سلامت خانواده

مصرف هندوانه روشی موثر برای خنک نگه داشتن بدن در فصل گرما است

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اهمیت آب برای بقا و بهبود عملکرد بدن را نمی توان انکار کرد، یکی از بهترین راه های تامین آب بدن، مصرف مواد غذایی با محتوای آب بالا است، میوه ها از جمله غذاهایی هستند که سرشار از آب هستند. آب و فیبری که می توانند تهیه کنند تاثیر بسیار مثبتی بر سلامت بدن دارد، هندوانه یکی از این میوه هاست که خواص زیادی برای سلامتی افراد دارد.

در این میان هندوانه میوه ای مغذی و معطر است که حدود 92 درصد آن را آب تشکیل می دهد، با خوردن هر تکه هندوانه مقدار قابل توجهی ویتامین A، C، B6، لیکوپنپتاسیم، ضد شما به بدن خود اکسیدان و اسیدهای آمینه می دهید، علاوه بر این، این میان وعده تابستانی خوش طعم بدون چربی است، سدیم بسیار کمی دارد و در هر فنجان تنها 40 کالری دارد و برای آبرسانی به بدن در فصل گرما بسیار مفید است.

فواید هندوانه برای کودکان

هندوانه میوه ای سالم و مفید برای سلامت کودکان است، با توجه به اینکه هندوانه دارای آب، الکترولیت و فیبر زیادی است، مصرف آن می تواند به آبرسانی، حفظ سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از بیماری های مختلف کمک کند. هندوانه برای کودکان عبارتند از:

آبرسانی: هندوانه منبع بسیار خوبی برای آب است و مصرف آن می تواند به هیدراته ماندن کودکان و جلوگیری از کم آبی و الکترولیت ها کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن: هندوانه دارای مقدار زیادی ویتامین C است که به تقویت سیستم ایمنی بدن کودک کمک می کند و از بیماری های عفونی جلوگیری می کند.

حفظ سلامت دستگاه گوارش: هندوانه دارای فیبر زیادی است که به حفظ سلامت دستگاه گوارش و کاهش مشکلاتی مانند یبوست کمک می کند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان: برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف هندوانه می تواند خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان مانند سرطان سینه و پروستات را کاهش دهد.

مواد مغذی هندوانه چیست؟

هندوانه میوه ای خوش طعم و خوش رنگ است که دارای مواد مغذی متنوعی است که در زیر به برخی از این مواد مغذی اشاره می شود:

اب: بیشترین محتوای هندوانه را آب تشکیل می دهد و حدود 90 درصد آن را آب تشکیل می دهد. بنابراین می توان هندوانه را نگهداری کرد هیدراتاسیون بدن کمک می کند.

ویتامین سی: هندوانه سرشار از ویتامین C است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند و به حفظ سلامت پوست، استخوان ها، دندان ها و بافت های بدن کمک می کند.

فیبر: هندوانه دارای فیبر محلول است که می تواند به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و کاهش خطر بیماری های گوارشی مانند یبوست و بیماری های روده کمک کند.

پتاسیم: هندوانه سرشار از پتاسیم است که به عنوان یک ماده معدنی مهم برای حفظ سلامت قلب و عروق عمل می کند.

لیزوپن: هندوانه دارد لیزوپن این یک آنتی اکسیدان قوی است و می تواند به مبارزه با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت کمک کند.

ویتامین A: هندوانه حاوی ویتامین A است که به حفظ سلامت چشم، ایمنی بدن و پوست سالم کمک می کند.

مواد معدنی: هندوانه حاوی مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، آهن، منیزیم و روی است که به سلامت استخوان ها، دندان ها و سایر بافت های بدن کمک می کند.

آب هندوانه را با معده خالی ننوشید

آب هندوانه منبعی از ویتامین ها و مواد مغذی است که خواص شگفت انگیزی برای بدن دارد که مهمترین آنها دفع سنگ کلیه و پاکسازی کبد است. اگر از جمله افرادی هستید که در طول روز آب کمی مصرف می کنید، آب هندوانه به شما کمک می کند تا نیازهای بدنتان برطرف شود.

اگر آب هندوانه بعد از غذا مصرف شود، مشکلات زیادی در هضم غذا ایجاد می کند و به بدن اجازه نمی دهد مواد مغذی دریافتی از غذا را جذب کند. مصرف آب هندوانه با معده خالی و بعد از ورزش توصیه نمی شود. در واقع نوشیدن آب هندوانه با معده خالی و بعد از ورزش ورزش با معده خالی و معده گرم است و آب هندوانه طبع سردی دارد، مصرف آن باعث ایجاد مشکلاتی در دستگاه گوارش می شود.

خواص درمانی هندوانه برای سلامتی

هندوانه سرشار از مواد مغذی است. ضد اکسیدان ها، آمینو اسیدها و ویتامین ها برای بدن ضروری هستند و مصرف آن به سلامت ما کمک می کند، فواید سلامتی این میوه تابستانی محبوب عبارتند از:

۱. سلامت قلب

مطالعات نشان می دهد که بسیار لیکوپن موجود در هندوانه سلول ها را از آسیب های مختلف محافظت می کند و در کاهش خطر بیماری های قلبی موثر است، تحقیقات نشان می دهد که مصرف عصاره هندوانه در کاهش فشار خون در بزرگسالان و افراد چاق بسیار موثر است.

۲. خواص ضد التهابی

حاوی هندوانه کولین و مصرف آن در به حداقل رساندن التهابات مزمن تاثیر دارد، خواص ضد التهابی هندوانه نه تنها برای مبتلایان به آرتریت مفید است، بلکه زمانی که بیمار می شویم، استرس داریم یا سیگار می کشیم، سلول های ما آسیب می بیند و بدن ما ملتهب می شود، این نوع از التهاب، التهاب سیستمیک نامیده می شود و مصرف مواد غذایی با خاصیت ضد التهابی به بدن کمک می کند تا از این وضعیت خارج شود.

۳. تامین آب

هندوانه به آبرسانی عمومی بدن کمک می کند و این بهترین ویژگی آن است، متخصصان تغذیه معتقدند با گنجاندن هندوانه در رژیم غذایی می توانید 20 تا 30 درصد مایعات ضروری بدن خود را تامین کنید، آب هندوانه مملو از الکترولیت است و مصرف آن به همین دلیل است. از گرمازدگی جلوگیری می کند.

۴. به هضم غذا کمک می کند

هندوانه حاوی فیبر است و مصرف آن هضم را آسان می کند، مصرف مداوم هندوانه باعث عملکرد منظم دستگاه گوارش و تضمین سلامت آن می شود.

مصرف هندوانه روشی موثر برای خنک نگه داشتن بدن در فصل گرما است

۵. سلامت پوست و مو

یک فنجان هندوانه خرد شده حاوی یک چهارم ویتامین A لازم برای مصرف روزانه بدن است. ویتامین A تاثیر زیادی بر سلامت پوست دارد و رطوبت پوست و مو، تولید و رشد سالم سلول های کلاژن جدید را تامین می کند. الاستین همچنین ویتامین C موجود در هندوانه باعث رشد سالم کلاژن می شود.

۶. کاهش درد عضلانی و افزایش انرژی

مطالعات نشان می دهد ورزشکارانی که هندوانه مصرف می کنند نسبت به سایرین درد عضلانی کمتری دارند. نوشیدن آب هندوانه قبل از تمرین شدید در کاهش درد عضلانی و ضربان قلب روز بعد موثر است. هندوانه سرشار از اسیدهای آمینه است. سیترولین و آرژنین به بهبود عملکرد گردش خون کمک می کند و این تأثیر را در بدن ورزشکاران نشان می دهد.

۷. پیشگیری از سرطان

هندوانه مانند سایر میوه ها و سبزیجات حاوی آنتی اکسیدان است و در کاهش خطر ابتلا به سرطان موثر است. هندوانه یکی از غنی ترین منابع طبیعی است. لیکوپن در نتیجه مصرف این میوه می تواند در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات موثر باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا