سلامت خانواده

5 توصیه مهم برای سلامت کبد

به گزارش خبرآنلاین، برای اینکه کبد در بدن به درستی عمل کند باید در شرایط بهینه باشد. متأسفانه افراد زیادی هستند که اهمیت داشتن یک کبد سالم را نادیده می گیرند. خوشبختانه، تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند به طور قابل توجهی سلامت کبد را بهبود بخشد. به گفته متخصصان، کبد تنها عضوی است که می تواند خود را بازسازی کند. اگر عفونت یا آسیب کبدی دارید، نگران نباشید. اگر سبک زندگی سالمی داشته باشید و غذاهای مناسب بخورید، کبد شما می تواند خود را درمان کند.

در این مقاله 5 راه برای حفظ سلامت کبد و دفع سموم به شما معرفی می شود:

1) الکل ننوشید

محدود کردن یا حذف کامل الکل می تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت کبد داشته باشد. تقریبا تمام افرادی که الکل زیاد مصرف می کنند دچار کبد چرب می شوند که اولین مرحله بیماری کبدی مرتبط با الکل است. اکثر افراد مبتلا به کبد چرب هیچ علامتی ندارند. این بیماری قابل پیشگیری است و در صورت درمان به موقع قابل جبران است. بهترین درمان برای این بیماری قطع نوشیدن الکل است.

2) داروهای خود را چک کنید

مطمئن شوید که هیچ یک از داروهایی که مصرف می کنید (چه گیاهی و چه شیمیایی) برای کبد شما مضر نباشد. در برخی شرایط، حتی استامینوفن و برخی داروهای سرماخوردگی ممکن است برای سلامت کبد مضر باشند.

3) مدیریت وزن خود را حفظ کنید

اضافه وزن یا چاقی به شدت با بیماری کبد مرتبط است. بنابراین سعی کنید وزن خود را در محدوده سالم و نرمال نگه دارید. بیماران مبتلا به فشار خون و کلسترول بالا، اضافه وزن و دیابت بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کبد چرب هستند.

مطالعات نشان می دهد که کاهش 10 درصدی وزن باعث می شود آنزیم های کبدی بهتر کار کنند و التهاب ناشی از چاقی را کاهش می دهد.

۴) غذاهای غنی از پتاسیم بخورید

مطالعات نشان می دهد که کمبود پتاسیم باعث افزایش اختلالات متابولیک از جمله کبد چرب و دیابت نوع 2 می شود. مقدار توصیه شده روزانه پتاسیم 4700 میلی گرم است. پتاسیم فواید بسیاری برای سلامتی دارد. از جمله: کاهش فشار خون و کلسترول، حفظ سلامت قلب و تقویت عملکرد کبد.

5) قهوه بنوشید و ورزش کنید

بر اساس مطالعات، بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی که حدود دو فنجان قهوه در روز می نوشند، کمتر در معرض خطر ابتلا به فیبروز هستند.

به نظر می رسد ورزش هوازی باعث کاهش چربی در کبد نیز می شود. ورزش در سطوح سنگین و شدیدتر همچنین التهاب کبد (ناشی از چاقی) را کاهش می دهد.

منبع: eatthis

۲۳۳۲۳۳

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا