سلامت خانواده

چرا برخی از مردم به جویدن یخ عادت دارند؟

به گزارش آنلاین، احتمالاً درباره اختلال پیکا یا پرخوری به معنای جویدن یا خوردن مواد غیر مغذی مانند کاغذ یا خاک رس شنیده اید، اما شاید ما کمتر در مورد بیماری دیگری به نام پاگوفاژی یا جویدن یخ بدانیم.

سلامت نیوز در خبری نوشت: وپلی کولکارنی، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید پاگوفاژی (میل مکرر به خوردن یخ) نسبت به پیکا جدی تر است و می تواند با کمبود آهن در بدن مرتبط باشد. البته هنوز دلایل این رابطه مشخص نیست، اما در تحقیقاتی مشاهده و بررسی شده است.

البته لازم به ذکر است که هرکسی که یخ می جود، لزوماً دچار پاگوفاژیا یا سایر اختلالات روانی نیست، اما جویدن یخ در هر صورت به دندان آسیب می زند و برخی از دندانپزشکان در این باره هشدار می دهند.

چرا برخی افراد یخ می جوند؟

به جز تعداد کمی از افرادی که به دلیل اختلال پاگوفاژی هوس یخ می کنند، اکثر مردم به دلایل دیگر یخ می جوند. دکتر کولکارنی می گوید برخی افراد فقط برای حرکت دادن دهان خود به جویدن یخ متوسل می شوند، یعنی اثری مشابه آدامس دارد. برای برخی، جویدن یخ التهاب دهان مانند تورم زبان را تسکین می دهد، یا می تواند خشکی دهان را تسکین یا کاهش دهد. گاهی اوقات این روشی برای ترک سیگار است زیرا به فرد اجازه می دهد بر روی چیزی غیر از سیگار کشیدن تمرکز کند. جویدن یخ را می توان به عنوان راهی برای مقابله با استرس یا اضطراب نیز در نظر گرفت.

ناتالی پترسون، جراح دندان، می‌افزاید: «بعضی از مردم حتی متوجه نمی‌شوند که این کار را انجام می‌دهند. برخی افراد یخ باقی مانده در نوشیدنی خود را بدون فکر می جوند. برخی از افراد احساس خنکی یخ یا احساس خرچنگ یخ هنگام جویدن را دوست دارند، اما اگر جویدن یخ به عادت تبدیل شود، ترک آن دشوار است.

حتی برخی افراد تصورات نادرستی در مورد جویدن یخ دارند و فکر می کنند که این کار مفید است. کولکاری می‌گوید: «شاید تعجب کنید، اما برخی افراد واقعاً فکر می‌کنند که جویدن یخ خوب است. این به دلیل یک مطالعه کوچک در سال 2014 است که نشان داد افرادی که یخ می‌خورند در آزمایش‌ها عملکرد بهتری داشتند، احتمالاً به دلیل انقباض رگ‌های خونی و افزایش جریان خون در مغز. اما این نتایج از طریق تحقیقات اضافی تایید نشد.

او توضیح داد که یخ به احتمال زیاد به شرکت کنندگان کمک می کند تا هوشیارتر شوند، همانطور که میان وعده یا آدامس جویدن نیز این کار را انجام داد.

برای لذت بردن از این حس خنکی بهتر است به جای جویدن یخ آن را در دهان نگه دارید تا کاملا ذوب شود.

آیا جویدن یخ برای دندان مضر است؟

متخصصان می گویند صرف نظر از دلیل، جویدن یخ برای دندان خوب نیست و همان عواقب منفی جویدن غذای سفت یا هر چیز سفت را دارد. یکی از این خطرات شکستن دندان ها است که هزینه های تعمیر زیادی را برای فرد به همراه می آورد و گاهی ممکن است به کشیدن دندان و کاشت دندان ختم شود.

یکی دیگر از خطرات جویدن یخ، فشار دادن به مینای دندان است. مینای دندان از هزاران کریستال میکروسکوپی تشکیل شده است. یخ نیز نوعی کریستال است، بنابراین وقتی دو کریستال را با قدرت به هم فشار دهید، یکی از آنها می شکند. دندان هایی که روکش دارند نیز ممکن است در اثر سرمای یخ آسیب ببینند. زیرا این روکش ها در برابر سرما و گرمای زیاد بسیار آسیب پذیر هستند.

اگر یخ می جوید و می خواهید این عادت را ترک کنید، توصیه متخصصان این است که از قرار گرفتن در معرض محرک و وسوسه پرهیز کنید. مثلاً نوشیدنی های سرد بدون یخ بنوشید یا زمان دهید تا یخ آب شود و کوچکتر شود تا میل به جویدن یخ برطرف شود. اگر تردی یخ و احساس جویدن آن دلیل لذت بردن شما از این کار است، سراغ میوه های ترد مانند هویج و کرفس بروید، اما اگر علت آن پگااژیا یا مقابله با استرس و اضطراب است، حتما به متخصص یا روانکاو مراجعه کنید. .

۲۳۳۲۱۷

منبع:خبرآنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا