بارداری

افزایش زمان انتظار برای بارداری در سیگاری‌ها / بهترین زمان ترک سیگار

به گزارش سلامت جو به نقل از ایسنا، دکتر آتنا بهفروز، متخصص زنان و زایمان و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مضرات سیگار گفت: مصرف نیکوتین به صورت استنشاقی یا سیگار بسیار رایج است. اما در اشکال دیگر مانند آدامس، سیگار الکترونیکی و یا قلیان نیز استفاده می شود زیرا مضرات و مضرات همه این اشکال در باروری، بارداری و جنین یکسان است.

بهفروز با بیان اینکه به طور کلی سیگار خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، ریوی، فشار خون، سرطان ریه و افزایش احتمال مرگ را افزایش می دهد، به تشریح اثرات مضر آن در زمینه باروری و بارداری پرداخت.

وی افزود: اگرچه مصرف 10 نخ سیگار یا بیشتر در روز به عنوان یک عادت یا اعتیاد به سیگار تعریف می شود، اما باید بدانیم که مصرف حتی یک نخ سیگار در روز نیز عوارضی را به همراه دارد و هر چه میزان مصرف روزانه بیشتر باشد، عوارض ناشی از آن بیشتر می شود. قطعا افزایش خواهد یافت .

این استادیار با اشاره به عوارض ناشی از استنشاق دود دست دوم، خاطرنشان کرد: دود دست دوم دودی است که اطرافیان فرد سیگاری به دلیل معاشرت با وی استنشاق می کنند و عوارضی مشابه خود فرد سیگاری ایجاد می کند. .

به گفته وی، اگر همسر غیر سیگاری سیگار بکشد; در نتیجه قرار گرفتن در معرض دود سیگار، فرد غیرسیگاری احساس می کند که خود سیگار کشیده است و مانند یک فرد سیگاری تمام عوارض ناشی از سیگار را تجربه می کند.

بهفروز با اشاره به تاثیر استعمال دخانیات در کاهش نرخ باروری گفت: وضعیت باروری زنان و مردان سیگاری نسبت به افراد غیر سیگاری کاهش می یابد و این افراد کاهش نرخ باروری را تجربه می کنند.

وی با اشاره به افزایش زمان انتظار برای موفقیت در بارداری در افراد سیگاری، افزود: اگر زمان مورد انتظار برای رسیدن به بارداری برای یک زوج سالم حدود یک سال تلاش بدون استفاده از روش های پیشگیری از بارداری باشد، عدم موفقیت در بارداری در افراد سیگاری در این دوران زمان محتمل است

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، سیگار باعث کاهش کیفیت تخمک گذاری در زنان و کیفیت اسپرم در مردان می شود. همچنین بر هورمون های مردانه تأثیر می گذارد و باعث کاهش نسبی سطح تستوسترون افراد سیگاری می شود.

بهفروز یادآور شد: سیگار کشیدن باعث پیری تخمدان خانم ها می شود به گونه ای که مثلا کیفیت تخمدان خانم 30 ساله سیگاری با خانم 40 ساله یکسان است، ذخیره تخمدان او می باشد. همچنین کاهش یافته و مشکلات ناباروری برای آنها به وجود می آید.

این متخصص زنان و زایمان بیمارستان مهدیه توصیه کرد: زوجین از لحظه تصمیم به بچه دار شدن و باردار شدن حتما سیگار را ترک کنند.

عوارض سیگار در دوران بارداری

این استادیار دانشگاه با بیان اینکه سیگار احتمال تمام عوارض نامطلوب بارداری را افزایش می دهد، گفت: احتمال مرگ داخل رحمی جنین در دوران بارداری در این افراد 50 درصد افزایش می یابد و احتمال سقط جنین به طور نسبی افزایش می یابد.

به گفته وی، افزایش دو تا پنج برابری احتمال پارگی زودرس کیسه آب، افزایش بیش از 3.5 برابری احتمال جدا شدن جفت یا جدا شدن جفت و افزایش دو تا سه برابری در احتمال تولد نوزاد با وزن کمتر از 2500 گرم از جمله عوارض استعمال دخانیات توسط مادر است. باردار است

بهفروز، زایمان زودرس زیر 32 هفته، بستری شدن نوزاد در NICU، عفونت های مکرر نوزاد و بستری در بخش های ویژه، اختلال در بلوغ ریه نوزاد، خونریزی مغزی جنین، روحی و روانی. بیماری ها، کاهش توانایی یادگیری در آینده و غیره از دیگر پیامدهای سیگار کشیدن در دوران بارداری است.

به گفته وی زایمان زودرس و عوارض ناشی از مصرف دخانیات در دوران بارداری عوارض روحی و روانی و هزینه های هنگفتی را برای خانواده ها به همراه خواهد داشت.

اثرات سیگار بر نوزادان

این استادیار با اشاره به مضرات سیگار بر نوزادان مادران سیگاری گفت: معمولا احتمال مرگ ناگهانی در نوزادان مادران سیگاری افزایش می یابد. این نوزادان بسیار حساس، بی قرار و مضطرب هستند.

به گفته وی، عوارض سیگار در بزرگسالی نوزادان مادران سیگاری را نیز تهدید می کند. این عوارض دیررس ممکن است فرزندان مادران سیگاری را 40 تا 50 سال پس از تولد تحت تأثیر قرار دهد و آنها را دچار اختلالات خلقی و دیابت نوع 2 کند.

بهترین زمان برای ترک سیگار

بهفروز تاکید کرد: هر چه زودتر سیگار را ترک کنید برای حفظ سلامت عمومی انسان بهتر و مفیدتر است. ترک سیگار در خانمی که تصمیم به بارداری دارد، کیفیت تخمدان ها را افزایش می دهد و از کاهش ذخیره تخمدان جلوگیری می کند. ترک سیگار در مردی که قصد پدر شدن دارد نیز کیفیت اسپرم و هورمون های مردانه را به حالت عادی برمی گرداند و می تواند زودتر پدر شدن را تجربه کند.

این استادیار دانشگاه به افرادی که قصد بچه دار شدن دارند و می خواهند در آینده پدر و مادر شوند توصیه کرد هر چه زودتر سیگار را ترک کنند.

بهفروز تاکید کرد: منظور از ترک سیگار فقط سیگار نیست، بلکه هرگونه استفاده از نیکوتین اعم از سیگار، آدامس، سیگار الکترونیکی، قلیان و… باید قطع شود تا وضعیت سلامت به حالت عادی برگردد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، زنان سیگاری با اطلاع از بارداری خود هر چه سریعتر زیر نظر متخصص زنان و روانپزشکی سیگار را ترک کنند. اگر در سه ماهه اول بارداری سیگار را ترک کنید عوارض آن در بارداری کاهش می یابد و هر چه به تعویق بیفتد شاهد بروز عوارض ذکر شده خواهیم بود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه با تاکید بر ترک کامل سیگار در دوران بارداری گفت: نتایج بررسی ها نشان می دهد که کاهش سیگار روزانه مادران باردار تاثیر چندانی نداشته و همچنان عوارضی را در نوزاد و جنین ایجاد می کند.

بهفروز در پایان سخنان خود توصیه کرد: مادران باردار سیگاری هر چه زودتر و در سه ماهه اول بارداری مصرف نیکوتین را قطع کنند و برای این منظور پزشک داروهای جایگزین را برای مادر تجویز می کند تا عوارض ترک سیگار را کاهش داده و باعث شود ترک کردن برای او راحت تر است

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا