سلامت خانواده

چه کسی به نتانیاهو شلیک خواهد کرد؟

گزارش کردن اقتصاد آنلاین به گزارش هاشمشری آنلاین، تنش ها در کابینه جنگی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به اوج خود رسیده است. «بنیامین گانتز» تا 18 ژوئن به نتانیاهو مهلت داده است تا بین «تفرقه و وحدت» و همچنین «پیروزی و فاجعه» یکی را انتخاب کند و اولتیماتوم داده است که اگر نتانیاهو به خواسته هایش عمل نکند، از کابینه جنگ استعفا خواهد داد. کابینه جنگی رژیم صهیونیستی پس از 16 مهر تشکیل شد و اختیار تصمیم گیری های کلان از کابینه دولت به این کابینه منتقل شد.
“بنی” کیست؟

گانتز کهنه سرباز نیروهای دفاعی اسرائیل (IDF) است که از سال 2011 تا 2015 به عنوان رئیس ستاد ارتش اسرائیل خدمت کرد. او در سال 2018 وارد عرصه سیاست شد و از آن زمان تاکنون چندین بار به عنوان نخست وزیر نتانیاهو را به چالش کشیده است.

در اواخر سال ۲۰۱۸، در آستانه انتخابات زودهنگام، گانتز یک حزب سیاسی جدید به نام «مقاومت اسرائیل» تشکیل داد و خواستار اصلاحات داخلی شد. برنامه ای که ناظران معتقد بودند با هدف جذب میانه روهای سرخورده از نتانیاهو انجام شده است.

گانتز با یایر لاپید متحد شد تا یک لیست انتخاباتی مشترک به نام “آبی و سفید” تشکیل دهد. انتخاباتی که در آوریل 2019 برگزار شد، برنده مشخصی نداشت و رژیم اسرائیل را مجبور کرد دو بار دیگر در طول سال بعد انتخابات برگزار کند. نتیجه دور سوم انتخابات که در مارس 2020 برگزار شد نیز بی نتیجه بود.

در یک تحول تاریخی، هم یسرائیل بیتنو، یک حزب راست افراطی، و هم فهرست انتخاباتی که نماینده منافع شهروندان فلسطینی رژیم اسرائیل است، از گانتز برای نخست وزیری حمایت کردند.

اما گانتز در آن زمان که همه‌گیری کرونا در حال گسترش بود، با تشکیل یک دولت وحدت اضطراری به رهبری نتانیاهو موافقت کرد. در پی این تصمیم، بخشی از “آبی و سفیدها” به رهبری لاپید از حزب خارج شدند و رهبری مخالفان را به عهده گرفتند. گانتز ابتدا معاون نخست وزیر و وزیر دفاع بود و قرار بود در نوامبر 2021 نخست وزیر شود، اما با فروپاشی «دولت وحدت» در اواخر سال 2021، گانتز نخست وزیر نشد.

زمانی که نفتالی بنت، رهبر ائتلاف وحدت، در سال 2021 موفق شد نتانیاهو را برکنار کند، گانتز را در کابینه جدید به عنوان وزیر دفاع حفظ کرد. زمانی که دولت گسترده اما شکننده بنت در سال 2022 فروپاشید، گانتز تلاش کرد با تشکیل یک فهرست انتخاباتی مشترک به نام وحدت ملی مانع از بازگشت نتانیاهو شود. اما نتانیاهو در انتخابات پیروز شد و روند وقایع به شکل دیگری رقم خورد.

گانتز در اپوزیسیون بود و از منتقدان سرسخت دولت جدید نتانیاهو و تلاش‌های او در سال 2023 برای تغییر قانون اساسی و تصویب قانون اصلاحات قضایی رژیم اسرائیل بود. وی از این طرح به عنوان “کودتای قانونی” با “تاثیر مرگبار بر امنیت ملی” یاد کرد.
رویکرد امنیتی و نظامی بنی گانتز

مواضع سیاسی گانتز اغلب بر امنیت و دفاع متمرکز شده است که نشان دهنده پیشینه نظامی او است. گانتز از یک بازدارندگی نظامی قوی در برابر تهدیدات علیه امنیت رژیم اسرائیل دفاع کرده است.

در رابطه با موضوع فلسطین، گانتز بر خلاف نتانیاهو حمایت خود را از راه حل دو کشوری اعلام کرد و اعلام کرد که رژیم اسرائیل باید برای صلح و امنیت در کنار یک کشور غیرنظامی فلسطینی تلاش کند.

گانتز ضمن انتقاد از رویکرد نتانیاهو در قبال شهرک‌سازی، معتقد است که بلوک‌های بزرگ شهرک‌سازی باید در هر توافق صلح آینده بخشی از اسرائیل باقی بمانند. به طور کلی، مواضع سیاسی بنی گانتز با رویکردی عمل‌گرایانه به مسائل امنیتی و دفاعی می‌نگرد و خواستار گفتگو و سازش در سایر موضوعات از جمله درگیری رژیم اشغالگر اسرائیل و فلسطین و همچنین امور مذهبی است.

گانتز به ویژه در مقایسه با سیاست‌های راست‌گرایانه‌تر نتانیاهو، فردی میانه‌رو در نظر گرفته می‌شود. با این حال، موضع او در مورد تشکیل کشور فلسطین تا حدودی مبهم است.
افزایش محبوبیت رقیب نتانیاهو

محبوبیت گانتز اخیرا افزایش یافته است و نظرسنجی ها نشان می دهد که او در صورت برگزاری انتخابات می تواند نامزد قدرتمندی برای نخست وزیری باشد و همین موضوع باعث شده تا این روزها بیش از هر زمان دیگری محبوبیت داشته باشد و نتانیاهو را عصبی کرده است.

دفتر نتانیاهو پاسخ تندی به تهدید نتانیاهو داده است و اعضای افراطی کابینه وی گفته اند که نتانیاهو نباید به گانتز باج بدهد. در نهایت به نظر می رسد که نتانیاهو باید بین فروپاشی کابینه جنگ توسط بنی گانتز یا خروج متحدان راست افراطی خود از کابینه یکی را انتخاب کند!

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا