سلامت خانواده

حمایت تغذیه از کودکان مبتلا به اختلالات رشد / بهبود 70 درصد از کودکان با لاغری شدید

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وبدا، احمد اسماعیل زاده اظهار کرد: طرح حمایت تغذیه ای از کودکان زیر پنج سال مبتلا به اختلالات رشدی در سال 1401 60 هزار کودک را تحت پوشش قرار داده و ماهانه 125 هزار تومان از طریق کمیته امداد امام خمینی (ره) دریافت می کند. ) به خانواده این کودکان داده شد.

وی افزود: پایش رشد کودکان و مراقبت های تغذیه ای از طریق نظام سلامت انجام شد اما از شش ماهه دوم سال 1402 با حمایت مالی سازمان برنامه و بودجه کشور بودجه بسیار قابل توجهی به این برنامه اختصاص یافت.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت ادامه داد: طرح حمایت تغذیه ای کودکان زیر پنج سال با هدف ارتقای وضعیت تغذیه کودکان بر اساس آزمون واسا با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور. و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مهر 1402 شروع به کار کرد.

اسماعیل زاده بیان کرد: در این برنامه ماهانه یک میلیون تومان برای پنج اعشار اول و 600 هزار تومان برای اعشار ششم و هفتم ماهانه از طریق کالابرگ توزیع می شود و بودجه ماهانه این برنامه 122 میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: از 179 هزار و 519 کودک معرفی شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، 133 هزار و 690 کودک (74.4 درصد) بر اساس نتایج آزمون گسترده مشمول این طرح شدند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با بیان اینکه در این برنامه آموزش و مشاوره و نظارت بر تغذیه کودکان توسط وزارت بهداشت انجام شد، گفت: حدود 50 درصد کودکان از طریق تغذیه خدمات مشاوره تغذیه ای دریافت کردند. کارشناسان، و نتایج حاصل از اثربخشی برنامه حاکی از بهبود 70 66 و 57 درصد از کودکان به شدت لاغر، به شدت کم وزن و به شدت کوتاه قدی بودند.

وی با تاکید بر اینکه در این برنامه 18 هزار و 611 مادر دارای فرزند شش تا 12 ماهه و 99 هزار و 992 مادر دارای فرزند 12 تا 59 ماهه توسط بهورزان در زمینه تغذیه کودک آموزش دیدند، گفت: با وجود چالش هایی که در ابتدا وجود داشت. اثربخشی برنامه تأثیر بسیار مثبت، معنادار و معنادار حمایت تغذیه ای را بر بهبود شاخص های آنتروپومتریک کودکان (وزن برای قد، وزن برای سن و قد برای سن) نشان داده است.

وی بیان کرد: این برنامه توانسته است در 40 درصد موارد سوء تغذیه حاد (لاغری شدید) را بهبود بخشد و در 30 درصد از این موارد باعث بهبود شاخص نیز شده است، به طوری که این کودکان در رده لاغری های شدید قرار می گیرند. در شرایطی که لاغر بودند.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: یکی از دلایل اصلی شیوع چاقی دسترسی ناکافی به مواد غذایی است و اجرای این برنامه توانسته است با پیش بینی موارد چاقی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. نیازهای تغذیه ای کودکان و بهبود در این کودکان مشاهده شده است. بودن

اسماعیل زاده افزود: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی کامل در یک سوم کودکان کم وزن شدید شده و وضعیت کم وزنی شدید یک سوم کودکان بهبود یافته و این کودکان در گروه کم وزن قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه افزایش دسترسی به اقلام غذایی مورد نیاز کودکان در بهبودی بیش از 60 درصد کودکان کم وزن شدید موثر بوده است، افزود: علاوه بر این افزایش دسترسی به مواد غذایی منجر به بهبودی 42 درصدی از کودکان شده است. کودکان کم وزن که در پایان برنامه نمودار وزن در محدوده طبیعی سن آنها قرار دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت گفت: حمایت های تغذیه ای منجر به بهبودی 57 درصد از موارد کوتاهی قد شدید (نقایص کامل 26 درصد و روند بهبودی 31 درصد) و حدود 57 درصد موارد کوتاه قد (بهبود کامل 32.5 درصد و روند بهبود به 24.4 درصد).

اسماعیل زاده خاطرنشان کرد: نقش افزایش دسترسی کودکان به غذای مورد نیاز در ارتقای رشد قد کودکان که به عنوان شاخص توسعه کشورها مورد استفاده قرار می گیرد نیز موید ضرورت اجرای مداخلات تغذیه ای برای کودکان کوتاه قد است.

وی افزود: نتایج ارزیابی شاخص های آنتروپومتریک کودکان تحت پوشش برنامه حمایتی تغذیه (قبل و بعد از مداخله) نشان از موفقیت چشمگیر برنامه در ارتقای شاخص های آنتروپومتری کودکان دارد.

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به اینکه شاخص های آنتروپومتریک کودکان یکی از مهم ترین شاخص های تعیین کننده وضعیت تغذیه آنها محسوب می شود و یکی از شاخص ترین شاخص های ملی و بین المللی است، بدیهی است. که تداوم و گسترش برنامه حمایت تغذیه ای کودکان به عنوان یک مداخله حمایتی موثر می تواند نقش بسیار موثری در بهبود شاخص های آنتروپومتریک و وضعیت تغذیه آنها داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا