بهداشت و درمان

صدور گواهینامه اماکن بدون دخانیات برای ۶ بیمارستان

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری بهداشت (تابنا)، مجید تاجیک گفت: از ابتدای ابلاغ دستورالعمل اماکن عاری از دخانیات، 6 بیمارستان و مرکز بهداشتی درمانی شرق تهران و 52 واحد اقماری آن در حال فعالیت هستند. موفق به اخذ گواهینامه از معاونت بهداشتی دانشگاه شدند.

وی به افزایش تبلیغات محصولات دخانی و پیامدهای مصرف دخانیات در بین اقشار مختلف جامعه به ویژه نوجوانان، جوانان و بانوان اشاره کرد و افزود: ضمن اجرای قانون ملی کنترل دخانیات، فرهنگ سازی و استقبال از محیط های عاری از دخانیات و… زندگی آزاد از دخانیات، یکی از راه های پیشگیری، کاهش و کنترل مصرف دخانیات است.

تاجیک ادامه داد: صدور گواهینامه اماکن عاری از دخانیات و وسایل نقلیه عمومی یکی از اقدامات فرهنگی است که با هدف ایجاد بستر مناسب برای گسترش اماکن عاری از دخانیات و نسلی عاری از دخانیات توسط معاونت بهداشتی وزارت بهداشت برنامه ریزی شده است. ، و دستورالعمل آن در جولای 1400 اعلام شد.

وی خاطرنشان کرد: کارشناسان بهداشت محیط آیین نامه اجرایی را به مسئولان و متصدیان اماکن عمومی (سازمان ها، ادارات، رستوران ها، سینماها، مساجد، بیمارستان ها و …) ابلاغ کرده اند و متقاضیان در صورت اجرای ضوابط آیین نامه پس از تمرین و کسب امتیاز کامل چک لیست، گواهی مکان های بدون دخانیات را دریافت می کنند.

به گفته تاجیک، اعتبار گواهی صادر شده برای اماکن عاری از دخانیات یک سال است و در صورت احراز شرایط ابلاغی بر اساس بازرسی های انجام شده، گواهی برای دوره های یک ساله تمدید می شود.

وی با گذراندن دوره آموزشی عمومی، کاهش و کنترل مصرف دخانیات توسط کلیه کارکنان، عدم تبلیغات مستقیم یا غیرمستقیم محصولات دخانی در مکان های مذکور، امضای تعهدنامه کتبی مدیر شرکت موکن مبنی بر عدم دریافت حمایت مادی و معنوی از تولیدکنندگان، واردکنندگان، صادرکنندگان و فروشندگان و توزیع کنندگان محصولات دخانی، اطلاعات آموزشی عمومی در مورد مضرات استعمال دخانیات و دود سیگار با استفاده از ظرفیت های موجود در محل به عنوان برخی از معیارهای اخذ گواهی امکان بدون دخانیات ذکر شد.

تاجیک با اشاره به پیشگامی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حمایت از محیط های عاری از دود گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکنون در راستای ایجاد محیط های عاری از دود گام برداشته است.

وی یادآور شد: با ابلاغ این سیاست به بیمارستان های دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه، تعدادی از بیمارستان ها موفق به اخذ این گواهی شدند و برخی از واحدها نیز در حال آماده سازی برای اجرای سیاست هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا