریافت شده که هنوز این موضوع اجرایی نشده است.

مرگ روزانه بیش از 10 نفر به دلیل کمبود عضو پیوندی/ ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد

ایمنا: وضعیت اهدای عضو در ایران چگونه ارزیابی می شود و کدام مناطق بیشترین آمار اهدای عضو را دارند؟

نجفی زاده: با توجه به افزایش و رشد جمعیت، تعداد موارد مرگ مغزی و بیماران نیازمند پیوند اعضا نیز افزایش می یابد و بر این اساس، آمار اهدای عضو باید بیشتر از آمارهای موجود قبل از اپیدمی کرونا باشد. طی سال جاری به ویژه در ماه های اخیر شاهد افزایش اهدای عضو بوده ایم اما هنوز به وضعیت مطلوب نرسیده ایم.

ایران رتبه اول اهدای عضو در آسیا را دارد، اما این رتبه با رتبه های 33 و 32 جهان برابری می کند که رتبه جالبی نیست. بیشترین آمار اهدای عضو طی سال جاری از نظر تعداد به ازای هر میلیون مربوط به نیشابور و از نظر تعداد کل اهدای عضو در یک سال، شیراز بیشترین آمار را دارد.

بعد از شیراز، بیشترین میزان اهدای عضو مربوط به مشهد است و بعد از آن بیمارستان مسیح دانشوری (دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی) قرار دارد. بر اساس عدد در میلیون، پس از دانشگاه علوم پزشکی نیشابور، دانشگاه های علوم پزشکی فسا و علوم پزشکی شیراز رتبه های دوم و سوم اهدای عضو را به خود اختصاص داده اند.

ایمنا: اپیدمی کرونا چه تاثیری بر آمار اهدای عضو داشته است؟

نجفی زاده: تعداد اهدای عضو قبل از همه گیری کرونا 14.3 در میلیون بود. البته لازم به ذکر است که در دوران اپیدمی بیماری کرونا، شاهد کاهش میزان اهدای عضو در سراسر جهان بودیم، زیرا امکان اهدای اعضایی که احتمال ابتلا به بیماری کرونا وجود داشت، وجود نداشت. در ایران تعداد اهداهای عضو به دلیل اپیدمی بیماری کرونا از 14. 3 به حدود 7.8 رسیده است.

پس از پایان دوره اپیدمی کرونا، شاهد افزایش تعداد اهدای اعضای بدن در سراسر جهان بودیم، اما این رقم در ایران با وجود افزایش پس از دوره کرونا، هنوز با اپیدمی قبل از کووید 19 فاصله زیادی دارد.

ایمنا: کدام عضو بیشترین لیست انتظار را دارد و ایران در پیوند کبد چه رتبه ای دارد؟

نجفی زاده: طولانی ترین لیست انتظار در جهان برای عضو کلیه است. ایران دارای بیشترین مراکز پیوند کبد در جهان است و در مرکز پیوند کبد شیراز سالانه حداقل 700 تا 800 پیوند کبد انجام می‌شود و مرکزی که بعد از مرکز شیراز بیشترین پیوند کبد را دارد، یک مرکز پیوند کبد است. مرکز در آمریکا که حدود 400 پیوند کبد در سال انجام می دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا