اخبار سلامت

عمل تغییر رنگ چشم عوارض خطرناکی دارد

به گزارش گروه اجتماعی سلامت جو ، سید هاشم دریابری; رئیس مرکز پایش و اعتباربخشی امور پزشکی وزارت بهداشت و متخصص پیوند قرنیه به کراتوپیگمانتاسیون به عنوان روشی برای تغییر رنگ چشم اشاره کرد و گفت: در این روش رنگدانه به قرنیه چشم تزریق می شود. چشم و متاسفانه تبلیغات کذبی در این باره در فضای مجازی منتشر می شود. اعتقاد بر این است که افراد سالم تشویق به تغییر رنگ چشم خود می شوند.

وی با بیان اینکه عمل تغییر رنگ چشم برای افراد دارای چشم سالم توصیه نمی شود، تصریح کرد: این جراحی برای افراد سالم بدون عارضه نیست و هنوز پشتوانه علمی محکمی برای انجام این عمل برای افراد دارای چشم سالم وجود ندارد.

وی افزود: از عوارض تغییر رنگ چشم برای افراد سالم می توان به احتمال التهاب چشم، عفونت قرنیه، آب مروارید، کاهش دید و گاهی حتی نیاز به پیوند قرنیه اشاره کرد. از طرفی اگر این افراد از آب مروارید رنج ببرند دید جراح برای انجام عمل بسیار محدود می شود و یا اگر این افراد در آینده دچار پارگی شبکیه شوند عمل جراحی آنها بسیار سخت می شود.

رئیس مرکز پایش و اعتباربخشی امور پزشکی وزارت بهداشت تاکید کرد: به افراد سالم توصیه می کنیم که در صورت داشتن چشمان سالم از رنگ طبیعی و خدادادی چشمان خود بهره مند شوند و دست به عملی نزنند. عوارض زیادی دارد و چشم سالم را به چشم معیوب تبدیل می کند.

دریابری در پاسخ به این سوال که عمل تغییر رنگ چشم توصیه می شود، گفت: “کراتوپیگمنتیشن” یا عمل تغییر رنگ چشم برای افرادی استفاده می شود که رنگ چشم آنها قبلا به دلیل ضربه، التهاب تغییر کرده است. یا عفونت و رنگ یکی از چشم ها سفید شده و دیگری حالت طبیعی دارد، در این موارد تغییر رنگ چشم برای یکی شدن ظاهر دو چشم انجام می شود.

وی یادآور شد: در برخی از بیماری های چشمی مانند آنیریدیا و آلبینیسم رنگ یک یا دو چشم غیرطبیعی شده و برای بیماران ظاهر ناخوشایندی دارد و با کراتوپیگمانتاسیون رنگ چشم ها به حالت طبیعی تغییر می کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا