سلامت خانواده

6 دلیل مهم برای سخت بیدار شدن

به گزارش آنلاین، اگر شما هم احساس می کنید که بیدار شدن از خواب بسیار سخت است و می خواهید با دانستن دلیل سختی بیدار شدن از این وضعیت خلاص شوید، حتما این مقاله را بخوانید.

دلایل سخت برای بیدار شدن

سلامت نیوز در خبری نوشت: اگر هر روز از خود بپرسید که چرا صبح ها نمی توانم از خواب بیدار شوم، احتمالا در این قسمت پاسخ خود را خواهید گرفت. دلیل سختی بیدار شدن ممکن است مشکلاتی مانند اینرسی و کم خوابی یا حتی یک مشکل زمینه ای باشد. بنابراین، باید بدانید چرا سخت از خواب بیدار می شوید و در صورت نیاز مشکل خود را پیگیری کنید.

1. اینرسی خواب

اینرسی خواب احساس گیجی و بی حالی پس از بیدار شدن از خواب است و ممکن است از 30 دقیقه تا چند ساعت طول بکشد. خواب آلودگی، مه مغزی و عدم تمرکز از علائم اصلی اینرسی خواب هستند. علت دقیق اینرسی خواب مشخص نیست و احتمالاً به تغییرات عملکرد مغز در هنگام بیدار شدن مربوط می شود. متأسفانه هیچ راهی برای رفع دائمی اینرسی خواب وجود ندارد، اما خواب کافی در دراز مدت به شما کمک می کند این مشکل را بهتر کنترل کنید. سعی کنید در این زمان فعالیت های آسان انجام دهید و کارهای سخت را به بعد موکول کنید. توجه داشته باشید که اینرسی خواب در افرادی که کمبود خواب دارند یا از اختلالات خواب و مشکلات روانی رنج می برند شدیدتر است.

2. کم خوابی

ممکن است با خود بگویید که این یک دلیل کاملا واضح است، اما بسیاری از افراد کمبود خواب را نادیده می گیرند و به دنبال دلایل دیگری برای بیدار شدن با مشکل می گردند. میزان خواب کافی برای هر فرد با هر سن و جنسیت متفاوت است. با این حال، بزرگسالان باید حداقل 7 ساعت در روز بخوابند. کمبود خواب به مرور زمان ایجاد می شود و تنها راه درمان آن خواب کافی است. به خاطر داشته باشید که کم خوابی علاوه بر اینکه بیدار شدن را سخت می کند، اینرسی خواب را تشدید می کند و باعث کمبود انرژی در طول روز می شود.

3. اختلال در ساعت بیولوژیکی بدن

عدم تطابق بین برنامه خواب و ساعت بیولوژیکی بدن شما ممکن است دلیل مشکل بیدار شدن باشد. ساعت بیولوژیکی مسئول زمان‌بندی فرآیندهای مختلف بدن از جمله ترشح هورمون‌ها و زمان هوشیاری و خواب‌آلودگی در 24 ساعت شبانه‌روز است. بنابراین، اگر برنامه خواب ثابتی نداشته باشید، عملکرد ساعت بدن خود را مختل می کنید. ساعت بیولوژیکی بدن معمولاً در 3 موقعیت در بیدار شدن با مشکل مواجه می شود:

برنامه مدرسه: در دوران بلوغ، تغییر طبیعی در ساعت بیولوژیکی بدن نوجوانان رخ می دهد که باعث می شود شب ها بیدار بمانند و صبح ها سخت از خواب بیدار شوند. برنامه مدرسه معمولاً با این تغییر ساعت بدن نوجوانان همخوانی ندارد و منجر به کمبود خواب در نوجوانان می شود.
برنامه کاری: برنامه کاری افرادی که در شیفت شب کار می کنند یا ساعت کاری آنها چرخشی است، ساعت بیولوژیکی آنها را مختل می کند و خواب آنها را مختل می کند.
جت لگ: هنگام عبور از مناطق زمانی مختلف، زمان می برد تا ساعت بدن شما با شرایط جدید سازگار شود. بنابراین جت لگ مخصوصاً در افرادی که مدت طولانی به مسافرت رفته اند باعث خواب آلودگی بیشتر آنها می شود.

4. اختلالات خواب

اکثر افرادی که از اختلالات خواب رنج می برند نمی توانند به اندازه کافی بخوابند و این مشکل منجر به کم خوابی و مشکل در بیدار شدن می شود. اگر صبح ها آنقدر خواب آلود و بی تمرکز هستید که فعالیت های روزانه تان مختل می شود، بهتر است به پزشک مراجعه کنید. برخی از اختلالات خواب رایج عبارتند از:

آپنه انسدادی خواب؛
بیخوابی؛
پرخوابی؛
سندرم پای بی قرار؛
اختلال حرکت دوره ای اندام؛
نارکولپسی؛
اختلال خواب ریتم شبانه روزی.

5. مشکلات جسمی

برخی از بیماری ها خواب راحت را از شما سلب می کنند و پس از آن به سختی از خواب بیدار می شوید. احساس خستگی و خواب آلودگی از علائم همیشگی بیشتر بیماری هایی است که به دلیل التهاب در بدن ایجاد می شود. برخی از بیماری های رایج که باعث خستگی و خواب آلودگی شما می شوند عبارتند از:

كمر درد؛
آرتروز؛
کم کاری تیروئید؛
فشار خون بالا؛
نارسایی کمبود آهن؛
بیماری قلبی؛
دیابت

6. مشکلات روانی

اگر بیماری جسمی ندارید و به هیچ یک از دلایل ذکر شده مبتلا نیستید، دلیل مشکل بیدار شدن شما ممکن است مشکلات روحی باشد. به عنوان مثال، افرادی که از اختلالات اضطرابی رنج می برند معمولاً خواب با کیفیت و عمیقی ندارند و در طول شب مدام از خواب بیدار می شوند. در ادامه به بررسی برخی از مشکلات روحی که باعث بیدار شدن شما می شود می پردازیم:

افسردگی: بیدار شدن از خواب برای افراد افسرده سخت تر است، زیرا آنها انگیزه لازم برای بلند شدن از رختخواب را ندارند. سایر علائم افسردگی شامل احساس پوچی، ناراحتی مداوم و تغییر در اشتها و برنامه خواب است.
اضطراب: استرس زیاد افراد مضطرب در طول روز مانع از خواب راحت آنها در شب می شود و باعث می شود که شب ها تا دیروقت بیدار بمانند و صبح ها به سختی از خواب بیدار شوند.
اختلال دوقطبی: نوسانات شدید خلق و خوی یکی از علائم ثابت اختلال دوقطبی است که منجر به اختلالات خواب و البته خواب ناکافی می شود.
اختلال عاطفی فصلی: افراد مبتلا به اختلال عاطفی فصلی در شب به سختی به خواب می روند و در طول روز خواب آلود هستند. علائم این افراد ممکن است در فصل زمستان به دلیل کمبود آفتاب بدتر شود و به خواب بیشتری نیاز داشته باشند.
اختلال کمبود توجه و بیش فعالی: زمان خواب افراد مبتلا به ADHD معمولا کوتاه است و این باعث می شود که خواب کافی نداشته باشند.
اختلال استرس پس از سانحه: اختلال خواب یکی از شایع ترین علائم PTSD است و مبتلایان به این اختلال ممکن است در مورد حادثه مذکور کابوس ببینند و در نتیجه خواب باکیفیتی نداشته باشند.

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا