اخبار سلامت

آن چه باید از “تب دنگی” بدانید/علائم و راه تشخیص بیماری

به گزارش خبرنگار اجتماعی سلامت جو ، در چند روز گذشته رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از شناسایی موارد ابتلا به تب دنگی در برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و خلیج فارس ابراز نگرانی کرده است. از هموطنان خود درخواست کرد که اخیراً به آنجا سفر نکنند. کشورها و دارای علائم بیماری در مدت 10 روز پس از بازگشت از سفر، باید در اسرع وقت به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی محل سکونت خود مراجعه کنند.

تب دنگی یا تب دنگی چیست؟

دنگی توسط پشه ها پخش می شود. این پشه ها در نزدیکی محل سکونت انسان ها زندگی می کنند و رشد می کنند. هنگامی که پشه فردی را که به ویروس دنگی مبتلا شده است نیش می زند، این ویروس وارد بدن پشه می شود. سپس وقتی پشه آلوده فرد دیگری را نیش می زند، ویروس وارد جریان خون آن فرد می شود.

علت تب دنگی چیست؟

سفر به مناطق گرمسیری یا زندگی در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری خطر ابتلا به ویروس دنگی را افزایش می دهد. مناطق ویژه ای که ساکنان آن در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند عبارتند از آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام غربی، آمریکای لاتین و کارائیب.

علائم تب دنگی چیست؟

  • ضایعات پوستی
  • درد عضلات، استخوان و مفاصل
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تورم غدد لنفاوی
  • درد پشت چشم
  • سردرد

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر در گذشته در منطقه‌ای بوده‌اید که تب دنگی در آن رخ داده است و علائمی مانند درد شدید شکم، استفراغ، مشکل در تنفس یا خونریزی از بینی، لثه‌ها دارید، با 115 تماس بگیرید یا به نزدیک‌ترین بیمارستان و بخش اورژانس مراجعه کنید. .

اگر دچار تب یا علائم نوع خفیف تب دنگی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

راه تشخیص بیماری دنگی

تشخیص تب دنگی می تواند دشوار باشد زیرا علائم و نشانه های آن را می توان به راحتی با سایر بیماری ها مانند مالاریا اشتباه گرفت. پزشک شما احتمالاً در مورد سابقه پزشکی و سفر شما سؤال خواهد کرد. حتماً سفرهای بین‌المللی را به‌طور دقیق برای پزشک خود شرح دهید، از جمله کشورهایی که به آن‌ها سفر کرده‌اید و تاریخ سفرتان، و همچنین هرگونه تماسی که ممکن است با پشه‌ها داشته باشید. برخی از نتایج آزمایشگاهی می‌توانند شواهدی از ویروس دنگی را شناسایی کنند، اما نتایج آزمایش معمولاً برای تصمیم‌گیری مستقیم برای درمان خیلی دیر در دسترس است.

عوارض تب دنگی

اگر به شکل شدید دنگی مبتلا شوید، می تواند به کبد، قلب یا ریه ها آسیب برساند. فشار خون فرد نیز ممکن است افزایش یابد.

روش درمان تب دنگی چیست؟

درمان خاصی برای دنگی وجود ندارد. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که مایعات زیادی بنوشید تا از کم آبی بدن ناشی از استفراغ و تب بالا جلوگیری کنید. هنگامی که از تب دنگی رنج می برید، مراقب علائم و نشانه های کم آبی باشید.

راه پیشگیری از تب دنگی چیست؟

کنترل جمعیت پشه Aedes و جلوگیری از قرار گرفتن در معرض ناقل بیماری در پیشگیری از این بیماری بسیار مهم است. اگر شما زندگی می کنید یا به منطقه ای سفر می کنید که دنگی در آن شایع است، بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری اجتناب از قرار گرفتن در معرض پشه های ناقل بیماری است.

این راهکارها همچنین ممکن است به کاهش خطر ابتلا به این بیماری از طریق نیش پشه کمک کند:

  1. در مکان های دارای تهویه مطبوع بمانید.
  2. لباس محافظ بپوشید: زمانی که به مناطق آلوده به پشه می روید، پوشیدن پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، جوراب و کفش برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری موثر است.
  3. از مواد دافع پشه استفاده کنید: مواد دافع حشرات مانند پرمترین را می توان روی لباس، کفش، وسایل کمپینگ یا تخت اسپری کرد. همچنین می توانید از لباس های آغشته به پرمترین استفاده کنید.
  4. کنترل زیستگاه پشه ها: پشه های حامل ویروس دنگی معمولا در اطراف خانه ها زندگی می کنند و از آب راکد و اقلامی مانند لاستیک های فرسوده ماشین برای تخم گذاری استفاده می کنند. شما می توانید جمعیت پشه ها را با از بین بردن زیستگاه هایی که پشه ها در آن تخم می گذارند کنترل کنید. حداقل هفته ای یکبار ظروف را با آب راکد خالی و تمیز کنید. ظروف گیاهان، ظروف مورد استفاده برای آبیاری حیوانات و گلدان های گل و مخازن آب راکد را تمیز نگه دارید.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا