بهداشت و درمان

افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی، ریوی و سرطان با استفاده از سیگار الکترونیکی

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت (تابنا)، بهزاد ولی زاده درباره تولید و مصرف فرآورده های جدید دخانی گفت: یکی از ترفندهای صنعت دخانیات، معرفی محصولات جدید دخانی مانند سیگار الکترونیکی، بخار زا است. سیستم های (ویپ) و سیستم های گرمایش تنباکو. به عنوان یک محصول بی خطر است.

وی افزود: جوانانی که برای اولین بار محصولات دخانی را به دلیل گمراهی ها و ترفندهای صنعت دخانیات تجربه می کنند، به راحتی به نیکوتین وابسته شده و مصرف کننده دائمی مواد دخانی می شوند.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای حفظ جوانان از آسیب ها و آسیب های ناشی از مصرف دخانیات ممنوعیت کامل تبلیغات است، تصریح کرد: صنعت دخانیات استفاده از روش های مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعم های مختلف و متنوع و تبلیغات گسترده در سریال های تلویزیونی جوانان را فریب می دهد.

ولی زاده با بیان اینکه بازارهای فروش محصولات دخانی جوانان و نوجوانان را به دام می اندازد و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات جان خود را از دست می دهند، گفت: صنعت دخانیات سالانه ده ها میلیارد دلار در سراسر دنیا برای تبلیغات و هزینه های تبلیغاتی هزینه می کند. فروش بازار محصولات کشنده آنها هزینه دارد و فعالیت ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف کنندگان است.

سیگارهای الکترونیکی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی، ریوی و سرطان

وی با بیان اینکه استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص که توسط جوانان در محصولات تنباکو و نیکوتینی استفاده می شود، عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از این محصولات است، تصریح کرد: تبلیغ محصولات جایگزین به عنوان کم خطرتر و کم ضررتر یا پاک تر به جای معمولی. سیگار یکی دیگر از ترفندهای صنعت دخانیات است.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب رساندن به کیسه های هوایی ریه خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد و هیچ نوع تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی نیست. برای سیگار

ولی زاده خاطرنشان کرد: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، فرآورده های حرارتی ویپ و سیگار بدون دود خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی و ریوی را افزایش می دهد و باعث ایجاد سرطان های دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده می شود.

وی ادامه داد: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، ویپ و فرآورده های گرم کننده سیگار بدون دود باعث بیماری های لثه و پوسیدگی و از دست دادن دندان می شود. محصولات جدید تنباکو حاوی نیکوتین هستند و بسیار اعتیاد آور هستند.

آسیب های زیست محیطی دخانیات

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک موجود در ته سیگار و ضایعات سیگارهای الکترونیکی را یکی از عوامل آلودگی محیط زیست اعلام کرد و تصریح کرد: میکروپلاستیک های موجود در فیلتر سیگار تجزیه ناپذیر بوده و پس از بلع توسط آبزیان حیوانات در سواحل دریاها و اقیانوس ها باعث ایجاد آلودگی در زنجیره غذایی می شود.

ولی زاده با بیان اینکه صنعت دخانیات با تولید 84 میلیون تن گاز گلخانه ای معادل دی اکسید کربن باعث تغییر اقلیم در جهان می شود، گفت: سالانه 200 هزار هکتار از اراضی زیر کشت توتون و 600 میلیون اصله درخت از بین می رود. تولید تنباکو قطع می شود.

وی با بیان اینکه کشت تنباکو باعث آلودگی و فقیر شدن خاک می شود، گفت: ته سیگار فراوان ترین زباله های پلاستیکی در جهان است که سالانه حدود 770 تن زباله سمی تولید می کند. باقی ماندن سالانه 4.5 تریلیون فیلتر سیگار در سطح شهرها، پارک ها، سواحل و رودخانه ها باعث آلودگی آب، خاک و منابع غذایی می شود و 5 درصد از کل جنگل زدایی در جهان مربوط به کشاورزی و تنباکو است.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت افزود: سالانه 22 میلیارد مترمکعب آب برای تولید محصولات دخانی مصرف می شود و بیش از 7 هزار ماده شیمیایی در اثر استعمال دخانیات وارد محیط زیست می شود که 70 مورد آن از این میزان است. سرطان زا هستند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا