اخبار سلامت

وجود 1800 گونه گیاه دارویی بومی در ایران

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، علیرضا زالی در مراسم افتتاحیه اولین کنگره ملی طب ایران که امروز در سال همایش های رازی برگزار شد، برگزاری این کنگره را گشایش فصل های جدیدی دانست. وی در بازتفسیر و شناخت و ترویج طب ایرانی و با اشاره به ضرورت ویرایش و تطبیق طب ایرانی با جامعه امروزی به منظور بهره مندی از این طب در درمان، تشخیص و پیشگیری، اظهار داشت: به منظور بهره مندی از اصالت طب ایرانی. طب ایرانی، باید طب ایرانی را با دیدی عمیق تر شناخت.

وی به مفاهیم فلسفه علم اشاره کرد و اظهار داشت: می گفتند آنچه بشر به عنوان علم می پذیرد، استنباط از حکمت ناب و جهان بینی است. طب ایرانی از ابتدا بر پایه علم بود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی خطاب به پزشکان ایرانی گفت: به خودباوری علمی برسید، اگر شما پزشکان ایرانی از میراث طب ایرانی پاسداری و پاسداری نکنید از برکات آن بی بهره خواهیم ماند.

زالی با بیان اینکه بر اساس مستندات طب ایرانی قدیمی ترین طب جهان است، اظهار داشت: 5 هزار سال پس از طب ایرانی طب مصری و 7500 سال پس از طب ایرانی طب یونانی شکل گرفت، بنابراین طب ایرانی بین 7500 تا 10 هزار سال تخمین زده می شود. خواهد بود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مار نماد سلامتی شناخته شده در جهان است، در حالی که سیمرغ نماد برجسته ایران، طب ایرانی و پزشک ایرانی از قبل از این فرهنگ بوده و در شاهنامه

وی با اشاره به تاسیس اولین دانشگاه آموزشی جهان به نام جندی شاپور در زمان شاپور اول و تکمیل آن در زمان شاپور دوم گفت: این دانشگاه 5 هزار دانشجوی بین المللی داشت و ایران در آن زمان محل پذیرش نخبگان بود. مهاجران کلمه «بیمارستان» نیز از همان زمان ذکر شده است; بیمار به معنای دردناک و استن به معنای مکان فیزیکی است.

وی در ادامه با بیان اینکه از سال 2002 سازمان بهداشت جهانی طب سنتی و مکمل را وارد نظام سلامت کنونی جهانی کرد، افزود: راهبرد 10 ساله سازمان بهداشت جهانی برای ادغام طب سنتی در روش های نوین هر کشور به پایان رسید. سال گذشته و 10 ساله دوم، این برنامه در سال 2025 آغاز خواهد شد.

وی خواستار حضور فعالان طب مکمل و ایرانی در دور دوم این راهبرد شد و گفت: لازم است فعالان طب ایرانی، طب ایرانی را معرفی و در یازدهمین ویرایش ICD (طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها) قرار دهند. سازمان بهداشت جهانی.

به گفته زالی، از 194 کشور جهان، 113 کشور به طور رسمی داروی بومی خود را وارد نظام سلامت کرده اند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: این ظرفیت در کشور نباید نادیده گرفته شود. 8000 گونه گیاهی در ایران وجود دارد که از این تعداد 2300 گونه دارویی و 1800 گونه دارویی صد در صد بومی ایران هستند و مشابه خارجی ندارند.

زالی ادامه داد: آویشن ایرانی بهترین کیفیت را دارد اما کشورهایی مانند فرانسه، اسپانیا، پرتغال، مراکش و ترکیه در صدر صادرات این گیاه قرار دارند. همچنین اسطوخودوس ایرانی بالاترین اثربخشی را دارد. باید از این ظرفیت ها استفاده کرد و طب ایرانی را به دنیا معرفی کرد.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا