سلامت خانواده

افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، ریوی و سرطان با استفاده از سیگارهای الکترونیکی

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از و به نظر می رسیدبهزاد ولی زاده درباره تولید و مصرف فرآورده های جدید دخانی گفت: یکی از ترفندهای صنعت دخانیات، معرفی محصولات جدید دخانی است. همان سیگارهای الکترونیکی، سیستم های بخار (شخص خیلی مهم) و سیستم های گرمایش تنباکو به عنوان محصولات ایمن.

وی افزود: جوانانی که با فریب و ترفندهای صنعت دخانیات برای اولین بار محصولات دخانی را تجربه می کنند، به راحتی به نیکوتین معتاد می شوند و مصرف کننده دائمی مواد دخانی می شوند.

رئیس دبیرخانه ستاد ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از مهمترین راهکارهای حفظ جوانان از آسیب ها و آسیب های ناشی از مصرف دخانیات ممنوعیت کامل تبلیغات است، تصریح کرد: صنعت دخانیات استفاده از روش های مختلف از جمله تولید محصولات جدید با طعم های مختلف و متنوع و تبلیغات گسترده در سریال های تلویزیونی جوانان را فریب می دهد.

ولی زاده اظهار داشت: بازارهای فروش محصولات دخانی جوانان و نوجوانان را به دام می اندازد و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات جان خود را از دست می دهند. هزینه می کنند و فعالیت ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف کنندگان است.

سیگار الکترونیکی و خطر عفونت بیماری های قلبی، ریوی و سرطان

وی با بیان اینکه استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های خاص مورد استفاده جوانان در دخانیات و فرآورده های نیکوتینی عاملی برای تشویق جوانان به استفاده از این فرآورده ها است، تصریح کرد: ترویج محصولات جایگزین به عنوان کم خطرتر و کم ضررتر یا پاک تر به جای سیگار معمولی است. یکی دیگر از ترفندهای صنعت دخانیات

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت تاکید کرد: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب رساندن به کیسه های هوایی ریه خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد و هیچ نوع تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی نیست. برای سیگار

ولی زاده خاطرنشان کرد: استفاده از محصولات جدید دخانی مانند سیگار و قلیان الکترونیکی شخص خیلی مهم و فرآورده های گرم کننده سیگارهای بدون دود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ریوی را افزایش می دهد و باعث سرطان دهان، زبان، لثه، مری و لوزالمعده می شود.

وی ادامه داد: استفاده از محصولات جدید دخانی مانند سیگار و قلیان الکترونیکی شخص خیلی مهم و فرآورده های گرم کننده سیگارهای بدون دود باعث بیماری لثه و پوسیدگی و از دست دادن دندان می شود. محصولات جدید تنباکو حاوی نیکوتین هستند و بسیار اعتیاد آور هستند.

آسیب های زیست محیطی دخانیات

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک موجود در ته سیگار و ضایعات سیگارهای الکترونیکی را یکی از عوامل آلودگی محیط زیست اعلام کرد و بیان کرد: میکروپلاستیک ماده موجود در فیلتر سیگار تجزیه ناپذیر است و پس از بلعیده شدن توسط آبزیان در سواحل دریاها و اقیانوس ها باعث ایجاد آلودگی در زنجیره غذایی می شود.

ولی زاده با بیان اینکه صنعت دخانیات با تولید 84 میلیون تن گاز گلخانه ای معادل دی اکسید کربن باعث تغییر اقلیم در جهان می شود، گفت: سالانه 200 هزار هکتار از اراضی زیر کشت توتون و 600 میلیون اصله درخت از بین می رود. تولید تنباکو قطع می شود.

وی با بیان اینکه کشت تنباکو باعث آلودگی و فقیر شدن خاک می شود، گفت: ته سیگار فراوان ترین زباله های پلاستیکی در جهان است که سالانه حدود 770 تن زباله سمی تولید می کند. حذف 4.5 تریلیون فیلتر سیگار سالانه در شهرها، پارک ها، سواحل و رودخانه ها اوباش آب، خاک و منابع غذایی آلوده هستند و 5 درصد از کل جنگل زدایی در جهان ناشی از کشاورزی و تنباکو است.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت افزود: سالانه 22 میلیارد مترمکعب آب در دنیا برای تولید محصولات دخانی مصرف می شود و بیش از 7 هزار ماده شیمیایی در اثر مصرف سیگار در محیط زیست رها می شود. که 70 مورد از آنها سرطان زا هستند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا