سلامت خانواده

تنش در خط مرزی؛ چرا درگیری بین مصر و اسرائیل مهم است؟

اقتصاد آنلاین – محمد بیات; روز 19 اردیبهشت با حرکت تانک ها و خودروهای زرهی ارتش اسرائیل به سمت نوار مرزی و اشغال محور فیلادلفیا، مرز رفح به عنوان تنها گذرگاه زمینی کمک های بشردوستانه به غزه بسته شد! مقامات اسرائیلی پس از استقرار در این منطقه مدعی کشف 20 تونل قاچاق اسلحه شدند. جالب است بدانید که مسئولان دو طرف یکدیگر را مقصر و عامل اصلی بسته شدن این نقطه حیاتی می دانند. تل آویو معتقد است که مصر برخلاف توافق کمپ دیوید و قرارداد 2005، به تعهدات مرزی خود برای جلوگیری از قاچاق تسلیحات انسانی به نوار غزه عمل نکرده است. بنابراین، رژیم حق دارد با استقرار نیروهای خود در این نوار مرزی، شریان انتقال سلاح به منطقه را متوقف کند. در طرف مقابل، مقامات قاهره ضمن رد ادعای طرف اسرائیلی مدعی شده‌اند که در سال‌های اخیر صدها تونل مخفی قاچاق اسلحه را در صحرای سینا منهدم کرده‌اند و با ایجاد پنج لایه حفاظتی، عملاً از انتقال آن جلوگیری کرده‌اند. هرگونه سلاح یا مواد منفجره به غزه. مقامات دولت السیسی اعلام کردند تا زمانی که رفح توسط نیروهای فلسطینی اداره نشود، گذرگاه را باز نخواهند کرد. در پاسخ به این درخواست، تل آویو درخواست قاهره را به شرط استقرار نیروهای بین المللی پذیرفته است.

استقرار تانک های اسرائیلی در نوار مرزی رفح

بازگشت سوزن قطب نما تحولات غزه به سمت «تفاهم» و بازگشایی گذرگاه رفح حکایت از تشدید فشارهای بین المللی دارد. به خصوص آمریکا بر سر تل آویو و قاهره است. به گزارش «تایمز اسرائیل»، قرار است در نشست سه جانبه مقامات اسرائیلی-مصری با میانجیگری دولت آمریکا، موضوع آینده وضعیت مرزی غزه مورد بررسی قرار گیرد. ظاهرا این نشست در قاهره برگزار شده و نماینده طرف آمریکایی تری ولف، مدیر ارشد خاورمیانه در شورای امنیت ملی کاخ سفید خواهد بود. یکی از ایده های برجسته برای حل این مناقشه مرزی، استقرار نیروهای فلسطینی خارج از جنبش حماس در نوار مرزی و مدیریت موقت گذرگاه رفح پس از خروج ارتش اسرائیل است. برخی تحلیلگران معتقدند که اضافه شدن طرف آمریکایی به مذاکرات قاهره و تل آویو با هدف متقاعد کردن مقامات مصری برای تشدید کنترل مرزها و حتی ساخت دیواری مشابه دیوار بین اسرائیل و غزه است.

تنش در خط مرزی؛ چرا درگیری بین مصر و اسرائیل مهم است؟

شهادت یک سرباز مصری در درگیری با نظامیان صهیونیست

مهمترین ترس مصر در مسیر بازگشایی گذرگاه و همکاری امنیتی با آمریکا و اسرائیل، واکنش احتمالی افکار عمومی است. مردم مصر صرف نظر از دیدگاه های «اسلامی»، «پان عربی» و حتی تکنوکرات، نگاهی بسیار قوی و پایدار به آرمان فلسطین و «تهدید وجودی» رژیم صهیونیستی دارند. شاید اگر کمک های مالی-تسلیحاتی واشنگتن به ارتش مصر نبود، قاهره از وضعیت ایجاد شده در جنگ غزه برای جلب افکار عمومی استفاده می کرد و تلاش می کرد قهرمان نبرد با اسرائیل در خاورمیانه و جهان شود. جهان اسلام. درگیری هفته گذشته نیروهای مرزی مصر با رژیم صهیونیستی که منجر به شهادت یک مرزبان مصری شد، نشان از ادامه تنفر مردم سرزمین اهرام از «فرعون جدید» و حساسیت مقامات مصری دارد. در مورد عبور اسرائیل از خطوط قرمز

تنش در خط مرزی؛ چرا درگیری بین مصر و اسرائیل مهم است؟

بایدن با ارائه طرحی جدید به دنبال برقراری آتش بس در غزه است

فراتر از تحولات جاری در رفح، دولت بایدن در نظر دارد یک طرح جامع سه مرحله ای برای توقف جنگ در غزه، تبادل اسرا و ارسال کمک های بشردوستانه از مرز مشترک غزه و مصر ارائه کند. مرحله اول این طرح شش هفته است و قرار است در این مدت آتش بس کامل برقرار شود. در این مرحله ارتش اسرائیل از مناطق پرجمعیت عقب نشینی کرده و ساکنان شمال غزه اجازه بازگشت به خانه های خود را خواهند داشت. روزانه 800 کامیون حامل کمک های بشردوستانه وارد غزه می شود. مهم ترین اتفاق در مرحله اول آتش بس، آزادی تعدادی از اسرای اسرائیلی در مقابل چشم صدها هزار اسیر فلسطینی است. در مرحله دوم، روند تبادل اسرا تکمیل شده و در نهایت طرفین بازسازی عمده نوار غزه را آغاز خواهند کرد. اجرای طرح بایدن این امکان را برای نتانیاهو فراهم می کند تا از فشار افکار عمومی، همسایگان عرب و سازمان های بین المللی خارج شود تا بدون ارائه تضمین قابل توجهی برای توقف جنگ در منطقه، برای دور نهایی پاکسازی غزه آماده شود. در حالی که بایدن از جامعه جهانی می خواهد که حماس را برای موافقت با این بسته پیشنهادی تحت فشار قرار دهد، تل آویو تعهد خاصی برای پایان دادن به جنگ و پذیرش حماس در آینده سیاسی فلسطین نداده است!

پیشنهاد اخیر بایدن بدون درک تشدید تنش مرزی بین اسرائیل و مصر، قضاوت دادگاه لاهه و تشدید احساسات ضد اسرائیلی در سراسر جهان قابل درک نیست. تاکید نتانیاهو و اعضای کابینه اش بر ادامه جنگ تا نابودی حماس نظم آمریکا را در منطقه هند و اقیانوس آرام به خطر انداخته است. اگر اسرائیل نتواند پاسخ روشن و جامعی به آینده غزه و دولت فلسطین در مرحله بالاتر بدهد، کشورهای عربی ممکن است از نظم آمریکا فاصله بگیرند و وارد زنجیره ارزش چین و روسیه شوند. مذاکرات چین و عربی در پکن و تاکید بر لزوم پایان دادن به جنگ غزه، نبض روشنی برای دولتمردان آمریکایی در مورد نتیجه نهایی درگیری فلسطین است. اولین پیامد دور شدن واشنگتن از مدار کشورهای عربی، تشدید تنش های سنتی بین مصر، اردن و سوریه و انزوای اتحاد استراتژیک غرب در شرق مدیترانه خواهد بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا