سلامت خانواده

شرکت چینی در تهران تاسیس شد. ساخت 200000 واحد در فاز اول/ تامین مالی از یوزانس

اقتصاد آنلاین – اکبر محمودی; ورود چینی ها به بازار مسکن به ویژه بافت فرسوده تهران اگرچه هنوز به مرحله عقد قرارداد نرسیده و در مرحله توافق شفاهی قرار دارد، اما به نظر می رسد شهرداری تهران بیش از دولت به این موضوع علاقه مند است. نهایی شدن آن در اسرع وقت و امضای قرارداد نهایی. یک پروژه است.

این روزها مقامات بلندپایه شهرداری تهران و حتی دولت (وزارت راه و شهرسازی) مدام دو شرط اصلی و اساسی را برای شروع پروژه و رفتن به طرف چینی و نهایی شدن قرارداد ذکر می کنند. تامین مالی و انتقال فناوری

مهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران معتقد است در توافق با چینی ها بر دو شرط اساسی تاکید شده است. شرط اول تامین منابع مالی و شرط دوم انتقال فناوری است.

وی با تاکید بر اینکه این روزها جلسات منظم هفتگی با شرکت ساخت مسکن چین در تهران برگزار می شود، می گوید: در حال حاضر یک شرکت چینی در تهران مستقر است و مهم ترین دلیلی که باعث اقبال بیشتر چینی ها برای ورود به بافت فرسوده تهران شده است. تسریع در تکمیل پروژه. زیرا طولانی شدن ساخت مسکن در بافت فرسوده باعث کاهش علاقه مردم و ساکنان بافت فرسوده می شود.

وی می گوید: در حال حاضر هنوز به مرحله قرارداد با چینی ها نرسیده ایم اما آنچه مشخص است چینی ها قرار است در فاز اول 200 هزار واحد مسکونی در تهران و در 22 منطقه تهران بسازند.

هدایت در خصوص تامین پول چینی برای ساخت مسکن در تهران گفت: چینی ها از یوزان ها پول می گیرند و پول آنها بعد از 5 سال با نرخ سود مندرج در قرارداد یوزانس از محل فروش واحدهای مسکونی ساخته شده پرداخت می شود. توسط چینی ها برگردانده شده است.

قسمت اول گفت وگوی خبرنگار «اقتصاد آنلاین» با سیدمهدی هدایت، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران را می خوانیم:

یک شرکت چینی در حال حاضر در تهران مستقر است

* برای ورود به گفتگو، ابتدا از اینکه فرصتی را در اختیار اقتصاد آنلاین قرار دادید تا آخرین وضعیت ورود چینی ها به حوزه مسکن را جویا شود، تشکر می کنیم. توافق با چینی ها برای ساخت مسکن در تهران و بافت فرسوده به کجا رسید؟

برای توافق با چینی ها برای ساخت مسکن باید بگویم در حال حاضر یک شرکت چینی در تهران مستقر است. اما دو شرط اساسی برای ورود چینی ها به بافت فرسوده تهران از ابتدا مورد تاکید قرار گرفت. اول اینکه چینی ها با رویکرد نوسازی بافت فرسوده منابعی را برای کمک به رونق ساخت و ساز در تهران فراهم می کنند. دومین شرط اساسی انتقال فناوری جدید است. بنابراین تا زمانی که این دو موضوع محقق نشود، با شرکت های چینی قرارداد نمی بندیم. البته چینی ها نیز باید از کارگران ایرانی و مصالح ساختمانی ایرانی در پروژه ها استفاده کنند.

* آیا شرکت چینی در حال حاضر در تهران مستقر است؟

آره. در حال حاضر شرکت چینی در تهران مستقر است و جلسات هفتگی با آنها برگزار می کنیم. برنامه ها را به خوبی پیش می بریم و در حال برآورد هستیم. وقتی نقشه ها نهایی شد، بر سر فناوری مناسب این ساخت و سازها به توافق می رسیم و موضوع اجرا نهایی می شود.

قرار است 200 هزار واحد مسکونی ساخته شود

* چینی ها در فاز اول قرار است چند واحد مسکونی در تهران و در بافت فرسوده بسازند؟

ما به صورت فعال در فاز اول تفاهم هستیم و قرار است 200 هزار واحد مسکونی ساخته شود. اما هنوز به مرحله قرارداد نرسیده است.

در مناطق 22 گانه تهران پروژه هایی برای چینی ها تعریف شده است

* آیا قرار است این 200 هزار واحد مسکونی در چه مناطقی ساخته شود؟

در مناطق 22 گانه تهران پروژه هایی برای چینی ها تعریف شده است. اما تا زمانی که شرایط ما اجرا نشود به مرحله قرارداد نمی رسد.

* پس با این حساب قیمت مسکن در زمان عقد قرارداد نهایی مشخص می شود؟

در حال حاضر پروژه ها در مرحله برآورد هستند و با عقد قرارداد نهایی قیمت ساخت مسکن توسط چینی ها تعیین می شود.

قرار است پول چین از طریق Yozanes تامین شود

* آیا قرار است پول چین از محل تسویه نفت پرداخت شود؟

قرار است پول چین از طریق یوزانس تامین شود و پس از 5 سال با نرخ سودی که در قرارداد یوزانس مشخص می شود، منابع از محل فروش این واحدهای مسکونی ساخته شده توسط چینی ها بازگردانده شود. اما بازگشت آن 5 سال بعد است.

* چینی ها در این پروژه ها صاحب مسکن نمی شوند؟

خیر به صورت سازنده وارد می شوند. شاید بخواهند در مواردی شرکت کنند. اما در حال حاضر بحث ما با چینی ها بر سر تامین منابع و انتقال فناوری است.

* آیا ممکن است در مقطعی چینی ها بخواهند صاحب مسکن شوند؟

زمین و زمین متعلق به شهرداری تهران است و ساخت مسکن توسط چینی ها انجام می شود. هرکس به اندازه سهم خود مسکن تولید می کند و به مردم می فروشد. قرار نیست ملک به نام کسی باشد. می توانند واحدهای مسکونی را به صورت قانونی تحویل دهند.

267 هزار پلاک در بافت فرسوده تهران است

* میزان بافت فرسوده در تهران چقدر است؟ چند واحد مسکونی در بافت فرسوده است؟

مساحت بافت فرسوده 4427 هکتار و بافت فرسوده و غیر موثر شهری 14 هزار هکتار است. اما تعداد پلاک های این منطقه حدود 267 هزار پلاک در بافت فرسوده تهران است.

* اگر چینی ها وارد ساخت و ساز در تهران شوند، ضربه ای به سازندگان مسکن ایران که چندان علاقه ای به ورود به بافت فرسوده ندارند و از آن فرار می کنند، نخواهد بود؟

موانعی که برای تولیدکنندگان ایرانی فرسوده شده برای چینی ها نیز خواهد بود. با این حال، منابع قدرتمند چینی ها و انتقال فناوری می تواند اتفاقات خوبی را برای بخش مسکن به ارمغان بیاورد.

* مشکلی که در حال حاضر در بافت فرسوده وجود دارد چیست؟

مشکلی که در بافت فرسوده داریم این است که سازندگان ایرانی زمان اتمام پروژه را طولانی می کنند. و این طولانی شدن زمان باعث کاهش علاقه مردم به مشارکت در بازسازی بافت فرسوده می شود. چینی ها در بحث انتقال فناوری نوین قرار است در کمتر از یک سال آینده پروژه ها را در بافت فرسوده به اتمام برسانند. این اقدام می تواند جهش خوبی در عرصه ساخت و ساز ایجاد کند.

شرکت های ایرانی مدت هاست مسکن می سازند

* یعنی انبوه سازان ایرانی این سرعت ساخت و ساز و اتمام پروژه را ندارند؟

نه اینکه ندارند، اما وقتی ما بخواهیم ندارند. شرکت های ایرانی مدت هاست مسکن می سازند. با این حال، محدودیت‌های دسترسی و مسائل نفوذپذیری در بافت فرسوده وجود دارد. در بافت فرسوده زمانی که واحد مسکونی زودتر تکمیل شود، میزان علاقه به مشارکت در احیای بافت فرسوده نیز افزایش می یابد. اما می بینیم که یک پروژه 3 سال طول می کشد و مردم علاقه خود را برای مشارکت و تمدید از دست می دهند.

* سازمان نوسازی شهر تهران (شهرداری تهران) و شرکت بازآفرینی شهری ایران (وزارت راه و شهرسازی) در احیای بافت فرسوده اختلافی ندارند. آیا در این زمینه ها با یکدیگر همسو هستند؟

در این دولت خوشبختانه چون شهرداری با دولت و شورای شهر در ارتباط است، اتفاقاً این اتفاقاتی که در بافت فرسوده رخ داد، در تهران تکرار نشد. شاید این هماهنگی در دوره های قبل امکان پذیر نبود. اما در این دوره است. و اینکه شهرداری تهران بعد از چندین سال به عضویت دولت درآمده و هم اکنون همکاری خوبی بین وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران وجود دارد. به هر حال در بافت فرسوده اتفاقات خوبی افتاده و شاید مورد توجه شهرداری باشد اما حمایت های دولت هم کمکی بوده و سیاست های ما منطبق بر شرکت بازآفرینی شهری ایران است. اما مشکل ما این است که بانک ها در بافت فرسوده حمایت لازم را ندارند.

بانک ها می گویند ما منابع نداریم

* بانک ها با چه چیزی مخالف هستند و چه می گویند؟ یا همراهی نمی کنند؟

بانک ها می گویند ما منابع نداریم. بانک ها موظفند 20 درصد تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص دهند. اما برخی از بانک ها نمی دهند. مشکل دیگری که ما داریم بخش خدمات آموزش و پرورش و نوسازی مدارس است.

بانک مسکن به صورت بسیار محدود در تسهیلات مسکن شریک خوبی دارد

* کدام بانک ها شرکت خوبی دارند؟

بانک مسکن به صورت بسیار محدود در تسهیلات مسکن شریک خوبی دارد. علیرغم اینکه بازسازی بافت فرسوده بسیار مهم است.

* آیا بانک مسکن تسهیلات محدودی پرداخت می کند؟

بانک مسکن می گوید اعتباراتی که باید پیش بینی می شد تامین نشده است. بیشتر سازندگانی که به بانک ها مراجعه می کنند گرفتار می شوند. دوم اینکه در ارائه خدمات در بافت فرسوده مشکل داریم. دولت باید منابع موثر را تامین کند. در یک سری از بافت های فرسوده مدارس ناپایداری داریم که نیاز به نوسازی دارند و باید مقاوم سازی شوند و گاهی نیاز به ساخت مدارس جدید است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا