سلامت خانواده

تهدیدات «هسته قدرت» صنعت داروسازی ایران – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان

سلامت جو، شرکت ها و شرکت های بزرگ داروسازی دنیا و کسانی که انحصار برخی داروها را در اختیار دارند; توانسته اند مولکول ها و مواد را آماده کنند موثر است دارو بخور و موفق باش اصولاً چنین شرکت های بزرگی که تولید کننده انحصاری یک یا چند نوع دارو هستند، برای موفقیت ابتدا توانسته اند ماده مورد نظر را تولید کنند. موثر است و ابتدا دارو را امتحان کرده و سپس به تولید محصول نهایی رسیده اند. بنابراین صنعت دارو بدون توجه به تولید مواد اولیه دارویی هرگز نمی تواند در مسیر رشد و توسعه گام بردارد.

صنعت داروسازی ایران در دهه اخیر در این مسیر بسیار موفق بوده و توانسته است از صنعتی وابسته به واردات مواد اولیه دارویی به صنعتی متکی بر تولید دارو تبدیل شود. به طوری که امروزه سهم زیادی در این بخش دارد.

شهریار امید یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان بسته بندی های دارویی، شیمیایی و دارویی گفت: سال ها پیش که سندیکا در حال تاسیس بود شاید همکاران بسیاری در رونق صنعت دارو نقش داشتند. موثر است داروها امیدوارکننده نبودند، اما حوزه مواد اولیه توانست خود را برجسته کند.

وی افزود: صنعت مواد اولیه دارویی یکی از صنایعی است که از صفر شروع به کار کرد و امروزه مولکول های زیادی در تولید دارو ساخته می شود که نشان از پیشرفت و ارتقای جایگاه صنعت مواد اولیه دارویی در کشور دارد.

امید گفت: امروز در نقطه ای هستیم که صنعت مواد اولیه در حال تعمیق است. زیرا جهان آینده با چالش کمبود منابع مواجه خواهد شد. در حالی که منابع کافی داریم و این مهم است، مزیت کشور ما خواهد بود.

وی افزود: باید بتوانیم با قدرت های تولید کننده مواد اولیه دارویی در دنیا رقابت کنیم و البته راه آسانی هم نخواهد بود.

با نگاهی به صنعت داروسازی در کشور با این واقعیت روبرو هستیم که پیچیده ترین مولکول های دارویی در داخل کشور تولید می شود و برای موفقیت بیشتر باید تولید دارو را عمیق تر کنیم.

تولید مواد اولیه دارویی به صورت زنجیره ای بوده و نیاز به کمک دارد تا از واردات محصولات مشابه به داخل جلوگیری شود.

صنعت داروسازی کشور به شرط حمایت می تواند در تولید پیچیده ترین مولکول های دارویی با سایر کشورها رقابت کند. در این میان واردات موازی و قیمت گذاری دستوری صنعت داروسازی را آزار می دهد.

فرامرز طحنانی رئیس هیات مدیره سندیکای تولیدکنندگان بسته بندی دارویی، شیمیایی و دارویی با اشاره به تاثیر شرکت های چند ملیتی در بخش های مختلف و صنعت داروسازی کشور گفت: اگر آمار ارزی دارو را بررسی کنیم. واردات، شاهد خواهیم بود که در دو سال گذشته 1.5 میلیارد دلار ارز برای واردات دارو اختصاص یافته است.

وی افزود: متاسفانه 50 درصد از ارزش کل بازار دارویی کشور را 10 درصد داروهای برند وارداتی تشکیل می دهد.

اختراعی با عنوان این مقاله در زمینه تولید مواد موثر است ما شرایط خوبی برای دارو داریم تا زمانی که شوک نگیرد، گفت: چرا برای واردات یک دارو 45 میلیون دلار ارز می دهیم در حالی که همان دارو 10 تولیدکننده داخلی دارد.

در عین حال شهریار امید یکی از اعضای هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارویی گفت: تنها 10 درصد مردم قدرت خرید داروهای مارک دار را دارند.

در ادامه صابر نامی از اعضای هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان دارویی افزود: متاسفانه جایگاه صنعت دارو موثر است پزشکی در کشور مغفول مانده است.

وی گفت: برای قیمت گذاری مواد اولیه دارویی بارها با سازمان غذا و دارو جلساتی داشته ایم تا به فرمولی قابل ارائه و منصفانه با تولیدکننده برسیم.

با نگاهی به گزارش های مستند صنعت داروسازی در کشور متوجه می شویم که بیش از 70 درصد مواد اولیه دارویی در داخل کشور تولید می شود و داروهای ایرانی از نظر اثربخشی با نمونه های خارجی برابری می کند و باید حمایت و سرمایه گذاری صورت گیرد. به سمت تولید داخلی

متاسفانه مواد موثر است داروهای وارداتی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما تولیدکنندگان داخلی مواد اولیه دارویی باید 10 درصد مالیات بر ارزش افزوده بپردازند.

رئیس هیئت مدیره سندیکای تولیدکنندگان بسته بندی دارویی، شیمیایی و دارویی درباره جایگاه صنعت داروسازی کشور گفت: هیچ کشوری در منطقه وجود ندارد که از نظر تولید دارو در جایگاه ایران باشد. و مواد اولیه دارویی.”

در چنین شرایطی که صنعت داروسازی کشور از پشتوانه قوی در تولید مواد دارویی برخوردار است و می تواند در صنعت داروسازی با کشورهای قدرتمندی مانند هند و چین رقابت کند; بهتر است در راستای حمایت از تولیدکنندگان دارویی در کشور گام های بیشتری برداشته شود. در این میان سازمان غذا و دارو به عنوان نهاد بالادستی این صنعت؛ او باید بتواند به گونه ای سیاست گذاری کند که صنعت داروسازی بدون دغدغه تولید را سرلوحه برنامه های خود قرار دهد.

حوزه تولید دارو را می توان «هسته قدرت» صنعت داروسازی کشور دانست که باید به دور از هرگونه تهدیدی باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا