اخبار سلامت

ترفندهای آسیب زای صنایع برای ترغیب جوانان به مصرف دخانیات

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، بهزاد ولی زاده همزمان با هفته ملی بدون دخانیات با شعار «حمایت از کودکان و نوجوانان در برابر دخانیات؛ حق و مسئولیت همگان» در خصوص تولید و مصرف محصولات جدید اظهار داشت: محصولات تنباکو یکی از ترفندهای صنعت دخانیات معرفی محصولات است. محصولات جدید تنباکو مانند سیگارهای الکترونیکی، سیستم های بخارپز و سیستم های گرمایش تنباکو محصولات ایمن هستند.

وابستگی به نیکوتین و تبدیل شدن به یک مصرف کننده دائمی

وی افزود: جوانانی که برای اولین بار محصولات دخانی را با فریب و ترفندهای صنعت دخانیات تجربه می کنند، به راحتی به نیکوتین وابسته شده و مصرف کننده دائمی مواد دخانی می شوند.

وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین راهکارهای حفظ جوانان از آسیب ها و آسیب های ناشی از مصرف دخانیات ممنوعیت کامل تبلیغات است، تصریح کرد: صنعت دخانیات جوانان را به طرق مختلف از جمله تولید محصولات جدید فریب می دهد. با طعم های مختلف و متنوع و تبلیغات گسترده در سریال ها. و نوجوان می شوند.

ولی زاده اظهار داشت: بازارهای فروش محصولات دخانی جوانان و نوجوانان را به دام انداخته و نیمی از مصرف کنندگان این محصولات جان خود را از دست می دهند. هزینه می کنند و فعالیت ها و اقدامات بازاریابی آنها با هدف جذب جوانان و مصرف کنندگان جدید است.

استفاده از طعم دهنده های جذاب و اسانس های مخصوص برای تشویق جوانان به مصرف

مصرف سیگار الکترونیکی و خطر ابتلا به سرطان ریه

وی تاکید کرد: وجود گلیسیرین در محلول سیگار الکترونیکی با آسیب رساندن به کیسه های هوایی ریه، خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهد.

هیچ نوع تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی برای سیگار نیست

وی با بیان اینکه هیچ نوع تنباکوی بدون دود جایگزین مطمئنی برای سیگار نیست، خاطرنشان کرد: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار و قلیان های الکترونیکی ویپ و محصولات گرمایشی برای سیگارهای بدون دود خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی و ریوی را افزایش می دهد و باعث سرطان دهان می شود. ، زبان، لثه، مری و پانکراس.

وی ادامه داد: استفاده از مواد دخانی جدید مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، ویپ و فرآورده های گرم کننده سیگار بدون دود باعث بیماری های لثه و پوسیدگی و از دست دادن دندان می شود.

به گفته رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت، فرآورده‌های جدید دخانیات مانند سیگار الکترونیکی و قلیان، فرآورده‌های گرمایشی ویپ و سیگار بدون دود حاوی نیکوتین هستند که به شدت اعتیادآور است.

آسیب های زیست محیطی دخانیات

وی در ادامه، مواد شیمیایی سمی و میکروپلاستیک های موجود در ته سیگار و ضایعات سیگارهای الکترونیکی را یکی از عوامل آلودگی محیط زیست برشمرد و اظهار داشت: میکروپلاستیک های موجود در فیلتر سیگار تجزیه ناپذیر بوده و پس از بلعیده شدن توسط آبزیان در سواحل دریاها و اقیانوس ها می باشد. باعث آلودگی در زنجیره غذایی می شود.

وی با بیان اینکه صنعت دخانیات با تولید 84 میلیون تن گاز گلخانه ای معادل دی اکسید کربن باعث تغییر اقلیم در جهان می شود، گفت: 200 هزار هکتار زمین برای کشت توتون و 600 میلیون اصله درخت برای تولید توتون تخریب می شود. بریده شده

ته سیگار فراوان ترین نوع زباله های پلاستیکی در جهان است

وی با بیان اینکه کشت تنباکو باعث آلودگی و فقیر شدن خاک می شود، گفت: ته سیگار فراوان ترین زباله های پلاستیکی در جهان است که سالانه حدود 770 تن زباله سمی تولید می کند.

رئیس دبیرخانه ملی مبارزه با دخانیات وزارت بهداشت افزود: رهاسازی سالانه 4.5 تریلیون فیلتر سیگار در شهرها، پارک ها، سواحل و رودخانه ها باعث آلودگی آب، خاک و منابع غذایی و 5 درصد از کل جنگل زدایی در منطقه می شود. دنیا ناشی از کشاورزی و تنباکو است. تشکیل می دهد.

وی بیان کرد: سالانه در دنیا 22 میلیارد مترمکعب آب برای تولید محصولات دخانی مصرف می شود و بیش از 7 هزار ماده شیمیایی در اثر مصرف سیگار در محیط رها می شود که 70 مورد آن سرطان زا است.

انتهای پیام/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا