سلامت خانواده

این 6 ماده غذایی آلرژی زا هستند

الهه جعفرزاده: علائم آلرژی غذایی ممکن است از چند دقیقه تا چند ساعت یا حتی چند روز پس از مصرف یک غذای حساسیت زا ظاهر شود. تورم زبان، دهان یا صورت، مشکل در تنفس، افت فشار خون، استفراغ، اسهال، بثورات و خارش پوست برخی از این علائم هستند. در موارد شدید، آلرژی غذایی می تواند باعث آنافیلاکسی شود. که یک واکنش آلرژیک جدی است و ممکن است منجر به مرگ شود. آنافیلاکسی معمولاً با علائمی مانند ضایعات پوستی، خارش، تورم گلو و فشار خون پایین همراه است. علل شایع آنافیلاکسی شامل نیش حشرات، غذاها و برخی داروها است.

کدام غذاها حساسیت زا هستند؟

1. شیر گاو

آلرژی به شیر گاو یکی از شایع ترین آلرژی های دوران کودکی است که ۲ تا ۳ درصد از نوزادان و کودکان نوپا را مبتلا می کند. حدود 90 درصد از کودکان زیر 3 سال به این ماده حساسیت دارند. در بزرگسالان نیز شایع است، اما به میزان کمتر.

2. گندم

آلرژی به گندم یک واکنش آلرژیک به پروتئین های موجود در گندم است. این آلرژی ممکن است علائمی مشابه بیماری سلیاک و عدم تحمل غذایی مانند حساسیت به گلوتن غیر سلیاک ایجاد کند. واکنش های آلرژیک به پروتئین می تواند شدید و گاهی کشنده باشد. بیماری سلیاک نیز در صورت عدم تشخیص می تواند منجر به مرگ شود. افراد مبتلا به بیماری سلیاک یا حساسیت به گلوتن غیر سلیاک باید از گندم و سایر غلات حاوی پروتئین گلوتن خودداری کنند.

این 6 ماده غذایی حساسیت زا هستند

3. آجیل درختی

آلرژی به آجیل درختی حساسیت به برخی از آجیل ها و دانه های درختی است. برخی از نمونه های آجیل درختی عبارتند از: بادام، پسته، آجیل کاج و گردو. اگر به هر نوع آجیل درختی حساسیت دارید، بهتر است از تمام آجیل های درختی و محصولات غذایی ساخته شده با این آجیل خودداری کنید. آلرژی به یک نوع آجیل درختی خطر ابتلا به آلرژی به انواع دیگر آجیل درختی را افزایش می دهد.

این 6 ماده غذایی آلرژی زا هستند

4. سویا

آلرژی به سویا به دلیل وجود پروتئین در این ماده غذایی ایجاد می شود. بنابراین، تمام محصولات مشتق شده از سویا مانند شیر سویا و سس سویا نیز حساسیت زا هستند. از آنجایی که سویا در بسیاری از غذاها یافت می شود، خواندن برچسب مواد غذایی مهم است. مانند سایر آلرژی ها، تنها راه برای درمان آلرژی به سویا اجتناب از آن است.

این 6 ماده غذایی آلرژی زا هستند

5. بادام زمینی

مانند آلرژی به آجیل درختی، حساسیت به بادام زمینی نیز بسیار شایع است و می تواند باعث واکنش های آلرژیک شدید و حتی مرگ شود. علت اصلی حساسیت به بادام زمینی ناشناخته است. با این حال، افرادی که سابقه خانوادگی آلرژی به بادام زمینی دارند ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

این 6 ماده غذایی آلرژی زا هستند

6. کنجد

در سال 2021، سازمان غذا و داروی ایالات متحده کنجد را رسما به عنوان یک ماده حساسیت زا غذایی معرفی کرد. تحقیقات نشان می دهد که واکنش آلرژیک به کنجد ممکن است در افرادی که به بادام زمینی و آجیل درختی حساسیت دارند نیز رخ دهد.

این 6 ماده غذایی آلرژی زا هستند

بیشتر بخوانید:

5 راه برای تسکین علائم آلرژی فصلی

این ماده را از رژیم غذایی خود حذف کنید / تیرامین چیست؟

قهوه بنوشید اما نه با این شرایط!

آخرین وعده غذایی را چه زمانی بخوریم؟/ اعلام 5 دلیل علمی

منبع: خط سلامت

۴۷۲۳۲

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا