علمی و فناوری

کاهش فساد در دولت مردمی با تحقق دولت هوشمند

به گزارش گروه علمی ـ فناوری خبرگزاری سلامت (سلامت جو)وقتی صحبت از اعتماد عمومی می‌شود، به این معناست که مردم از مسئولان و کارکنان سازمان‌های دولتی انتظار دارند که با عملکرد خود در تعامل با مردم به انتظارات خود پاسخ دهند. به عبارت ساده تر، اعتماد عمومی به معنای انتظار مردم برای دریافت پاسخ مثبت به خواسته هایشان از متولیان امور عمومی است. یکی از مهمترین مسائل پیش روی جوامع امروزی است.

در این راستا، نقش عواملی مانند «حکمرانی خوب» و «خدمات دولت الکترونیک» برای ارتقای اعتماد عمومی شهروندان مورد بررسی علمی قرار گرفته است. پنجره ملی خدمات هوشمند دولت یکی از مهم ترین اقداماتی بود که دولت سیزدهم و وزارت ارتباطات توانستند طی حدود سه سال راه اندازی کنند و روند اداری را برای شهروندان تسهیل کنند.

در توضیح این پنجره و خدمات آن باید گفت که سرویس هوشمند به سرویسی گفته می شود که بدون مراجعه حضوری، آنلاین و بدون ارسال هیچ مدرکی قابل دریافت باشد که این آخرین کار دشوار است و مستلزم اتصال بانک های اطلاعاتی تمامی دولت ها است. آژانس ها به یکدیگر تا اطلاعات خود را به اشتراک بگذارند.

این درگاه مکانی است که شناسنامه خدمات مورد تایید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با آخرین ویرایش ها، اطلاعات و شرایط مورد نیاز برای دریافت این خدمات، معرفی کانال های دریافت خدمات و محل مراجعه برای دریافت خدمات. و تمامی اطلاعات مورد نیاز برای ارائه خدمات در این پرتال ملی قابل دریافت است.

دولت سیزدهم برای ارائه هوشمندانه خدمات دولتی در این زمینه گام های بلندی برداشت و آن را برای همه دستگاه ها الزام قانونی کرد. بر اساس قانون بودجه، تمامی دستگاه های اجرایی کشور که دارای خدمات عمومی هستند، موظف شدند سه فعالیت را انجام دهند، ابتدا پنجره واحد خدمات هوشمند خود را راه اندازی کنند تا مردم از مراجعه به سامانه های متعدد خود خودداری کنند. دوم اینکه حداقل یک سوم از پرکاربردترین خدمات آنها باید به صورت هوشمند از طریق پنجره واحد ارائه شود و سوم اینکه پنجره خدمات خود را به “پنجره خدمات ملی هوشمند دولت” متصل کنند.

از این رو با توجه به تکلیف ارائه شده در بازه زمانی، بسیاری از سازمان ها به این پنجره متصل شده و خدمات خود را از این طریق به شهروندان ارائه می کنند و طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکنون نزدیک به 12 درصد خدمات دولتی ارائه می شود یعنی حدود 500 خدمت. هوشمند شده است و قصد دارد این خدمات را در سال جاری دو برابر کند.

کاهش مصرف زمین با پنجره واحد آمایش سرزمین

علاوه بر پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین نیز یکی از پروژه های اولویت دار دولت الکترونیک محسوب می شود و سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان پیشتاز فنی این سامانه، اقدام به ارائه این سامانه کرده است. ابزار، زیرساخت های فنی و فناوری مورد نیاز در زمینه زمین برای استفاده کنندگان. آنها می توانند به جای ارائه خدمات از طریق چندین پنجره، از طریق یک پنجره واحد خدمات ارائه دهند.

ثبت و صدور مجوزهای مربوط به ساخت و ساز در اراضی و املاک خصوصی و استعلامات مربوطه، ثبت و واگذاری بهره برداری از اراضی و املاک ملی، دولتی و وقفی، ثبت و پیگیری گزارشات مردمی زمین خواری و نظارت بر اجرای قوانین مرتبط. به حوزه زمین چهار هدف سیستم است به عبارت دیگر زمین سامانه ای است که امکان ثبت درخواست و پیگیری به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری را برای متقاضیانی که قصد انجام اقداماتی مانند تغییر کاربری را دارند فراهم می کند. تفکیک، تجمیع، واگذاری و ساخت و ساز در اراضی و املاک کشور.

یکی از مزایای اصلی این سیستم امکان نظارت بر رفتارهای سازمانی است. علاوه بر این کوتاه شدن فرآیندها از طریق سیستم پنجره واحد آمایش سرزمین شفافیت را به همراه دارد و مکان هایی که کار به بن بست می رسد را می توان شناسایی کرد. نظارت و پالایش نظام زمین از ویژگی های مثبت این نظام است و ایجاد توازن در توزیع عادلانه ثروت در بین مردم یکی از دستاوردهای مثبت سامانه زمین است که قادر به کنترل جریان های سود جویانه در کشور است.

تا قبل از شروع به کار این نظام، وجود تخلفات در حوزه های تقنینی، اجرایی و قضایی چالش هایی را برای تامین امنیت غذایی، تضمین سلامت جامعه و حفظ محیط زیست ایجاد کرده بود، تا جایی که 15 درصد پرونده های قضایی کشور مربوط می شد. به نارضایتی مردم و سرمایه گذاران در زمینه زمین. اختصاص داده شد

از طریق این سامانه در عمل مشکلاتی از قبیل تداخل وظایف موسسات، مراجعه حضوری متقاضیان، تبانی و رشوه، امکان جعل استعلامات کاغذی، اتخاذ تصمیمات خودسرانه و غیرشفاف با زیرسامانه را حل می کرد. پورتال متقاضیان عمومی و در زیرسیستم پایش اراضی با استقرار در 31 استان کشور و پوشش 5 منطقه آسیب پذیر به بهبود 81 درصدی در دقت تشخیص هوشمند تخلفات رسیده است.

در همین راستا اخیرا معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان تهران از کاهش 23.1 درصدی موارد تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغات شهر تهران خبر داد.

به گفته وی، با راه اندازی سامانه پنجره واحد آمایش سرزمین در 15 استان کشور و پیگیری معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در استان تهران، شاهد کاهش 23.1 درصدی پرونده ها بوده ایم. تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی و باغات تهران.

ثبت هفت میلیارد تراکنش در مرکز ملی تبادل اطلاعات ایران تا پایان دی ماه 1402

از سوی دیگر، ادغام اطلاعات و خدمات به منظور تحقق نسل جدید توسعه دولت الکترونیک (2EGOV) نیازمند بستری برای تبادل و به اشتراک گذاری داده ها، اطلاعات و خدمات است. تحقق اهداف عالی توسعه دولت الکترونیک در ایجاد زیرساختی تعاملی، پویا و یکپارچه برای تبادل اطلاعات و خدمات دولتی که در ادبیات این حوزه به مرکز تبادل اطلاعات (NIX) معروف است، ضروری است. پل خدمات دولتی (GSB).

از این رو مرکز ملی تبادل اطلاعات یا درگاه خدمات دولت یکی از مهم ترین اقدامات سازمان فناوری اطلاعات در راستای اجرای دولت الکترونیک است که اجرای تعهدات تعیین شده در برنامه پنجم و آیین نامه اجرایی آن و نیز آیین نامه اجرایی آن است. بر اساس ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی. فناوری اطلاعات این کار را انجام داده است.

بر این اساس یکی از مهمترین اهداف این مرکز ایجاد بستر برای تبادل داده ها، اطلاعات و خدمات بین دستگاه های اجرایی، زیرساخت استعلام الکترونیکی اطلاعات بین دستگاه های اجرایی، امکان توسعه ارتباطات الکترونیکی دستگاه های اجرایی بدون توجه به هر نوع ماهیت داخلی سیستم ها و مکان فیزیکی واحدهای اجرایی دولتی. اطلاعات ایمن و سریع بین سیستم های مختلف در بستر سازمان های دولتی از طریق سرویس دهی و تمرکز اطلاعات در قالب خدمات در یک بستر واحد امکان توسعه در سطح ملی و حتی فراملی را فراهم می کند.

در همین راستا و بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی مسئولین، در سال 1400 حدود 1300 خدمت توسط 67 دستگاه در این مرکز به متقاضیان ارائه شده است که تعداد کل تراکنش ها به دو میلیارد و 600 میلیون رسیده است، در حالی که این تعداد در دی ماه سال 1402 حدود 2500 خدمت توسط 91 دستگاه ارائه شد که مجموع تراکنش های انجام شده از ابتدای سال جاری تا پایان دی ماه به حدود 7 میلیارد و 340 میلیون رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا