بیشتر برنامه های سیستم بهداشتی در مواجهه با بیماری است – آژانس خبری مهر | اخبار ایرانی و جهانی

به نقل از خبرگزاری مهر به نظر می رسدعباس ابادی بر لزوم ایفای نقش فعال تر دانشگاه ها در حل مشکلات بومی و حرکت به سمت عدم تمرکز تصمیمات ملی ، تأکید کرد و بر وضعیت علمی ، اجتماعی و آموزشی اعضای هیئت علمی تأکید کرد.
وی ضمن قدردانی از تلاش اعضای هیئت علمی و نقش آموزشی و تخصصی آنها در سیستم بهداشت ، وی گفت: “هیچ یک از ما نمی توانیم تمام مشکلات سیستم بهداشتی و کشور را به تنهایی حل کنیم ، اما سهم و مسئولیت هر یک از ما غیرقابل انکار است.” دانشگاه ها باید راه حل های مؤثر و اجرا را برای چالش های بهداشت ارائه دهند و منتظر نسخه های متمرکز تهران نباشند تا متناسب با بافت و ظرفیت های مادری خود باشند.
ابادی با اشاره به چالش های معیشت اعضای هیئت علمی ادارات علوم اساسی و بالینی ، افزود: “افزایش حقوق و بهبود وضعیت معیشت اعضای هیئت علمی ، به ویژه بازنشستگان ، در دستور کار وزارت بهداشت و مشاوره در کشور قرار دارد ، اما همه دیدگاه ها باید در مرکز متمرکز شوند.”
معاون وزیر پرستاری وزارت بهداشت ، با اشاره به آئین نامه دانشکده مستقر در بالین ، گفت: “سال بعد ، چگونگی گذراندن دو درصد از تعرفه های پرستاری در زمینه آموزش و توانمندسازی به عنوان شاخص عملکرد بخش آموزش و توسعه دانشگاه و کالج ها باید در این مکان دنبال شود.”
وی با اشاره به سهم کم آموزش در سیستم تعرفه بالینی ، گفت: اگرچه آئین نامه پیش بینی هایی برای تحصیلات متعلق به دانشکده مبتنی بر دانشکده داشته است ، اما آنها کمتر تولیدی بوده اند. با اصلاح روندها و تقویت مکانیسم های نظارت ، ما در تلاش هستیم تا عدالت بیشتری را در توزیع منابع آموزشی ایجاد کنیم.
ابدی با اشاره به نسبت نامتوازن استاد به دانش آموز در زمینه پرستاری (1 تا 1) اظهار داشت: افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری بدون توسعه زیرساخت ها و استخدام دانشکده ، فشار مضاعف بر کارکنان آموزشی وارد کرده است. امروز بیش از 6000 دانشجوی پرستاری سالانه در این کشور پذیرفته می شوند ، اما هیچ جذابیتی برای عضویت در دانشکده ها وجود ندارد.
وی افزود: “حقوق کم ، عدم مزیت رقابتی و برخی از ناسازگاری های اداری ، جذب و حفظ اعضای هیئت علمی پرستاری را دشوار کرده است.” اصلاحات ساختاری و مشوق های منطقی باید برای پایداری علمی این زمینه آسفالت شود.
معاون وزیر پرستاری وزارت بهداشت نقش مسئولیت اجتماعی اعضای هیئت علمی را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: “مهمترین دارایی ما به عنوان معلمان بهداشت اعتماد مردم است.” این اعتماد به نفس نباید با کاهش کیفیت آموزش یا رفتارهای غیراخلاقی در مواجهه با چالش های معیشت تضعیف شود.
وی ادامه داد: وظیفه ما فقط ارائه آموزش در کلاس نیست. در عوض ، ما باید با برقراری ارتباط بین دانش و عمل ، در مسیر ارتقاء سبک زندگی افراد و کاهش بیماری ها قدم برداریم. تبدیل پایان نامه های دکترا به پروتکل های اجرایی و طرح های میدانی نمونه ای از چنین تلاش هایی است که باید تقویت شود.
ابدی با اشاره به دیدگاه صرفاً با محوریت سیستم بهداشتی کشور ، گفت: “بیشتر برنامه های ما مبتنی بر این بیماری است نه پیشگیری.” دانشگاه ها باید در اصلاح این رویکرد و توجه ویژه به آموزش سالم زندگی ، کاهش ارجاع درمانی و ارتقاء سلامت اجتماعی نقش داشته باشند.
سرانجام ، وی بر لزوم حفظ عزت حرفه ای و تقویت سرمایه فرهنگی و اجتماعی آنها تأکید کرد و گفت: “اگر می خواهیم نقش موثری در جامعه ایفا کنیم ، باید به مردم و مسئولیت اجتماعی خود فکر کنیم و برای جلوگیری و کاهش رنج و بیماری در جامعه حرکت کنیم.”